[column] De kracht van imperfectie

[column] De kracht van imperfectie
  • Content
  • 4 mei 2020 @ 09:44
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • CommunicatieStrategie

Er valt me iets op. Mensen lijken weer wat meer mensen te worden. Ik zie dat het ons lukt het streven naar perfectie los te laten, waardoor contact en communicatie vaker oprecht voelt.

René Brown schreef jaren geleden al een boek over dit onderwerp. Blijkbaar iets wat we als mensen lastig vinden, omdat het vraagt om onze kwetsbaarheid te laten zien. De omstandigheden dwingen ons en blijkbaar voelt het nu goed om meer los te laten.  

Laatst keek ik naar het event NextM van Group M. Angela van der Velden, Ralph van Lieshout, Marion Koopman presenteerden vanuit een studio en voelden zich zichtbaar wat ongemakkelijk. Ongelofelijk sympathiek hoe zij hier hun onzekerheid lieten zien. Hierdoor kon het event voor mij bij voorbaat al niet meer stuk. Ongeacht wat er ook mis zou gaan, ik had het al geaccepteerd omdat zij aan mij hun kwetsbaarheid lieten zien. 

Kwetsbaarheid biedt dus ruimte. Ruimte om je eigen authentieke zelf te kunnen zijn. En dat is een kans voor merken. Mensen ervaren en accepteren content op een andere manier. Het perfecte plaatje, de perfecte achtergrond, het perfecte geluid zijn minder belangrijk. Mensen willen menselijk contact en de connectie voelen. De creativiteit van de afgelopen weken laat zien dat dat is wat mensen belangrijk vinden. Het maakt niet uit hoe, als we maar in verbinding kunnen zijn

Daarom zal post-covid publiek ook andere content verwachten.  Zorg ervoor dat je content je publiek blijft raken door nu je merkwaarden, contentstrategie en tone of voice te vernieuwen. De sleutelwoorden voor engaging content experiences zijn: empathie, menselijkheid, authenticiteit, interactie, multi-mediaal en diepgang.

  1. Kies voor een menselijke tone of voice die minder marketing of sales gedreven is. Laat voelen dat je betrokken bent;
  2. Verrijk je merk met menselijke eigenschappen. Denk daarbij na over hoe je merkwaarden zich gedragen in een gesprek van mens tot mens. Welk gevoel wil je bij mensen oproepen?
  3. Beschouw ook promotionele content als een gesprek. Hoe promoot je je producten en diensten in een gesprek van mens tot mens?
  4. Vertel je eigen unieke verhaal. Mensen staan er voor open en vertellen ook graag zelf hun verhaal. Help hen daarbij zodat hun verhaal jouw merkverhaal vertelt;
  5. Bedenk nieuwe formats die de behoefte aan menselijk contact en interactie ondersteunen. Mensen staan open voor experimenten;
  6. Maak je content persoonlijk. Help mensen een probleem oplossen, neem hun pijnpunten weg, laat zien dat je ze begrijpt. Ben specifieker. Niks gated content, eindeloze journey’s maar bundel het in een totaalpakket zodat mensen ook echt worden geholpen.

Covid heeft de manier waarop communiceren veranderd en dat biedt merken de kans om zich als mensen te gaan gedragen.

Door: Nancy Schuurmans, contentmarketeer bij Zelfstroom.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken