Ambacht in plaats van computer voor Johnnie Walker
- Design
- 26 mei 2015 @ 08:41
- Link
-
Dorien Vrieling
Contentmanager MarketingTribune (Design)
freelance journalist - Visual idBranding
- 26 mei 2015 @ 08:41
- Dorien Vrieling
Ze hadden het zo met de computer kunnen maken, maar Design Bridge en kunstenaar Arran Gregory kozen voor handwerk. Hun beeld van Johnnie Walker’s bekende ‘striding man’ werd vervaardigd uit honderden stukken glas. Op What Design Can Do vertelden Claire Parker, executive creative director bij DesignBridge, en Arran Gregory vrijdag over hun project. “Dat we een fysiek object hebben gemaakt voegt iets toe.”
Geen Christmas cake of openhaard
Het is twee uur, de lunch is net achter de kiezen, maar in de foyer van de Amsterdamse Stadsschouwburg staan we met whiskey in de hand. Claire Parker, executive creative director bij DesignBridge: “Hoe breng je de smaak van whiskey over als je 'm niet kunt laten proeven? We wilden geen Christmas cake of openhaard laten zien, we wilden iets anders,” zegt Parker. De striding man is hèt beeld dat hoort bij Johnnie Walker, dus daar wilde ze iets mee doen.
Maar het moest wel iets bijzonders zijn. DesignBridge werkt voor het derde jaar voor Johnnie Walker, en na twee eerdere projecten wist Parker: het iconische mannetje van het whiskeymerk moet niet meer plat zijn, hij moet tot leven gebracht worden. Ze kwam al gauw terecht bij de Londense kunstenaar Arran Gregory, die bekend staat om zijn met de hand gemaakte 3D-sculpturen van dieren.
Striding man als marionet
We staan rond de sculptuur die Gregory maakte van het bekende mannetje van Johnnie Walker. De delen van de sculptuur lijken in het luchtledige te hangen, maar hangen aan dunne draden - de striding man is een soort marionet. Elk deel ziet er precies uit als de delen van het mannetje in het logo, het silhouet klopt exact.
Iemand in het publiek stelt de vraag die waarschijnlijk in meer hoofden is opgekomen: waarom helemaal de moeite genomen dit met de hand te maken? Dit kan toch veel gemakkelijker met de computer? Gregory: “Johnnie Walker staat bekend om zijn ambachtelijke werkwijze. Daarom was het logisch voor ons om ook ambachtelijk te werk te gaan.”
Fysiek object voegt waarde toe
Bovendien, zegt hij, heeft het extra waarde dat er meer is dan een beeld op een scherm. “Dat we een fysiek object hebben gemaakt voegt iets toe. Johnnie Walker gaat ook om het verhaal. Zie het als het verschil tussen een e-book en een echt boek, dat je kunt vastpakken.”
De striding man van DesignBridge en Arran Gregory komt uiteindelijk terecht in het Johnnie Walker-archief in Schotland. Voor de sculptuur daar belandt, wordt hij mogelijk nog tentoongesteld in China.
Foto: Leo Veger.
-
Dorien Vrieling
- Werkt bij: freelance journalist
- Functie: Contentmanager MarketingTribune (Design)
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Finale Mysteryland brengt ode aan... 05-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing