Consumentenbond: 'Dirk goedkoopste supermarkt voor de dagelijkse boodschappen'

Consumentenbond: 'Dirk goedkoopste supermarkt voor de dagelijkse boodschappen'
  • Food-en-retail
  • 30 jan 2019 @ 14:34
  • 8847 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Wie is de goedkoopste retailer? Een delicate vraag, die iedereen met 'ik' beantwoordt. De Consumentenbond peilde een complete boodschappenlijst van ruim 100 artikelen in december waaruit nu blijkt dat Dirk de goedkoopste supermarkt is voor de dagelijkse budget-boodschappen. Deze zege wordt trots geclaimd.

De BTW-verhoging, gestegen energieprijzen en andere conjuncturele krachten maken het dagelijks leven duurder. Sommigen gaan er in gele hesjes de straat voor op en er is veel gemor te horen. Een lage boodschappenprijs wordt daarom vaak gewaardeerd. Wanneer een onpartijdige club als de Consumentenbond jou dan (in december 2018) de goedkoopste retailer noemt met een bepaald mandje, kan de vlag uit. Dirk haakt in met een speciale campagne.

Verrassende uitkomsten
De Consumentenbond onderscheidt drie type merken: A-merken, huismerken van een supermarkt en budgetmerken. Ten aanzien van zogenoemde ‘budgetmerken’ is Dirk van den Broek het goedkoopste en Spar het duurste. Aldi en Lidl zijn met de budgetmerken verrassend even duur als Albert Heijn. Online supermarkt Picnic scoort nét boven het gemiddelde.

Dirk de goedkoopste
De Consumentenbond peilde de prijzen van ruim 100 artikelen. De laagste prijzen van vergelijkbare producten met vergelijkbare inhoud die behoren tot de categorie Huismerk of Budget merk werden hierbij gemeten. Het blijkt dat voor het complete boodschappenlijstje de klant bij Dirk het goedkoopste uit is. 

Directeur Marcel Huizing: 'Dirk hanteert altijd de laagste prijs. Niet alleen met A-merken, vers en biologisch maar dus ook met de dagelijkse artikelen van het Huismerk of het Budgetmerk. Deze prijspeiling van de Consumentenbond bewijst dat wederom. Het scheelt de consument honderden euro’s per jaar.'

Taart
Klanten profiteren volgens Huizing continu van de lage prijzen bij Dirk. Dirk viert met haar klanten dat ze volgens de peiling van de Consumentenbond de goedkoopste is. Daarom zijn van zondag 3 februari tot en met zaterdag 9 februari  een doos met 4 Streeptompoucen in de actie voor maar 99 cent en is het promotiemateriaal met een knipoog en vol trots aangepast (zie onder). Marcel Huizing: 'Natuurlijk vieren we deze feestelijke uitslag met onze klanten. En we blijven natuurlijk ook de komende jaren onze klanten verrassen met spectaculair voordeel en ludieke acties. Dat hoort nu eenmaal bij Dirk.'
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken