Diversiteit is geen thema, maar noodzaak

Diversiteit is geen thema, maar noodzaak
  • Bureaus
  • 3 okt 2018 @ 22:09
  • 19032 x gelezen
  • Link
  • Arno Peperkoorn
    Arno Peperkoorn

    Directeur
    Result Recruitment
  • MediaReclameMVODoelgroepenMarketing

Iedere week is er wel iemand die mij vraagt waarom ik me als blanke man nou zo druk maak om het diversiteit thema. Even afgezien van het feit dat ik mijzelf wit noem en niet blank, ligt het antwoord in de vraag. Daarnaast is diversiteit geen thema. Het is een noodzaak. Het zou zo gewoon moeten zijn. Waarom?

Dat heb ik op 3 oktober 2018 uitgelegd in een gesproken column op het Diversity Event van onder meer MWG, Vea, BVA en IAA.

Ik begin even bij de term. Diversiteit gaat om getallen. Bij inclusiviteit gaat het erom die getallen het best tot hun recht te laten komen. Mensen te laten functioneren vanuit hun kracht. Afkomst, leeftijd, geslacht, kleur, religie, seksuele geaardheid. Het zijn allen krachten!

Als ik naar onze branche kijk dan zie ik daarin een hoop eenzijdigheid.

De directeuren van de mediabureaus. Wit en Man.

De directeuren van de reclamebureaus….

De directeuren van de tv- en radiostations. 

Presentatoren, programma-directeuren, radio-dj’s….

Het beeld is eenzijdig. 

Met als absoluut hoogte- maar ook dieptepunt: Talpa.

En nu komt de crux. Dit zijn allemaal prima mensen. Het zijn geen racisten. Het zijn geen seksisten. Iets wat mensen vaak horen als je hen spreekt over het gebrek aan inclusiviteit in hun organisatie. Mensen schieten snel in de verdediging. Mensen worden lacherig en vragen mij of ik geen ander onderwerp kan kiezen. 

Dat is zonde.

Voor en achter de schermen zijn wij in onze branche geen afspiegeling van onze samenleving. Van de doelgroepen die we willen aanspreken. Van de consumenten waar we onze producten aan willen verkopen. 

En dat is raar. 

Onderzoeken hebben al lang aangetoond dat inclusieve teams creatiever zijn. En jezelf in een product of een uitstraling van een product herkennen zal leiden tot meer verkoop.

Waarom? Je wil de taal spreken van je doelgroep, je kijker, je luisteraar. Anders sla je de plank mis. De voorbeelden daarvan zijn soms schokkend.

Je wil het publiek gezichten en stemmen bieden waar ze bij willen horen.  

Gezinnen in Nederland bestaan niet enkel uit man, vrouw, dochter, zoon. Waarom is dit dan wel het beeld wat we neerzetten?

Het is ook noodzaak in de race om talent. Een van de meest gehoorde 'complimenten' die iemand krijgt na een sollicitatie gesprek is: 'alsof ik met mezelf sprak'. Denk daar eens over na…. 

Wil je dat? Allemaal kopieën van je zelf?

Vis eens bewust in een andere vijver naar goede mensen. Geloof me, ze zijn er wel! Mensen die je beter maken.

Inclusiviteit gaat niet om medelijden. Of om quota. Inclusiviteit  gaat om het beste uit verschillende mensen halen zodat je bedrijf en de output beter wordt! 

Iemand aannemen om zijn achtergrond is helemaal niet raar als je die achtergrond ziet als kracht en middel om je doel te bereiken. 

Dit gaat niet vanzelf. Wij willen met IncludeNow mensen inspireren en van onbewust onbekwaam naar bewust bekwaam brengen als het gaat om inclusiviteit.

De groep bewust onbekwame, die laten we even buiten beschouwing. Die mensen noem ik zelf vaak racistisch en seksistisch, maar daar is die groep het zelden mee eens.

We bieden handvatten, richting en netwerk.

We willen helpen met laten zien hoe het beter kan. Willen we contracten waarin we een moslima vrij geven met Hemelvaart of bieden we haar vrij met Suikerfeest? 

Zijn we bereid om aanpassingen te maken met z’n allen? Om ego’s te parkeren. En echt dingen te doen?

Het gaat niet vanzelf. Het is niet altijd makkelijk. Maar ik hoop dat als jullie de noodzaak zien. En omarmen.

Het doen, dat is aan jullie.

En hoe leuk het ook is om hier met z'n allen te zijn: dit event zou er eigenlijk niet moeten zijn.

Arno Peperkoorn, mede-oprichter IncludeNow en directeur/ partner van Result Recruitment Group

Arno Peperkoorn

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken