Top 5 trends in China 2015

Top 5 trends in China 2015
  • Design
  • 19 dec 2014 @ 11:54
  • 25498 x gelezen
  • Link
  • Jan Gogelein
    Jan Gogelein

    business strategy & development consultant
    GOGELEIN, business development
  • BrandingTrendsMarketing

Wat is er aan de hand? Jun Lei, CEO Xiaomi (één van de drie ’s werelds grootste smartphonefabrikanten na Apple en Samsung) heeft Hugo Barra (ex-Google executive) aangenomen. Groot nieuws – want Xiaomi heeft maar één doel: binnen enkele jaren het nummer één smartphonebedrijf van de wereld te worden. Een ambitieus maar haalbaar plan aangezien ze pas drie jaar geleden hun eerste smartphones op de markt zetten. Het absurde is ook nog dat zo weinig mensen in Nederland van dit Chinese bedrijf gehoord hebben. Maar dit gaat veranderen in 2015.

Naast deze ‘mega Xiaomi shake up’ zijn er nog 5 belangrijke China-trends om in 2015 serieus rekening mee te houden.

1.    De wereldwijde groei van populaire Chinese merken
We zijn al aan het verchinezen: we leren Lenovo, Huawei, Haier en ICBC steeds beter kennen en het zal niet lang meer duren voordat Xiaomi, Anta en Geely klaar zijn om de westerse markt te veroveren. Dat komende jaren zullen er steeds meer nieuwe merken ons bekend in de oren gaan klinken en dan zal het merkenspectrum in het Westen er heel anders uit zien.
De grote beurzen in Duitsland lenen zich als een uitstekend podium om voor de Chinese merken hun gelijkwaardigheid, mbt de productkwaliteit, en hun strak gedirigeerde merkstructuur te etaleren. De productprijzen stijgen naar een gemiddeld Europees niveau en zullen direct gaan concurreren met de Europese merken.

2.    Baden in luxe
De almaar groeiende Chinese economie (GDP +7%) wordt meer gedreven door de rijker wordende Chinese consument. Vanuit de partij (CCP) wordt aangestuurd op meer binnenlandse consumentenbestedingen waardoor ze de afhankelijkheid van de export  verkleinen. Een groot deel van de 800 miljoen Chinezen die de middenklasse vormt, kunnen kiezen uit een breed aanbod luxe Chinese producten. Rolex zal het zomaar zwaar kunnen krijgen.

Met de groeiende welvaart ontstaat ook de behoefte aan het creëren van een persoonlijke modestijlen. Dit vergroot de vraag naar cosmetica en kleding met een sterk merkimago. De vraag naar kwaliteit gaat steeds meer boven die van kwantiteit, zoals bijvoorbeeld in het toerisme, de auto-merken en huishoudelijke apparatuur. E-commerce, waar China nu echt al ‘s werelds allergrootste in is, maakt de toegang tot alle waar voor elke Chinees nog beter mogelijk.

3.    In de ban van social media
Er zijn 632 miljoen internetgebruikers in China, waarvan 527 miljoen via smartphone. Meer dan 90% van de internetgebruikers is aangesloten bij één of meerdere sociale netwerken, zoals dat van Wechat, de sterkst groeiende op dit moment. De CCP (Chinese Communistische Partij) geven de mensen best veel ruimte om hun mening te uiten. Juist omdat ze op die manier een beeld krijgt van wat er onder de bevolking leeft. De mening op social media over een bepaald onderwerp ten aanzien van bijvoorbeeld buitenland politiek kan zelfs doorslaggevend zijn in het standpunt van de Partij.

Meer dan waar in de wereld heeft de Chinese social media zo’n beslissende rol in het aankoopproces, met name via e-commerce. Bedrijven, fabrikanten en lokale overheden worden niet gespaard wanneer ze zich schuldig maken aan bedondering en tekortkomingen.

Geen marketingcampagne heeft meer invloed dan je eigen group of trusted friends (social media). Alles hangt af van vertrouwen.

4.    China Goes Green
Lage lonen verdwijnen, goedkope massaproductie verplaatst zich naar Vietnam en India, en dat terwijl farmaceutische, agrarische en vele andere industrieën onbelemmerd en vlot doorgroeien. Tegelijk dwingt de Chinese overheid fabrikanten af om over te gaan op ‘green manufacturing’. Hiermee is een nieuwe fase begonnen van de Chinese industrie en daarbij ook de verhoudingen met het buitenland.

Ondanks dat de Chinese markt meer buitenland toelaat, hebben westerse merken meer moeite om er voet aan wal te krijgen. Kip Caravans heeft de sprong gewaagd en een Chinese partner gevonden, maar ervaren lokaal meer concurrentie Chinese caravan makers. Die doen het heel aardig en zijn bovendien nog een stuk goedkoper ook. Reden genoeg om voor een Chinese variant te kiezen. Grote kans dat we ze op de komende Caravan Salon Düsseldorf 2015 al tegen komen.
  5.    Innovatie en creativiteit
China behoort binnenkort tot de top20 meest innovatieve landen in de wereld (Hong Kong zit er reeds in de top Stedenlijst), en de Chinese economie heeft die van de VS net ingehaald. Op dit moment investeert China astronomische bedragen in lucht –en ruimtevaart programma’s, maar ook in die van robotica en de agrarische industrie. Nog dit jaar had China eindelijk genoeg vertrouwen om in de komende twee jaar te starten met het ontwerp van een ‘super collider’, ongeveer 2 x CERN.
In 2015 wordt duidelijk hoeveel budget daarvoor nodig is en of dit een internationaal projectje wordt of toch helemaal zelf, in ieder geval de financiering ervan. Dit project gaat naast de wetenschappelijke uitdaging en ook een mega aantrekkingskracht teweegbrengen op hoogwaardig technische onderzoekers uit de hele wereld. En haalt China hiermee uiteindelijk veel innovatievermogen en ontwikkelingskracht in huis.

Opmerkelijk is dat China in de lijst van de meest innovatieve 50 bedrijven in de wereld nog maar vier ondernemingen heeft staan (Op 23.Lenovo, 35. Xiaomi, 47. Tencent en 50. Huawei, ….1. Apple, 2.Google,3.Samsung,). De verwachting is dat in 2015 China al leidend gaat worden met superieure R&D en nog veel meer bedrijven in die top 50 heeft staan.

Deze vijf trends zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Alle mondiale verhoudingen veranderen mee naarmate deze trends zich verder doorontwikkelen.

Op 2015, op het jaar van de geit!

Jan Gogelein

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken