Voice brengt volgende online versnelling
- Food-en-retail
- 20 jun 2018 @ 15:42
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Multichannel
- 20 jun 2018 @ 15:42
- Hugo Schrameyer
De digitale omslag in het retaillandschap heeft de customer journey stevig door elkaar geschud. Een dergelijke revolutionaire beroering gaan we nu opnieuw beleven. En voice is de belangrijkste aanjager daartoe.
Met die boodschap kwam Arjen Bonsing van Customer Journey Experts naar ons Shopper Marketing Update Live!-event, dat gisteren in Bunnik werd gehouden. Tegenover een zaal met enkele tientallen belangstellenden nam hij de digitale actualiteit in rap tempo door, waarmee hij vooral wilde onderstrepen dat bestaande bedrijfsmodellen achterhaald zijn. ‘Traditionele retailmodellen gaan dood’, zei Arjen Bonsing letterlijk, waarbij hij o.a. de oorspronkelijke Vendex KBB-reserve ten opzichte van e-commerce aanstipte. ‘Niks voor ons, luidde de reactie: “we gaan niet concurreren met onze winkels’. Ondertussen weten we allemaal hoe het is afgelopen met V&D.’
Tammigheid
Die tammigheid van Vendex KBB valt in feite ook door te vertalen naar de winkelstraat van nu, waar veel retailers zich amper bewust weten van de fundamentele veranderingen waar ze voor gesteld staan. Dat digitale reuzen als Amazon en Alibaba het retaillandschap stevig beïnvloeden, wordt weliswaar herkend, maar niet echt doorleefd. Grote platformen als Amazon weten door slim gebruik van data en Artificial Intelligence steeds nauwkeuriger op de wensen van de shopper in te spelen.
Veroveren
Nederlandse superpartijen als Albert Heijn of Bol.com doen het zeker niet slecht, maar als we naar KPI’s kijken als customer satisfaction of service, dan steken buitenlandse organisaties daar met kop en schouders bovenuit. Bovendien verschijnt er niet alleen concurrentie aan de westerse horizon, maar steeds vaker ook aan de oosterse. Alibaba en JD.com weten hun shoppers beter te servicen dan Nederlandse retailers. Tekenend is ook de strategische samenwerking die jeansmerk G-star heeft afgesloten met JD.com, waardoor het merk kansen krijgt om de Chinese markt te veroveren. Volgens Arjen Bonsing zit daar best een haakje voor fabrikanten voor nieuwe oriëntatie op samenwerkingskansen met grote online spelers.
Voice
Het sourcen en analyseren van data is een belangrijke troef die grote spelers als Amazon in handen hebben, evenals het gebruik van Artificial Intelligence en algoritmes, maar waar Bonsing werkelijk veel van verwacht is de opkomst van voice assisted tools. De populariteit van Amazon Echo groeit in the States almaar door, terwijl de voice tool inmiddels ook voor de Duitse markt beschikbaar is. Shoppers zijn dol op het gebruik ervan: gebruikers van Amazon Echo doen duidelijk meer aankopen gedurende de eerste periode dat ze die voice-tool in huis hebben. Gemak voor shoppers blijkt een duidelijke stimulans om de aankoopfrequentie te vergroten. Ook het voordeel voor de retailer is duidelijk: als je de voice assisted tools koppelt aan de koophistorie van de klant, ben je veel beter in staat om hem gerichte en persoonlijke aanbiedingen te presenteren.
Roltrap
De roltrap was het vliegwiel om grotere winkels te bouwen. Konden shoppers tot etage acht komen. Zo was het vliegtuig de aanjager om het afzetgebied te vergroten. En zo zullen Voice en Artificial Intelligence de stuwende kracht vormen om e-commerce naar een nog veel hoger niveau brengen, benadrukt Arjen Bonsing.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
- Alibaba
- Arjen Bonsing
- Customer Journey Experts
- voice assisted shopping
- JD.com
- Shopper Marketing Update Live!
- Amazon
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing