'Het is niet meer: vandaag bestellen, morgen in huis'

'Het is niet meer: vandaag bestellen, morgen in huis'
  • Bureaus
  • 28 jan 2020 @ 16:47
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • StrategieCampagnes

Met de nieuwe campagne met atleet Usain Bolt in de hoofdrol, ontwikkeld door reclamebureau Alfred, maakt online verzekeringsmerk Allianz Direct de stap naar het buitenland. Ron Adams (head of marketing & sales) licht de plannen toe.

Wat is met het lanceren van deze campagne de grote uitdaging?

Binnen het directe verzekeringssegment liggen nog een hoop kansen in de Europese markt. Verzekeringen worden steeds meer online afgesloten. De ambities van Allianz Direct zijn hierin groot. Het werken onder één Europese merknaam voor het directe segment is voor ons een boost om onze groei door te trekken.

Een uitdaging is wel om de producten, diensten en systemen zoveel mogelijk te standaardiseren in ieder land waar wij actief zijn. Dit trekken we ook door naar onze marketingcampagnes. Voorheen ontwikkelde ieder land zijn eigen marketingcampagne, maar dit wordt nu ook op Europees niveau ingericht. Het hebben van één internationaal boegbeeld, Usain Bolt, helpt ons daarbij.

We willen onszelf als één sterk merk in de Europese markt positioneren. Hiervoor moet in ieder land soortgelijke marketinguitingen worden ontwikkeld. Dat is een uitdaging, omdat één campagnestrategie in ieder land moet aanslaan en er tegelijkertijd voldoende ruimte moet overblijven om campagnes af te stemmen op de lokale markt in bijvoorbeeld de media-aanpak.

Wat moet de campagne het merk concreet gaan opleveren?

In onze eerste campagne met 'the fastest man alive' benadrukken we snelheid en gemak. Maar Usain Bolt staat ook voor professionaliteit, hard werken, innovatie en hij is de belichaming van de moderne mens. Dit maakt hem voor ons de perfecte brand ambassador voor de lange termijn.

De campagne moet ons volumegroei opleveren, maar ook ervoor zorgen dat wij klanten behouden. Daarnaast zetten we andere campagnes in dan alleen 'auto', denk bijvoorbeeld aan woonverzekeringen. Dit is nu ook mogelijk met een breder en internationaal boegbeeld als Usain Bolt.

Met de merkcampagne spelen we in op de doelgroep 45-50 jaar die alles uit het leven wil halen. In Usain Bolt vonden we een internationaal icoon die, sinds hij zijn spikes aan de wilgen heeft gehangen, eindelijk tijd heeft voor nieuwe life goals. En het mooie is: als snelste man op aarde sluit hij naadloos aan op de propositie van Allianz Direct. Wij willen dat iedere consument weet dat je bij ons online op een snelle, toegankelijke en persoonlijke manier een product kunt afsluiten.

Hoe bevalt de samenwerking met Alfred?

Alfred was altijd al het reclamebureau van Allsecur. Zij hebben ons met Tim en Tom (Coronel, red.) tot een iconisch merk gemaakt in Nederland. We zijn blij dat we deze samenwerking op internationaal niveau kunnen doorzetten. Wij geloven vanuit onze marketingaanpak in een advertising property. Alfred weet dit consistent door te vertalen met de juiste dosis humor. Dit blijkt niet alleen in Nederland aan te slaan, maar ook in andere landen. Dat hebben we uiteraard van te voren uitvoerig getest.

Wat is in algemene zin de marketinguitdaging van Allianz Direct?

Dat is natuurlijk het opnieuw werken aan onze naamsbekendheid. Een merk bouwen gaat erom hoe je in het geheugen van de consument blijft hangen. Met onze eerdere rebranding-campagne hebben we consumenten wel al langzaam laten wennen aan onze nieuwe naam, nu moeten we het Allianz Direct-merk weer stevig verankeren in het brein van onze consumenten.

Een grote uitdaging daarnaast is dat consumenten veel meer verwachten dan vroeger. We zullen dus veel onderzoek moeten doen en daarop in moeten spelen. Consumenten worden tegenwoordig opgevoed door alle grote retailers. Het is niet meer vandaag bestellen, morgen in huis. Het is: vandaag bestellen, vandaag leveren. Wij willen de verzekeraar zijn die het dichtstbij komt van de grote retailers.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken