Museumnacht: voor alles een eerste keer
- Bureaus
- 27 sep 2019 @ 15:58
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentCampagnesVideoKunst & Cultuur
- 27 sep 2019 @ 15:58
- Lucas Boon
In de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 november gooien 55 Amsterdamse musea hun deuren open om jongeren 'een eerste ervaring' te bieden. Organisator N8 ontwikkelde in samenwerking met productiehuis Czar Amsterdam een sfeervolle campagnefilm.
Foto: Museumnacht vorig jaar bij Scheepvaartmuseum, door Tom Doms.
Doel van de Museumnacht, dit jaar voor de twintigste keer, is om jongeren voor Amsterdamse musea te enthousiasmeren. De afgelopen jaren trok het evenement ruim 32.000 bezoekers, waarvan ongeveer de helft daadwerkelijk voor de eerste keer een museum bezocht en bijna 80% jonger dan 35 jaar is.
Still uit campagnefilm.
Voor de campagnefilm (zie onder) ging organisator N8 dit jaar een samenwerking aan met regisseur Kay Lindhout en fotografe Julia Marino, beiden van productiehuis Czar Amsterdam. De film moet een 'wervelend en nieuw Amsterdam' laten zien waarin ervaringen zowel binnen als buiten het museum centraal staan. Lindhout: 'Kunst en cultuur bieden je de mogelijkheid om een nieuwe werkelijkheid te verkennen. Er is hierin geen goed of fout, iedere ervaring is even waardevol. In de film vertalen we Museumnacht-ervaringen naar droomachtige beelden die hopelijk mensen enthousiasmeren zelf een kijkje te nemen.' Het concept van de film en de vertaalslag naar de beeldcampagne heeft Lindhout ontwikkeld in samenwerking met de internationale creatieven Scott Kooken en Michael James Phillips en Jordy den Haan, projectmanager van Museumnacht.
Geen regels
Den Haan laat weten: 'Onder jongeren bestaat het beeld dat er een mening van je verwacht wordt zodra je een museum binnenstapt. Dat kan als drempel worden gezien. Met deze campagne willen wij die drempel wegnemen en de boodschap meegeven dat er eigenlijk geen regels zijn. Het is jouw eigen ervaring en daar hoef je je niet voor te verantwoorden.'
Hoewel de kern van de Museumnacht hetzelfde blijft, is de programmering ieder jaar anders. Nieuwe gastlocaties dit jaar zijn Fashion for Good, Power of Art House, Vondelcs, OBA Bijlmerplein en World Press Photo House. Bekijk alle deelnemende locaties en het volledige programma hier. De kaartverkoop is sinds gisteren van start.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing