Abercrombie & Fitch gelooft in kleinere vestigingen

Abercrombie & Fitch gelooft in kleinere vestigingen
  • Food-en-retail
  • 4 jun 2019 @ 10:49
  • 7667 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Retail

Fastionretailer Abercrombie & Fitch gaat drie flagshipstores sluiten, maar heeft zijn geloof in fysieke retail allerminst verloren. Winkels gaan echter wel een stuk kleiner worden.

De vestigingen die op de nominatie staan om de deuren dicht te doen, zijn een Hollister-vestiging in New York en twee winkels van Abercrombie in Japan en Italië. Verder heeft CEO Fran Horowitz aangekondigd 85 verkooppunten te herinrichten en wil ze meer nadruk leggen op kleinere winkelvloeroppervlaktes. Grote winkels hebben minder anklang bij shoppers van nu, luidt haar verweer. ‘Wat we van consumenten hebben geleerd, is dat ze liever kiezen voor kleinere winkels. Er is een meer vertrouwelijke sfeer en klanten hebben een duidelijke voorkeur voor 1:1-interactie.’  

Niet uit luxe

Of de woorden van Horowitz over de intieme sfeer daadwerkelijk gemeend zijn, zegt ze er niet bij. Horowitz zegt het in ieder geval niet uit luxe. De keten zit al langere tijd in zwaar weer, hoewel de weg omhoog leek gevonden. Tijdens de presentatie van de jaarresultaten begin maart ging de keten uit van een omzetgroei van 2 tot 3%. De praktijk bleek echter weerbarstiger. De omzet steeg gedurende het eerste kwartaal met 1%, terwijl analisten nog hadden gerekend op een stijging van 1,33%.

Kleinere vestigingen

Een nieuwe actieplan voorziet nu niet alleen sluiting van drie flagshipstores, er wordt ook gebroed op herinrichting voor 85 winkellocaties. Sommige grotere winkels zullen daarbij sluiten en vervangen worden door een kleinere vestiging in de buurt. Op andere plaatsen komen er nieuwe, kleinere filialen bij, terwijl het plan ook voorziet in een opfrisbeurt voor andere winkels. Tegen het einde van dit jaar zijn er zodoende meer vestigingen dan in 2018, maar dan wel van een kleinere oppervlakte.

Loyaltyprogramma

Verder heeft de fashionretailer ook volop geloof in zijn loyaltyprogramma, dat in 2016 werd geïntroduceerd. De “customer identification rate” is gestegen naar 80%. Dat is meer dan verdubbeld ten opzichte van de beginperiode. De uitdaging waar Abercrombie & Fitch nu voor staat, is om de verzamelde data beter uit te nutten ten dienste van shopperbehoefen, aldus Fran Horowitz.

(Foto: Wikimedia Commons)

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken