Marlous Westra (Brooks Running): 'We zijn niet van de big sweat'

Marlous Westra (Brooks Running): 'We zijn niet van de big sweat'
  • Bureaus
  • 10 mei 2019 @ 08:54
  • 9532 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • InfluencermarketingInterview

Hardloopmerk Brooks Running heeft na een pitch NewsLab geselecteerd als haar nieuwe PR- en influencer marketing bureau. Brooks? Weleens van gehoord uiteraard, maar hoe staan zij tussen de giganten Nike en Adidas? We bellen met Marlous Westra, verantwoordelijk voor PR en Influencer Marketing EMEA bij Brooks Running.

NewsLab wordt verantwoordelijk voor de PR-strategie en creatieve concepten rondom de introductie van nieuwe hardloopschoenen en -kleding. Ook wordt het bureau aangehaakt bij de influencer marketing campagnes van Brooks Running, waaronder de samenwerking met het #runhappyteam.

Marlous Westra, verantwoordelijk voor PR en Influencer Marketing EMEA bij Brooks Running, licht de keuze voor NewsLab toe: ‘In de pitch liet NewsLab door middel van sterke insights zien dat ze ons merk en de Run Happy filosofie waar Brooks voor staat goed snappen. Dit zagen we terug in de gepresenteerde event-concepten en uitwerking van de influencer marketing strategie. De pitch bevatte creativiteit en oog voor detail. We kijken ernaar uit om samen met NewsLab verder te bouwen aan ons merk in Europa.’

Brooks staat als merk niet echt op het netvlies van de hardloper volgens onze inschatting. Het is toch vooral Nike, Asics en Adidas. Hoe staat het met het de naamsbekendheid,  imago van Brooks en het marktaandeel? Westra: ‘Het merk Brooks bestaat al meer dan 100 jaar en eerlijk is eerlijk, qua marketing ontbrak het nogal eens aan consistentie in de uitingen en brand storytelling. Vorig jaar is daar verandering in gekomen en met succes. 2018 was het beste jaar voor Brooks ooit. Het klopt dat we in Europa en zeker in Nederland werk te doen hebben op het vlak van naamsbekendheid. Geoefende lopers kennen het merk, maar bij de consument die een paar keer per week loopt om fit te blijven, hebben we nog veel te winnen. Toch zien we dat we ondanks de stabiele groep renners, gestaag winnen aan marktaandeel in Europa. In de US stegen slechts 3 merken in marktaandeel in Q1 2019 en daar is Brooks er één van (data van NPD Group).’

De kracht van Brooks is volgens Westra dat het merk zich 100% focust op hardlopen. Alles draait om ‘distraction free’ rennen. ‘Daarvoor doen we heel veel onderzoek met lopers. In ons testlab in Seattle, maar we gaan ook mee shoppen om te zien hoe zij keuzes maken voor een bepaalde hardloopschoen. Op het vlak van running technology en innovatie heeft Brooks absoluut een van de sterkste posities. Mensen die ons kennen, zien ons als technisch hardloopmerk, maar ook als een merk dat zichzelf niet te serieus neemt.We zijn niet van de big sweat. Het hoeft niet altijd verder en sneller. Al loop je eens per week 5 kilometer, zolang het je maar blij maakt. Precies dit Run Happy gevoel is ook een belangrijk deel van ons imago.’

Waarom kiezen jullie voor influencer marketing en hoe krijg dat concreet gestalte? Met welke influencers werken jullie bijvoorbeeld en waarom?

‘We hebben als merk werk te doen op het vlak van naamsbekendheid. Zeker onder de jongere consument. Vandaar onze focus op het vergroten van onze zichtbaarheid op social media. We kiezen hierbij bewust voor een kwalitatieve en gelaagde aanpak. Begin dit jaar zijn we gestart met het Run Happy Team, bestaande uit 110 renners, verspreid over 10 landen in Europa. Een combinatie van nano- en microinfluencers met een gezamenlijk bereik van ruim 1 miljoen. Zij zijn gekozen uit bijna 4.000 aanmeldingen, waarbij we hebben gekeken naar bereik, engagement rate, motivatie om aan te sluiten bij de community, kwaliteit van content, liefde voor Brooks en de fit met Run Happy. Dat laatste is heel belangrijk. Los van dat Brooks technische hardloopspullen maakt, geloven we vooral dat rennen mensen van punt a naar een beter punt b brengt. Het Run Happy Team is onze core community, het zijn onze echte merkambassadeurs.’

Afgelopen maart hebben volgens Westra de teams van de diverse landen elkaar voor het eerst ontmoet. In september a.s. brengen ze de hele groep samen. ‘Gedurende het jaar krijgen zij van ons de nieuwste schoenen en kleding om te testen. Daarvoor vragen we niet concreet iets terug. Behalve een eerlijke mening over de producten en het delen van inspirerende glas-halfvol Run Happy content met #runhappyteam. Als je deze # opzoekt op Instagram, krijg je een goed beeld van de mensen met wie we werken. Stuk voor stuk positieve, authentieke en enthousiaste mensen met hart voor het merk. Gedurende het jaar zetten we aanvullende influencer marketing-campagnes op, rondom specifieke productintroducties. Het Run Happy Team blijft echter altijd onze basis.’

 Wat is voor jullie momenteel wat marketing betreft de grootste uitdaging?

‘Het is onze ambitie om het #1 merk te worden voor iedereen die rent. Europa heeft 55 miljoen mensen die hardlopen, en slechts een klein deel daarvan kent Brooks. De grootste uitdaging is dan ook het vergroten van onze naamsbekendheid, zodat meer mensen onze producten in overweging nemen. We zijn (nog ;)) een stuk kleiner dan de merken die je hierboven opnoemt, wat betekent dat we onze marketingactiviteiten slim en met focus moeten inzetten. Een enorm leuke uitdaging!’

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken