Museumnacht: voor alles een eerste keer
- Bureaus
- 27 sep 2019 @ 15:58
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentCampagnesVideoKunst & Cultuur
- 27 sep 2019 @ 15:58
- Lucas Boon
In de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 november gooien 55 Amsterdamse musea hun deuren open om jongeren 'een eerste ervaring' te bieden. Organisator N8 ontwikkelde in samenwerking met productiehuis Czar Amsterdam een sfeervolle campagnefilm.
Foto: Museumnacht vorig jaar bij Scheepvaartmuseum, door Tom Doms.
Doel van de Museumnacht, dit jaar voor de twintigste keer, is om jongeren voor Amsterdamse musea te enthousiasmeren. De afgelopen jaren trok het evenement ruim 32.000 bezoekers, waarvan ongeveer de helft daadwerkelijk voor de eerste keer een museum bezocht en bijna 80% jonger dan 35 jaar is.
Still uit campagnefilm.
Voor de campagnefilm (zie onder) ging organisator N8 dit jaar een samenwerking aan met regisseur Kay Lindhout en fotografe Julia Marino, beiden van productiehuis Czar Amsterdam. De film moet een 'wervelend en nieuw Amsterdam' laten zien waarin ervaringen zowel binnen als buiten het museum centraal staan. Lindhout: 'Kunst en cultuur bieden je de mogelijkheid om een nieuwe werkelijkheid te verkennen. Er is hierin geen goed of fout, iedere ervaring is even waardevol. In de film vertalen we Museumnacht-ervaringen naar droomachtige beelden die hopelijk mensen enthousiasmeren zelf een kijkje te nemen.' Het concept van de film en de vertaalslag naar de beeldcampagne heeft Lindhout ontwikkeld in samenwerking met de internationale creatieven Scott Kooken en Michael James Phillips en Jordy den Haan, projectmanager van Museumnacht.
Geen regels
Den Haan laat weten: 'Onder jongeren bestaat het beeld dat er een mening van je verwacht wordt zodra je een museum binnenstapt. Dat kan als drempel worden gezien. Met deze campagne willen wij die drempel wegnemen en de boodschap meegeven dat er eigenlijk geen regels zijn. Het is jouw eigen ervaring en daar hoef je je niet voor te verantwoorden.'
Hoewel de kern van de Museumnacht hetzelfde blijft, is de programmering ieder jaar anders. Nieuwe gastlocaties dit jaar zijn Fashion for Good, Power of Art House, Vondelcs, OBA Bijlmerplein en World Press Photo House. Bekijk alle deelnemende locaties en het volledige programma hier. De kaartverkoop is sinds gisteren van start.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Gardeners lanceert Impact hub voor... 27-11-2025
- WPP opent duurzame mediacampus in... 26-11-2025
- AI wekt stem Harry Mulisch tot leven26-11-2025
- Opvallers over festivalmarketing... 25-11-2025
- ANWB brengt woonverzekeringen tot... 25-11-2025
- Van ‘gewoon beginnen’ tot... 25-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

