Opbouwen van een fanbase

Opbouwen van een fanbase
  • Content
  • 4 jul 2015 @ 11:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DialoogVideoDoelgroepen

Fans zorgen er voor dat artiesten bestaanszekerheid hebben in de muziekindustrie. Hoe meer fans, des te groter de kans dat er geld wordt uitgegeven aan de muziek die artiesten maken. Als je een artiest als startende onderneming zou bestempelen, dan zouden de fans de klanten zijn. Net zoals in een startende onderneming moet je eerst een klantenkring (fans) opbouwen, immers kent niemand je nog. Dit is een proces dat zowel bij een onderneming als artiest altijd onderdeel zal zijn van je loopbaan. Je zult dus moeten beginnen met het opbouwen van je eigen fanbase.

Om fans op te bouwen, zul je eerst moeten vast stellen wat het doel is van de fanbase. Is het bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat de fans jouw muziek kopen? Of wil je alleen dat je muziek bekend wordt onder de mensen? Stel eerst je doel vast.

Fanbase
Om je fanbase op te bouwen, zul je eerst je naamsbekendheid onder de aandacht moeten brengen. Om je naamsbekendheid te vergroten zul je je moeten specificeren onder welke doelgroep jij je naamsbekendheid wilt vergroten. Beschrijf de doelgroep die jij als fan wilt hebben en die het best past bij jouw genre muziek, bijvoorbeeld vrouwen tussen de 15-25 jaar.
Ga vervolgens op zoek naar de plekken waar deze doelgroep zich bevindt. Dat kunnen diverse mediakanalen zijn: van een forum tot social media, van een tijdschrift tot aan een winkel. Kies voor het medium waar jouw doelgroep in grotere hoeveelheden aanwezig zijn. Immers wil je zo veel mogelijk mensen bereiken met jouw muziek.

In gesprek
Om er voor te zorgen dat je naamsbekendheid krijgt onder deze doelgroep, zal er eerst een contactmoment moeten zijn, waarbij zij in aanraking komen met jou. Je moet het zien als een relatie of vriendschap. In het begin ontmoet je elkaar omdat je bijvoorbeeld elkaar ergens ziet en in gesprek met elkaar komt, je wordt geïntroduceerd door iemand anders of je hebt elkaar ontmoet in een winkel. Noem de manieren maar op hoe jij nieuwe mensen leert kennen. Zo kun je ook een contactmoment creëren tussen jou en je doelgroep. Het enige verschil is dat het niet gaat om de naamsbekendheid onder 1 persoon, maar juiste onder zo veel mogelijk personen. Houd daar rekening mee.

Lage drempel
Denk aan de doelgroep waar je mee te maken hebt en stem de invulling van je content daarop af. Ga bijvoorbeeld geen moeilijk taalgebruik inzetten, als je te maken hebt met een doelgroep die voornamelijk makkelijk taalgebruik inzet. Maak de content zo origineel mogelijk, zodat mensen de toegevoegde waarde er van in zien. Maar kijk ook of de content past bij het medium dat je eerder hebt gekozen. Zo heeft het weinig nut om een link naar een video te plaatsen in een tijdschrift. De kans is klein dat de doelgroep de link bezoekt, omdat de doelgroep moeite moet doen om de link in zijn browser te typen. Je legt een drempel voor hun neer die te hoog is. Verlaag de drempel, zodat het zo makkelijk mogelijk wordt om in contact met jouw content en jou zelf te komen.

In gesprek
Als dat contactmoment heeft plaats gevonden, zul je er net als in een relatie voor moeten zorgen dat de mensen jou beter gaan leren kennen. Organiseer een moment, waarbij jij in contact staat met grotere hoeveelheiden van je doelgroep. Ga in gesprek met hen, luister aandachtig en wanneer het moment zich voort doet vertel je wat je doet, waar je voor staat en waarom. Ik laat het even aan jou over hoe je dat moment invult, maar maak er geen gedwongen geforceerde sfeer van. Immers moet het een leuke ervaring zijn voor de doelgroep, maar ook voor jezelf.

Tips
Hieronder geef ik je een aantal voorbeelden voor het creëren van eerste contactmomenten:

  • Maak een website aan waarop al jouw content bij elkaar komt. Gebruik goede SEO originele content, zodat je makkelijk via Google gevonden wordt.
  • Maak een pagina aan op een social media platform. Laat hierop duidelijk zien wat jij doet. Je kunt dit platform zelf op een originele manier onder de aandacht brengen of je kunt gevonden worden via Google.
  • Geef optredens en praat na afloop met de mensen die naar je zijn komen luisteren
  • Geef gratis muziek weg op een originele manier
  • Stuur je muziek op naar muziek tijdschriften
  • Zet diverse kanalen in om jouw muziek te promoten, wed niet op één kanaal

Omarm je concurrentie, kijk hoe andere artiesten hun fanbase hebben opgebouwd. Kopieer dit en kijk of het werkt. En, is het jou al gelukt om een fanbase te creëren?

Dit artikel werd geschreven door Marcella Smeele van Syngergy For Music. 
Bron: Pixabay

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken