Jos Govaart (jury GPCM): 'Ik kijk naar cases die emotie losmaken'

Jos Govaart (jury GPCM): 'Ik kijk naar cases die emotie losmaken'
  • Content
  • 28 sep 2018 @ 11:16
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Grand Prix Content MarketingContentAwardsPersonalia

De Grand Prix Content Marketing 2018 staat weer voor de deur. Als jurylid hoopt Jos Govaart (eigenaar van communicatiebureau Coopr) dat het beste werk ook daadwerkelijk ingezonden wordt. Professionals in contentmarketing mogen wat hem betreft best wat minder bescheiden zijn.

Wat hoop je met jouw aanwezigheid in deze jury te bereiken?

Ik hoop dat het nog relatief jonge vakgebied kwalitatief gezien weer een jaar verder is. Ik ga zelf bij uitstek kijken naar cases waarbij men heeft geprobeerd de grenzen te verleggen door zelf na te denken, met een bijzonder inzicht te komen en dat met hart en ziel uit te voeren.

Ik ga er ook op letten of cases de potentie hebben om langer mee te gaan dan alleen een campagne. Ik begrijp dat je in sommige gevallen daarmee moet beginnen, maar in mijn ogen is contentmarketing nog altijd iets wat je niet een kwartaal lang doet, maar over langere tijd steeds verbetert. Daarbinnen kijk ik naar cases die emotie losmaken. Dat maakt voor mij het verschil tussen een goede voldoende en een potentiële winnaar.

Wat verwacht je van de inzendingen?

Vorig jaar lag het niveau als het ging om strategie en formuleren van KPI's behoorlijk hoog. Ook waren er relatief veel langdurige contentmarketingprogramma's. Wel was 'het hart' minder aanwezig, zoals ik het toen noemde. Echt mooie verhalen en mooi geproduceerde content. Het was over de gehele linie nogal braaf, ik hoop dat er dit jaar wat meer peper in zit.

Welke contentmarketingcase van het afgelopen jaar zou absoluut een Grand Prix moeten winnen?

Into The Wild (verantwoordelijk bureau MediaMonks, red.), een augmented reality-ervaring die meer dan 10.000 vierkante voet van het Singapore ArtScience Museum transformeert in een virtueel, interactief regenwoud. Het doel is om de kracht van AR en geavanceerde mobiele technologie in te zetten om zodoende de mensen in Singapore de verwoestende gevolgen van ontbossing te laten ervaren en meer te weten te laten komen over enkele van de meest bedreigde diersoorten in die regio. Een prachtige innovatie rondom een permanente expositie met ook nog een maatschappelijke betekenis. Gemaakt door Nederlanders. Wat willen we nog meer in ons vak? Enige nadeel is dat de technologie met geo-locatie werkt, dus het is lastig om het vanuit Nederland te bekijken.

Wat is in algemene zin de grote uitdaging van de Grand Prix?

Dat het beste werk ook daadwerkelijk ingezonden wordt. Dat is iets wat we onszelf als jury en branche best mogen aanrekenen. We zijn een nogal bescheiden clubje mensen. Misschien moeten we, puur om het vak verder te helpen, gedurende het jaar meer elkaars werk bespreken en ook elkaars werk nomineren als we denken dat het goed genoeg kan zijn voor een finaleplaats. De zelfverzekerdheid en vanzelfsprekendheid van het inzenden van cases zoals dat in de reclamebranche gemeengoed is, moeten 'wij' nog leren.

In welke hoedanigheid gaan we jou straks op de uitreikingsavond aantreffen?

Een (deel)juryvoorzitter moet zichzelf natuurlijk altijd gedragen. Maar ik hoop op mooie gesprekken met vakgenoten waarvan de ene helft humoristische flauwekul bevat en de andere helft erop geënd is om het vakgebied vooruit te helpen.

 

De uitreiking van de Grand Prix Content Marketing Awards vindt plaats op 22 november in Postillion Amsterdam. Ga naar de website voor meer informatie.

Lees ook onze interviews met:

Albert-Jan Huisman en Bert van Loon: 'Lef en creativiteit staan dit jaar centraal'

Aart Lensink: 'Contentmarketing loopt lichtjaren achter op reclamewereld'

Michael Willems: 'Er wordt teveel content van middelmatig niveau gemaakt'

Maartje Claassen: 'Ik wil aandacht vragen voor het mooiste vak dat er is'

Edger Louwaard: 'Ik hoop dat er breed wordt ingezonden'

Wies Popa: 'We hebben baanbrekers nodig in dit vak'

Bram Jeurissen: 'De balans in content slaat om van kwantiteit naar kwaliteit'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken