Hoe kom je het snelst van het schap?

Hoe kom je het snelst van het schap?
  • Food-en-retail
  • 12 apr 2019 @ 10:49
  • 15146 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ActivatieFood

De wereld van shoppermarketing verandert snel en de rol en populariteit van brand- & shopperactivatie neemt toe. Logisch. Consumenten worden minder bereikt met traditionele middelen, en moeten dus op een andere manier worden benaderd en verleid.

Er wordt dus ook veel geschreven over shoppermarketing. Er zijn steeds betere data beschikbaar, evenals nieuwe technologieën en slimmere analysemethodes. Dit alles verheft shoppermarketing tot een wetenschap. Eindelijk kunnen we alles meten, en biedt de aanpak veel nieuwe inzichten, theorieën en vooral ook hele mooie beloftes.

Natuurlijk moet shopperactivatie gebaseerd zijn op theoretische inzichten en analyse. Want die helpen om koopgedrag te verklaren. Maar uiteindelijk is shopperactivatie ook een heel praktisch vak. Waarbij de tijd en liefde, in combinatie met de kwaliteit van een goed creatief idee, doorslaggevend zijn voor het succes van een succesvolle activatie. Onze focus is daarom altijd eenvoudig: hoe kunnen we het simpel en leuk houden? Want daarin zit vaak de grootste versnelling op het schap. Hieronder deel ik graag wat van onze speerpunten, die je gaan helpen om jouw merk zo snel mogelijk uit het schap te krijgen.

1-2-3...Hoe komt je merk binnen 3 seconden van het schap?

76% beslist voor het schap

Om te beginnen is het een heel goed idee om shopperactivatie echt serieus te nemen. Uit onderzoek blijkt dat ca. 76% van alle aankopen wordt beslist voor het schap. Een bizar hoog cijfer dat ook veel zegt over het rendement van alle andere campagnes.

De winkel is de ideale plek waar je van shoppers...waardevolle kopers kunt maken. Dat vraagt ook om een serieus budget en een volwassen benadering. Wees daarvan bewust voordat je aan de stagiaire opdracht geeft om op het laatste moment nog even snel het POS-pakket te regelen. Of als je het bureauvraagt of een gimmick uit China binnen drie weken in de winkel kan liggen. Shopperactivatie levert pas serieus wat op, als je er ook serieus mee omgaat.

Hou het simpel

De allerbelangrijkste reden dat shoppers een product niet kopen is: “ze kunnen het niet vinden in de winkel”. Hou het simpel, lijkt een enorme open deur, maar is het niet. Als je voor het schap staat, moet het supereenvoudig zijn om het juiste product en merk te vinden. Dat lijkt logisch. Maar dat is het dus niet.

Onze checklist voor meer eenvoud in het schap; zorg dat je instore materiaal:

  • niet te veel tekst bevat
  • een simpele boodschap heeft
  • een opmaak heeft in lijn met uitstraling merk
  • aansluit bij jouw doelgroep
  • goed uitvoerbaar is
  • goed opvalt

Verpakking is dé shopper activator

Bij verpakkingen denk je misschien niet meteen aan shoppermarketing. Toch is de verpakking het meeste effectieve middel dat je als marketeer in handen hebt. Verpakkingen in het schap moeten binnen vier seconden de aandacht trekken, duidelijkheid geven en tegelijk aan je merk bouwen.

Verpakkingsdesign is daarom een essentieel onderdeel bij het koopproces.

Hoe doen anderen dat? Kijk eens bij een supermarktschap naar alle producten en stel jezelf twee vragen:

1. Waar is dit product voor?

2. Wat is het merk?

Je zult verbaasd zijn, bij veel verpakkingen is dit echt heel onduidelijk. Terwijl een consument niet meer dan, de genoemde, vier seconden besteedt aan een individuele verpakking. Kortom: zorg voor een opvallende en logische verpakking die verkoopt en aan je merk bouwt.

Executie is key

Bij het ontwikkelen van een idee wordt hier nog weleens aan voorbij gegaan. “Dat komt wel goed in de supermarkt.”  Nou vergeet het maar. Je idee, je materialen en de uitvoering moeten echt hufterproof zijn. Er zijn helaas nog geen shopperengelen die zorgen dat het POS-materiaal er netjes bij komt te hangen.

Als je aan deze punten denkt, als je het simpel houdt, en leuk, dan begin je het schap echt te snappen en is er een wereld te bereiken met shoppermarketing.

Deze bijdrage is geschreven door Jan-Willem Dekker, directeur Brand Builders

 

 

 

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken