[column] De 9 beste marketinganimaties ooit gemaakt

[column] De 9 beste marketinganimaties ooit gemaakt
  • Content
  • 17 aug 2020 @ 09:35
  • 18817 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DigitaalVideoContent

Animaties en marketing, een gouden combi. En dé manier om je marketingverhaal te versterken. Maar wat maakt een animatie nu echt goed? Laat je inspireren door de 9 beste marketinganimaties ooit gemaakt (mét tips voor marketeers natuurlijk).

Beeld: still uit 'Dumb Ways To Die'.

Je kunt over heel veel onderwerpen een animatie maken. Maar wat maakt een animatie nu een goede animatie? Ten eerste moet er een goed verhaal inzitten. Dat is en blijft altijd key. Daarnaast dient de animatie dynamisch te zijn. Je moet mensen niet vervelen. En natuurlijk moet de animatie de boodschap effectief overbrengen. Oftewel: de animatie moet doen wat het zou moeten doen.

In veel marketingcampagnes worden animaties ingezet. Ik verzamelde, ter inspiratie, de 9 beste marketinganimaties ooit. Natuurlijk inclusief toelichting en met een paar handige tips.

1. Metro Trains Melbourne - Dumb Ways To Die

Misschien wel een van de bekendste viral video’s van het afgelopen decennium. Het doel van de animatie? Aandacht vragen voor meer veiligheid rond het spoor. En dat is gelukt. De video werd bijna 190 miljoen keer bekeken en groeide uit tot een fenomeen. De kracht van deze animatie ligt in het catchy liedje en grappige animaties.

Tip: animaties hoeven niet altijd letterlijk het verhaal te vertellen of iets uit te leggen. Hier is gekozen voor humor, muziek en een onderliggende boodschap. En dat werkt!

2. Apple - Designed by Apple in California

Een bedrijf dat design hoog in het vaandel heeft, is natuurlijk techgigant Apple. Het bedrijf wordt vaak geprezen om de manier waarop ze het publiek bespelen en beïnvloeden. En deze video doet daar niet voor onder. Apple laat zien hoe je met een minimalistische animatie en subtiele geluidseffecten een ijzersterke animatie neerzet.

Tip. Durf soms te kiezen voor iets kleins, iets minimalistisch. Als het maar goed en stijlvol gebeurt.

3. The Ocean Cleanuo -  The Ocean Cleanup Technology Explained

The Ocean Cleanup is een nobel initiatief van de Nederlander Boyan Slat om plastic afval uit de oceaan te vissen. Deze 3D-animatie heeft een herkenbare stijl en legt op een heldere manier uit hoe het innovatieve systeem werkt. Ondanks de grondige uitleg van het systeem en de lengte van de video, voelt de video niet traag.

Tip. Is het verhaal goed, dan is het goed. Natuurlijk moet je altijd scherp naar de lengte blijven kijken, maar less is niet altijd more. Soms is er gewoon wat meer tijd nodig om een inhoudelijk verhaal écht goed te vertellen.

4. Headspace - Switching off with Sleep

Wanneer we even willen ontspannen, biedt meditatie uitkomst. Meditatie-app Headspace leert gebruikers hoe ze moeten mediteren. Dat doen ze door middel van leuke en heldere uitleganimaties. Deze animatie is een prachtig voorbeeld van hoe je niet-tastbare concepten kunt visualiseren.

Tip. Durf soms verder te denken dan plaatje-praatje in animaties. Soms kun je namelijk niet iets letterlijks vertellen. Door associëren en verbinden kom je soms tot hele goede oplossingen. En tot een hele goede animatie.

5. Triage - Symptom Checker

Een vloeiende animatie, goede muziek, de juiste geluidseffecten, een duidelijke stijl en heldere uitleg. Kortom, een sterke animatie.

Tip. Helder en duidelijk. Dat moet een animatie zijn. Verlies dat nooit uit het oog bij het bedenken van allerlei toffe effectjes.

6. Asana – Timeline

Asana laat zien hoe je door storytelling te combineren met de look-and-feel van je product een interessante animatie maakt.

Tip. Ook als je de huisstijl ‘moet’ gebruiken, kun je iets goed maken. Durf alleen ook dan een stap verder te kijken. Stap vooral eens buiten de standaard lijntjes.

7. Panaroma9 – IT-MAN

Deze grappige animatie brengt op een leuke manier IT-software aan de man in een heerlijk nostalgisch 8-bit jasje. Eén puntje van kritiek: hij mag korter. MAND!

Tip: Ken je doelgroep! En durf dan ook opvallende keuzes te maken die passen bij die specifieke doelgroep (en ga vervolgens all the way).

8. ASN BANK – Het Gewoontedier

Een erg sympathieke animatie, die past bij het merk. Dit is de eerste uit een serie met verschillende ‘dieren’, zoals de KorteTermijnTonijn en het Overheersbeestje. Naast dat hij technisch erg goed is uitgevoerd, is ook het verhaal heel sterk.

Tip. Dit geldt voor al je content, dus ook voor animaties: waar zit je merk? Hoe zorg je ervoor dat je merk herkenbaar is voor de kijker. Essentieel bij de ontwikkeling van een goede marketinganimatie.

9. Athlon – Agile werken

Ik zou niet bij een marketingbureau werken als ik niet werk van onszelf zou pluggen. Voor Athlon ontwikkelde wij deze explainer over ‘agile werken’. En voor iemand die nooit echt begreep hoe agile werken in elkaar steekt vond ik dit een heldere animatie met een leuke stijl.

Tip: Doe het gewoon. Maak een animatie als onderdeel van je marketingstrategie. Begin. Durf. Experimenteer. Maar verlies nooit het doel uit het oog.

Bonus: Kurzgesagt - Black Holes Explained

Oké, dit is niet een marketingvideo. Maar wel een ontzettend goed voorbeeld van ‘complexe zaken helder uitleggen’. Kurzgesagt is een YouTube kanaal dat zich bezighoudt het uitleggen van complexe onderwerpen en vraagstukken. Aan de basis van deze video’s staat een ijzersterk script. Die vervolgens door de motion graphic designers leven wordt ingeblazen met een dynamische animatie.

Door: Vincent Bronkhorst, videoproducer bij LVB.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken