Diversity Event: reclame en media hebben hun eigen #Kleurrijke50

Diversity Event: reclame en media hebben hun eigen #Kleurrijke50
  • Bureaus
  • 4 okt 2018 @ 11:49
  • 12069 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • ReclameDoelgroepenMediaMarketing

Vijftig vakgenoten in reclame, marketing en media staan in de #Kleurrijke50, die woensdag is bekendgemaakt op het Diversity Event in de Amsterdamse Zuiderkerk. Op dit evenement werd duidelijk dat het vak diversiteit actief wil omarmen. En dat is broodnodig.

Het thema diversiteit leeft, maar zou volgens veel aanwezigen op het Diversity Event niet altijd thema moeten worden gezien, maar als een noodzakelijke manier van denken en werken. Zie onder meer de gesproken column van IncludeNow-oprichter Arno Peperkoorn, te lezen op MarketingTribune.nl.

Negen branchepartijen

Diversiteit is het middel, inclusiviteit is het doel. Of zoals de sprekers van Shell het verwoordden in de Zuiderkerk: ‘Diversity is being invited to the party, inclusiveness is being invited to dance.’

Het Diversity Event is geïnitieerd door maar liefst negen branchepartijen. Een record, zo repte presentator Willem-Albert Bol (IAA/Persgroep) trots. Vorig jaar werd de eerste editie nog gedragen door IAA, IAB en MWG, ditmaal deden ook zes andere partijen mee: BVA, DDA, Vea, Idea en de in dit onderwerp gespecialiseerde stichting IncludeNow en De Kleurrijke 100.

Veel witte mannen

Meerdere sprekers benadrukten dat een Diversity Event eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Er is het laatste jaar enorm veel meer aandacht gekomen voor het onderwerp, maar verandering gaat helaas langzaam. Zo is het nog steeds gedurfd om homostellen op te voeren in reclame-campagnes en ontbreekt dat lef vaak zelfs meer nog bij bureau dan bij klant. Ook in de media zijn opgevoerde experts nog altijd in grote mate man (88 procent!) - en zelden gekleurd.

Dit gegeven uitte zich ook op het event zelf: hoewel de samenstelling van het publiek uitermate divers was, bleek het podium nog steeds in overgrote mate te worden bevolkt door witte mannen en vrouwen. Meerdere aanwezigen maakten hier een kritische opmerking over. Toch was er ook waardering voor de brede behandeling van het thema. 'Al moeten we de discussie niet te breed maken, want dan slaat hij dood.'

De Kleurrijke 50

Aan het eind van het evenement werd De Kleurrijke 50 bekendgemaakt. Dit is een lijst met 'gamechangers in diversiteit uit de marcom-industrie'. Het is geen ranking, maar een overzicht. Diversiteit is breed ingevuld, dus variërend van etniciteit tot LHBTI en gender. De lijst met de ‘Kleurrijke 50’ in reclame, marketing en media is te vinden op www.dekleurrijke50.nl.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken