[column] Het DNA van de oudere consument

[column] Het DNA van de oudere consument
  • Bureaus
  • 23 apr 2020 @ 09:13
  • 14425 x gelezen
  • Link
  • Edgar Keehnen
    Edgar Keehnen

    oprichter
    Grey Ocean AGEnSee
  • Onderzoek

Marketeer, docent en schrijver Edgar Keehnen, is gespecialiseerd in seniorenmarketing. In een reeks blogs geeft hij inzicht in deze specifieke vorm van marketing aan de hand van zogenoemde soft spots en cases.

In juni 2020 verschijnt de Nederlandse vertaling van het boek Grey Ocean Strategy: How to exploit the biggest market ever with AgeWise marketing. Over het DNA van de oudere consument gebaseerd op wetenschappelijk en praktisch onderzoek met de zeven softspots van de oudere consument en de zeven Grey Ocean marketingstrategieën. Met voor iedere softspot een case, zowel in het boek als hier in de column. 

Het DNA van de Oudere Consument

Soft Spot 1: The Bright Side of Life ofwel Het Positieve.

Life before 50 is nothing but a warm-up. Deze kreet geeft heel goed het gevoel van de 50-plusser aan: het gevoel dat de tweede helft van het leven gaat beginnen en dus niet de blessuretijd.

Onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen zich na hun 50ste levensjaar meer ontspannen en vrijer voelen dan voor die tijd. Nederlanders tussen de 50 en 70 jaar zitten van alle leeftijden veruit het lekkerste in hun vel. Voor marketing van belang om te weten, want iemand met levenslust is eerder geneigd iets te kopen. Dat vraagt wel een bepaalde marketingstrategie.

Die levenslust van de 50-plusser wordt niet gebruikt om tijd te vullen met alleen maar vissen of met de caravan door Europa te trekken. Want ze hebben voldoende levenservaring om zich te realiseren dat lineair leven  -  eerst naar school gaan om te leren, dan te gaan werken en dan met pensioen thuis uitrusten  - niet tot de optimale kwaliteit van leven leidt.

Men zoekt een nieuwe invulling van dit leven met een combinatie van leren, werken, spelen en rust. De oudere consument staat open voor mogelijkheden in plaats van moeilijkheden. Om een mooie tweede helft van het leven te gaan spelen die misschien nog wel spannender wordt dan de eerste helft. Of zoals Pine & Gilmore in het boek The Experience Economy (2019) verwoordden: van experience naar transformation.

Ouderdom in de Westerse wereld komt met gebreken. De mens weet goed dat dat zo is, maar ouderen accepteren dat veel minder door die positieve instelling. Hoe gezond men zich voelt, is niet primair afhankelijk van de fysieke gebreken, maar van de subjectieve gezondheid. Dus niet van de zogenaamde biologische, maar de cognitieve leeftijd.

Dit vraagt om de juiste positionering van het merk, namelijk een age adaptive positionering. Het product of de service lost niet primair een probleem op, maar voegt waarde toe aan het leven. En humor in de marketingcommunicatie werkt zeer effectief. Een erg goed voorbeeld is de campagne van de gehoorapparaten van Bay Audiology. Het geeft duidelijk aan: voor de oudere consument is het glas halfvol.

Case: Home Instead Thuisservice

Home Instead Thuisservice Nederland biedt aan ruim 3.000 zelfstandig wonende ouderen niet-medische dienstverlening. Een snel groeiende organisatie en onderdeel van een wereldwijde franchiseorganisatie die met 37 zelfstandige thuisservice-ondernemingen in Nederland en circa 65.000 care givers actief is in 12 landen.

Nicole Wilkes-Kindt, directeur branding, zegt over het merk: ‘We herkennen eigenlijk alle zeven soft spots in onze klanten maar zeker Het Positieve. Onze klanten benaderen ons van uit iets negatiefs, een probleemsituatie. Wij doen er alles aan om daar iets positiefs van te maken, ook omdat  wij ouder worden zien als een mooi proces met de nadruk op wat de oudere nog wél in plaats van niet meer kan. En wij realiseren ons dat de oudere consument openstaat voor mogelijkheden in plaats van moeilijkheden. Ouderen kunnen doorgaans goed omgaan met een teruglopende gezondheid. Op deze wijze benaderen we dan ook onze klanten. Wij kijken vooral naar wat iemand nog wel kan en wil. Dat is het uitgangspunt van onze dienstverlening.’

Doe mee en win

Marketingtribune mag drie exemplaren van het nieuwe boek van Keehnen Grey Ocean Strategy: How to exploit the biggest market ever with AgeWise marketing verloten onder de lezers. Mail je antwoord op de volgende vraag uit het tentamen voor het vak Diversity 50+ Marketing dat Edgar Keehnen aan de Erasmus Universiteit geeft.

Wat is de key marketing issue veroorzaakt door diversity, het steeds heterogener worden van markten? Mail je antwoord naar: keehnen@greyocean.nl

Dit blog is geschreven door Edgar Keehnen, oprichter Grey Ocean AGEnSee, part-time docent Hotelschool The Hague, part-time docent Erasmus Universiteit en promovendus Nyenrode. Voor wie meer wil weten over het consumentengedrag van de oudere consument:  www.greyoceanacademy.com 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edgar Keehnen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken