Victor Knaap: 'Sir Martin Sorrell is nu een MediaMonk'
- Bureaus
- 10 jul 2018 @ 11:15
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ZakelijkInterviewInteractieDigitaalStrategie
- 10 jul 2018 @ 11:15
- Jeroen Mirck
De internationale strijd om het succesvolle Nederlandse productiebedrijf MediaMonks is beslecht. Ondanks tegenwerking van zijn oude werkgever WPP heeft reclame-tycoon Sir Martin Sorrell een deal gesloten met het Hilversume bureau, dat toetreedt tot het management van diens nieuwe bedrijf S4 Capital.
'I'm Sir Martin Sorrell. Senior Monk at the biggest creative production company on the planet.' Dit staat op het nieuwe visitekaartje van de voormalige WPP-topman. Vanmorgen deelde MediaMonks een foto met een stapel kaartjes via Facebook. 'Welcome, Sir Martin!'
De plannen van Sorrell zoemden al dagen rond. Ook andere partijen mengden zich in de strijd om MediaMonks, waaronder WPP (dat Sorrell bovendien dreigde aan te klagen wegens contractbreuk) en naar verluidt ook Accenture. De biedingen duikelden dusdanig over elkaar heen dat er zelfs een bemiddelaar werd ingeschakeld: volgens The Guardian is dat het in London gevestigde Clarity Corporate Finance.
Maar nu is de deal dus rond. Reden om direct te bellen met Victor Knaap, CEO van MediaMonks. Hij klinkt gretig en blij als hij zijn telefoon opneemt.
Er gebeurt veel vandaag. Mogen we je feliciteren met deze overname door Martin Sorrell?
Victor Knaap: 'Overname? Overname? Nee, een merger, een fusie! MediaMonks gaat echt meedoen in S4 Capital. We gaan naar de Britse beurs! Mijn mede-oprichter Wesley ter Haar en ik krijgen een substantieel aandeel in het nieuwe bedrijf (naar verluidt 25 procent, red.) en treden toe tot het management. Ik ben 41 jaar. I don't want to sell out, I want to buy in!'
Het is ineens snel gegaan, met meerdere kapers op de kust. Werden jullie benaderd of waren jullie zelf op zoek?
'We werden getriggerd door een consultancybedrijf dat ons hierover adviseerde. We zijn behoorlijk gewild. Veel partijen hadden ineens interesse. Graag hadden we dit hele proces stil gehouden tot er een deal was, maar dat bleek onmogelijk. Sorrell kwam uiteindelijk met de meest aantrekkelijke aanbieding.'
Zit daar nog een voorbehoud aan vast omdat zijn vorige werkgever WPP met juridische stappen dreigt omdat Sorrell informatie over MediaMonks zou hebben verzameld in de tijd dat hij nog voor WPP werkte?
'Over zaken die Sorrell zelf aangaan zeg ik niks. De deal is rond. Zelfs de voorbereidingen om naar de Britse beurs te gaan zijn in volle gang. Iedereen kan straks een aandeel kopen in MediaMonks!'
Wat verandert er bij MediaMonks? Gaan jullie verhuizen van Hilversum naar Londen?
'Nee, ons eigen hoofdkantoor blijft gewoon in Hilversum. Wel hebben we aan Sir Martin gevraagd of hij wil overwegen om naar Nederland te verhuizen. Daar heeft hij nog niet op geantwoord.'
Sorrell wil S4 Capital gaan uitbouwen tot een 'next-generation multinational communication services business'. Zitten er nog meer fusies of overnames in de pijplijn?
'Het gaat niet rustig blijven. Er gaat zeker nog meer gebeuren. Daar gaan we ons nu samen met Sir Martin over buigen. Ons uitgangspunt is organische groei, maar wel met slimme strategische overnames.'
Interview: Jeroen Mirck, senior redacteur MarketingTribune
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Den Bosch lanceert vervolg op ‘Kom... 11-07-2025
- Wereldwijde herpositionering... 11-07-2025
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers