[Tips] Hoe je content SEO vriendelijk maakt

[Tips] Hoe je content SEO vriendelijk maakt
  • Content
  • 30 nov 2015 @ 07:31
  • 26694 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • ZoekmachineDigitaalContentOnderzoek

SEO was vroeger het domein van experts die met hun ‘duistere praktijken’ op een of andere manier in de peilingen stegen. Vandaag de dag is er niet zoveel meer over zoekmachines dat we niet weten. En die ‘duistere praktijken’? Die zorgen dat je site gestraft wordt of van de lijst gehaald. Hoewel de principes van SEO gemeengoed zijn, bestaan er nog steeds misverstanden over de toepassing, zoals:Wat betekent ‘SEO-vriendelijk’? Hoe zit dat met trefwoorden? Hoeveel trefwoorden moet ik gebruiken? Hoe vaak moet ik het trefwoord in de content gebruiken? Hoe bereik ik semantische relevantie? Neil Patel gaat in dit artikel verder in op deze vragen.

‘Duidelijke antwoorden zijn er niet: SEO is nog steeds in ontwikkeling, en contentmarketing en SEO moeten nog aan hun nieuwe relatie wennen. Laat me duidelijk zijn: je content MOET SEO-vriendelijk zijn. Tot op de laatste komma.’Patel is mede-oprichter van Grazyegg.com. Hij blogt regelmatig op de site van Hubspot. Patel geeft in dit artikel tips om een SEO- vriendelijke teksten te schrijven.

Breng je podium in gereedheid
Omdat Patel dit stuk schrijf voor contentmarketing professionals, wijst hij op een belangrijk technisch aspect van SEO. ‘Je kunt SEO onderverdelen in drie hoofdaspecten: technisch, off-page en on-page. Het technische aspect gaat over het gemak waarmee zoekmachines door je site kruipen en je content indexeren. Het off-page aspect heeft vooral te maken met links van andere site naar die van jou. Links van gezaghebbende en relevante websites gelden als een onafhankelijk bewijs van vertrouwen, waardoor zoekmachines ook jouw site betrouwbaarder vinden. Het on-page aspect tenslotte houdt zich bezig met de content op je site, hoe je die hebt geoptimaliseerd door relevante trefwoorden en of je een goede gebruikerservaring neerzet. Jouw content valt dus onder on-page SEO – hoe de content op de site werkt om zoekmachines en lezers aan te trekken.

Je kunt een site niet echt optimaliseren zonder solide technische SEO basis. Technische SEO laat een site niet stijgen in de rankings, maar laat hem ranken door on- en off page optimalisatie. Als je wilt dat al je content SEO-vriendelijk is, moet je site allereerst technisch op orde zijn. Heb je dat eenmaal voor elkaar, dan kun je zorgen dat je content SEO-vriendelijk is.’

Begrijp het nieuwe SEO
Hoe krijg je je site nu SEO-vriendelijk? Patel: ‘Allereerst door te zorgen voor relevantie, nut, beknoptheid, behulpzaamheid en leesbaarheid. Niet de content op je pagina zorgt voor zoekmachine-optimalisatie, maar de impact die de pagina op de lezer heeft.’

Google’s web crawler meet hoe snel iemand naar jouw site klikt, hoeveel anderen op dezelfde pagina klikken, hoe lang ze op je pagina blijven, hoe ver ze doorscrollen op die pagina en waar ze naartoe gaan als ze je pagina verlaten. Moz noemt deze gegevens engagement metrics:

Als een zoekmachine een resultatenpagina aflevert aan (de zoeker), kan die het succes van de rankings meten door te kijken naar hoe (de zoeker) betrokken is bij die resultaten. Als je op de eerste link klikt en dan onmiddellijk op een tweede, geeft dat aan dat je niet tevreden was met het eerste resultaat. Zoekmachines zoeken naar de ‘lange klik’ – waar gebruikers op een resultaat klikken zonder meteen naar de zoekpagina terug te keren om het nog eens te proberen. Omdat ze dagelijks miljoenen en miljoenen van deze acties optellen, bouwen de machines genoeg data op om de kwaliteit van de resultaten aan af te meten.

Kunstmatige intelligentie
Deze zoekmachine kan via data laten zien hoe betrokken iemand is bij jouw content. Patel: ‘In wezen beoordeelt Google hoe interessant, informatief en nuttig jouw content is, simpelweg door hoe gebruikers erop reageren. Bovendien gebruiken Google (en andere zoekmachines) kunstmatige intelligentie om de web-algoritme te versterken. Kunstmatige intelligentie laat het algoritme reageren op datagestuurd gedrag, en leert of reageert dienovereenkomstig. Google’s Panda update in 2011 is daarvan een sprekend voorbeeld. Moz beschrijft die:

Toen (Google’s) computers eenmaal nauwkeurig konden voorspellen wat mensen een waardeloze site zouden vinden werd het algoritme op miljoenen sites losgelaten. Het resultaat was een aardverschuiving die meer dan 20 procent van Google’s zoekresultaten beïnvloedde.

Met andere woorden SEO gaat minder over het taggen van een kop, H1s en trefwoorden, dan over de kwaliteit van je content. Nu terug naar de vraag: hoe maak je elk stuk content SEO-vriendelijk?’

En hier is het antwoord: je maakt hem gebruikersvriendelijk!

Gebruikersvriendelijk is belangrijker dan SEO-vriendelijk
De term SEO-vriendelijk is volgens Patel bijna achterhaald. ‘SEO is ontwikkeld tot een punt waar het gebruikersgedrag analyseert en sites op die criteria beloont. Soms laat ik liever iemand content schrijven die niets van SEO af weet. Waarom? Omdat de oude SEO trucjes niet meer werken.
Tot ongeveer 2000 had SEO weinig te maken met design en gebruiksgemak. Nu overlappen ze elkaar vrijwel geheel. SEO-vriendelijk proberen te zijn kan zelfs op een ramp uitdraaien. De oude SEO technieken was gebaseerd op het gebruik van zo precies mogelijke trefwoorden. Nu zou Google je daarvoor op het strafbankje zetten. Focus liever op gebruikerservaring. Die omvat de volgende features:



Hoe minder je je druk maakt om SEO trucjes, hoe beter je begrijpt hoe je je content echt SEO-vriendelijk maakt. Maar zijn daar technieken voor? Kun je iets doen om je content te optimaliseren? Jazeker!’

Los een echt probleem op
Patel vervolgt: ‘Vergewis je er allereerst van dat je een echt probleem van echte gebruikers oplost. Daarvoor moet je je gebruikers kennen. Zij beslissen of jouw content waardevol is of niet, gebaseerd op hun behoeften. Weet wat je gebruikers willen, ontdek hun problemen en los ze op. Weten wat je gebruikers willen houdt in dat je weet wat gebruikers met hun vraag willen bereiken. Het zoekwoord ‘kattenplaatjes’ betekent bij voorbeeld dat je gebruikers waarschijnlijk plaatjes van poezen willen zien. Dat is een informatieve vraag. De resultatenpagina van de zoekmachine ziet er dan zo uit:



Maar als je gebruiker een ietwat andere vraag intikt – koop een kattenposter – wil hij iets anders. De gebruiker wil kattenplaatjes kopen, er niet alleen naar kijken. Een echt probleem oplossen betekent dat je je gebruikers behoefte begrijpt en oplost..’


Maak geen fouten in je content
Zorg dat er geen grammaticale- of tikfouten in je content staan, zegt Patel. ‘ Kun je een proeflezer of corrector inhuren? Doe dat dan. Dat maakt voor jou tijd vrij om content te creëren. Je kunt ook Grammarly gebruiken, dan gaat het proeflezen automatisch, snel en makkelijk.
In deze site van de BBC vind je gegarandeerd geen fouten. Waarom? Omdat de BBC beseft dat hun geloofwaardigheid ermee op het spel staat. Hun gebruikers verwachten foutloze copy. ‘



Schrijf leesbaar en toegankelijk
Een van de belangrijkste onderdelen van schrijfvaardigheid is een ‘lekker leesbare’ stijl. Mensen worden vaak zenuwachtig van het woord ‘stijl’. Dan denken ze dat ze moeten schrijven als Mulisch of Buwalda. Patel: ‘Maar leesbaarheid is niet moeilijk. Dit is alles:

  • Hapklare brokken – flinke koppen, lijstjes, etc.
  • Korte alinea’s – niet meer dan zeven zinnen;
  • Korte zinnen – 15 tot 20 woorden;
  • Gewone-mensentaal – probeer geen indruk te maken met moeilijke woorden (lukt niet!);
  • Gebruik beelden – die verwerken je hersenen sneller dan tekst.

Geef de lezers wat ze willen en dien het leesbaar op.’

Maak je content deelbaar en link-waardig
Patel: ‘Ik zei al dat gebruikerservaring en SEO bijna hetzelfde zijn. Gebruikers die op jouw site een goede ervaring hebben doen waarschijnlijk een of meer van de volgende dingen:

  • Tijd doorbrengen op je site;
  • Meer pagina’s op je site bezoeken;
  • Op social media contact met je bedrijf zoeken;
  • De pagina delen met anderen via e-mail of social media;
  • Linken naar je site.

Hoe je aan links komt? Door voor een fantastische gebruikerservaring te zorgen. Rand Fishkin van Moz vindt dit de ‘belangrijkste impact’ van de gebruikerservaring:

De grootste impact van de gebruikers ervaring op de SEO is door de betere zichtbaarheid en distributie via social media...

Uit de manier waarop SEO zich heeft ontwikkeld, kunnen we waarschijnlijk afleiden dat links niet de toekomst van SEO zijn. Maar voor het ogenblik zorgen links wel voor een hogere ranking. Van 2011 tot 2015 steeg het belang van links voor SEO van 0,24 naar 0,30.
Tegelijk zien we dat de impact van delen via social media ook hoog is:

Je content wordt SEO-vriendelijk als anderen denken dat die belangrijk is. Google beslist hoe belangrijk jouw content is door het tellen van het aantal en de kwaliteit van social shares en links.’

Conclusie
Tot slot concluceert Patel: ‘Maak je geen zorgen over SEO. Maak je zorgen over goede content.Laten we even aannemen dat je een technisch gezonde website hebt. Wat moet je dan doen? Gewoon: prima content maken. Het is je misschien opgevallen dat ik het in mijn lijstje wat je moet doen helemaal niet over trefwoorden heb gehad. Waarom niet? Als je gebruikersvriendelijke content schrijft die een echt probleem oplost, moet je trefwoorden gebruiken. Wat voor trefwoorden? Maakt niet uit. Als je maar niet denkt dat trefwoorden zorgen voor SEO optimalisatie. Er is iets belangrijkers aan de hand – de bedoeling, de behoeften, de reacties en de interactie van de gebruiker met je content. Als jouw gebruik van trefwoorden de gebruiker helpt, dan help je ook de zoekmachines. Goed gedaan. Tot zover het artikel van Neil Patel, dat eerder verscheen op de site van The Content Marketing Institute.
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken