De wansmaak van frietsokken

De wansmaak van frietsokken
  • Content
  • 23 jul 2018 @ 14:58
  • 12565 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentFoodCampagnes

Dat wil ik ook: ‘frietsokken’. Zouden ze er zijn in maat 45? McDonald’s introduceert een kledinglijn. Wat gebeurt er in de hoofden van marketeers die met hun bureau om de tafel gaan om te brainstormen over onderscheiden en opvallen?

Ik hoor het een creatief al mompelen om de brainstorm op gang te krijgen: ‘Frietsokken of desnoods hamburgersokken’. En de minder creatieve marketeer ziet het licht en roept: ‘Doen we’. Nu draag ik als boekenfanaat bij speciale gelegenheden al jarenlang een stropdas met prints van goed gevulde boekenplanken. Maar ‘friet-‘ of ‘hamburgersokken’… hoe ver gaat marketing? Wat is dit eigenlijk voor marketing: beleving, content…

In ieder geval grensoverschrijdend. En media-aandacht is bij voorbaat gegarandeerd. Zouden er bij ING, Rabo of ABN al marketeers opstaan en roepen dat er banksokken moeten komen? Of zijn die er al. Wat zou Justin Trudeau ervan vinden? Wie zou met dit soort sokken een statement willen maken? En wat voor statement. Mijn kleindochter zal ze graag willen hebben, maar niet van mij?

Er zijn nogal wat collecties merkwaardige sokken. Ze benadrukken identiteit, geven een outfit een persoonlijk tintje en maken mensen blij, aldus een van de merken. Oke vooruit, maar geldt dat ook voor friet- en hamburgersokken met een grote M?

Ik herinner me een uitspraak van een van mijn vroegere leermeesters: ‘Het maakt niet uit hoe er over je geschreven wordt, als er maar over je geschreven wordt’. Ik heb er mijn twijfels over. Kijk hoe een minister zijn reputatie aan flarden helpt. De kledinglijn van ’s werelds grootste frietbakker heeft het niveau van nepnieuws. Dit soort uitingen van wansmaak richten schade aan. We kunnen ze niet verbieden maar gezond verstand vertelt je waar grenzen liggen. Merken moeten voorkomen dat deze vorm van platvloersheid gretig wordt opgepakt en ingeburgerd raakt.

Gelukkig voetbalde Nederland deze zomer niet mee, anders hadden we met z’n allen tot op de naakte huid in oranje gelopen. Bespaar me dit soort vormen van belevingsmarketing.

By the way, ik zou het bureau van M uit willen nodigen via de E4 richting Stockholm te rijden. Op de grotere parkeerplaatsen langs de snelweg, staat naast McDonald’s vrijwel altijd een Burger King en een Max. Bij alle drie veel auto’s, want te voet kom je er niet. Hier worden klanten gewonnen door herkenbare eigen producten. Met een kledinglijn red je het hier niet.

 

Lees ook: McDonald's viert Gobal McDelivery Day met lancering nieuwe kledingcollectie

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken