Esprix Awards: ‘We hechten veel waarde aan onze rol als curator’

Esprix Awards: ‘We hechten veel waarde aan onze rol als curator’
  • Bureaus
  • 5 jan 2021 @ 09:22
  • 17196 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Awards

De Esprix Awards zijn geopend voor inzendingen. Samen met de kersverse juryvoorzitter Edward van de Ridder, bestuursvoorzitter Jacqueline Smit en bestuurslid Jur Baart blikken we vooruit op het komende Esprix-jaar.

Beeld v.l.n.r.: Jur Baart, Jacqueline Smit, Edward van de Ridder.

Van de Ridder neemt het stokje over van Nathalie Peters en Roel Welling. De Esprix is de vakprijs waarbij creativiteit net zo zwaar wordt gewogen als resultaat. Marketeers en creatieven kunnen tot woensdag 24 februari hun campagnes insturen. De uitreiking vindt plaats op donderdag 3 juni, locatie nader te bepalen.

Wat is de impact van het afgelopen jaar op de Esprix Awards?

Jacqueline Smit: 'We kijken altijd naar de beste campagnes van het jaar en die zetten we in de spotlights. Bij het bepalen van het beste werk van 2020 kijken we zowel naar creatie als resultaat. Dit zijn de twee pijlers waarop al het werk wordt beoordeeld. Voor bijna alle categorieën tellen ze evenredig mee. Alleen bij Experimental en Small Budget telt creativiteit zwaarder, omdat het resultaat voor die categorieën soms lastiger te meten zijn.'

Jur Baart vult aan: 'Je hoort in de wandelgangen dat 2020 een minder creatief jaar zou zijn. De grote vraag is of dit wel klopt. En of de campagnes niet juist extra succesvol waren. Na het jureren kunnen we de balans opmaken.'

Edward van de Ridder is dit jaar de nieuwe juryvoorzitter. Waarom is de keuze op hem gevallen?

Smit: 'Net als voorgaande jaren kijken we elk jaar naar de samenstelling van de jury, die moet bestaan uit een combinatie van ervaren creatieven, strategen en adverteerders. We hebben Edward gevraagd als juryvoorzitter, omdat hij altijd op zoek is naar de juiste balans tussen strategie, creatie en resultaat. Hij kan goed bruggen slaan en is niet bang voor discussie. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij de Esprix verder kan laten doorgroeien.'

Van de Ridder vult aan: 'De Esprix is de enige vakprijs die campagnes vanuit alle kanten bekijkt. Creativiteit en effectiviteit zijn bij ons gelijkwaardig. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle perspectieven in de jury vertegenwoordigd zijn. Dit jaar hebben we bij de selectie extra gelet op die diversiteit, zodat we in de jurydiscussies de cases niet alleen bekijken vanuit het perspectief van adverteerders en bureaus, maar ook vanuit mediabureaus, PR-bureaus, productiebureaus en meer technische partijen.'

Wat vinden jullie van de fusie van de ADCN en Spin Awards?

Baart: 'Vanuit het bestuur hechten we veel waarde aan de rol die een vakprijs moet innemen: die van curator dus. Je kunt tegenwoordig niet meer volledig op de hoogte zijn van al het werk dat gemaakt wordt, hoe graag je ook zou willen. Het is te versnipperd. Daarom is het goed dat er awards zijn, zodat de beste cases komen bovendrijven. Ik begrijp dat commerciële vakprijzen met personeel in dienst, zoals de ADCN en Spin, hun krachten en vooral kosten zijn gaan bundelen, vooral in deze tijd. Er mogen ook best wel wat minder awardshows overblijven straks. Zolang het beste werk maar overeind blijft staan.’

Hoe gaat de Esprix om met corona, ook rondom de jurering en uitreiking?

Baart: 'De jurybriefing zal eind januari online in kleine groepjes plaatsvinden. Daarna komen de jurydagen, die staan gepland in april. Als we op dat moment nog steeds niet bij elkaar kunnen komen, organiseren we die ronde ook online.’

Smit: 'We hopen natuurlijk dat we uitreiking op 3 juni live kunnen doen. Vorig jaar zijn we persoonlijk bij de winnaars langsgegaan. Dat was memorabel, en dat is uiteindelijk wat we willen. Een memorabel moment creëren voor de makers van het beste werk.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken