Eerste namen bekend Shopper Marketing Update Live!
- Food-en-retail
- 22 okt 2019 @ 10:29
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - ActivatieInstore marketing
- 22 okt 2019 @ 10:29
- Hugo Schrameyer
Geur heeft onmiddellijk invloed op het shoppergedrag. Adam Tasi, general manager van Scent the Brand geurmarketing, gaat daar alles over vertellen op het komende Shopper Marketing Update Live!-event.
Dit event kent ondertussen een zeer solide reputatie en wordt vier keer per jaar georganiseerd door uitgeverij BBP Media en ISMI. De eerstvolgende editie staat voor donderdag 7 november op het programma. Plaats van handeling is Joinn in Houten, dus wederom centraal in Nederland. Er wordt druk gewerkt aan de volledigheid van het programma, maar de eerste twee sprekers zijn inmiddels bekend: Adam Tasi, general manager van Scent the Brand geurmarketing, en Constant Berkhout, Retail Marketing & Shopper Insights Consultant. Eerst even een vraag aan Adam of die een tipje van de sluier wil oplichten.
Adam, waar ga je het over hebben?
‘Ik ga geurmarketing tweeledig behandelen: enerzijds wil ik het hebben over verschillende projecten die ik het uitgevoerd voor onder andere Unilever, Rituals en Bolsius, anderzijds wil ik een stuk ROI behandelen. Ik wil in ieder geval veel cases bespreken. Dus voorbeelden waar geurcommunicatie is ingezet. Wat nu erg hot is in de wereld van geurmarketing is suistanability en geursampling. Denk aan point of sale, scratch-and-sniff en de consument op en buiten de winkelvloer kennis laten maken met nieuwe geuren en productgeuren.’
Kun je meteen een voorbeeld geven?
‘We hebben net een project uitgeleverd bij 1.585 Kruidvat- en Trekpleister-winkels in de Benelux voor het kaarsenmerk Bolsius. Voor dat merk hebben we een POS geurtest-set ontwikkeld aan het schap. De bijbehorende geurtesters kan de shopper naar zich toe trekken om de 5 geuren van de nieuwe kaarsen te ervaren. Dat heeft een drieledig doel: salesuplift, klantbeleving en het ter plekken ervaren van de nieuwe geurlijn.’
Wat is het andere deel van je presentatie?
‘Dat is een toelichtend verhaal over de invloed van geurmarketing op conversie. Ik ga in op de vraag wat geurmarketing kan doen voor de omzet of het product- en winkelbeleving. Denk aan omzetverhogingen van 30 tot soms wel 100%. Als je met geurbeleving gaat werken, kan je dat verbinden aan de sensorische strategie van een merk. Ik ga in op de vijf zintuigen van mensen om een kader te scheppen en koppel daaraan de effecten van geurmarketing en geurbeleving.’
We hebben het al heel lang over geurmarketing. Is deze tool nu daadwerkelijk geland in de marketingwereld?
‘Ja absoluut, niet in de laatste plaats ook door de opkomst van webretail, waardoor het besef in de fysieke retail groeide dat er meer aandacht nodig was voor beleving. Winkelen moet weer leuk worden. Op de fysieke winkelvloer maak je het verschil met service en beleving. En aangezien onze neus een snelweg is naar onze emoties – onze neus heeft een directe koppeling met onze hersens – kan je met geur daar heel goed op inspelen. In productgroepen waarin geur een centrale rol speelt, zoals wasmiddelen of deo’s, is de inzet van geurmarketing top of mind. Waar nog veel valt te winnen, zijn merken waar nog veel gewerkt kan worden met themageuren, zoals met kerst bijvoorbeeld of Valentijnsdag.’
Zou je ook een Albert Heijn- of een Jumbo-geur kunnen ontwikkelen?
‘Dat is zeker mogelijk, net zo goed als er een bepaald logo bestaat of een auditieve herkenbaarheid van een tune. Een Zwitsal- of een Nivea-geur is heel herkenbaar, dat kun je ook doen voor een retailer of een merk.’
Ons eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event vindt plaats op donderdag 7 november. Locatie: Joinn in Houten, gemakkelijk bereikbaar met auto of openbaar vervoer. Zoals gezegd: de eerste namen zijn bekend, we zijn druk bezig met het afronden van het programma.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chicken Sensation terug dankzij fanactie
- 'Albert Heijn toont geen integer merkleiderschap met blauwe...
- Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
- [Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN...
- De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
- Holland & Barrett: aandacht voor breingezondheid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo legt na crisisjaar solide... 17-01-2025
- [marketeer 213] Thijs Gussenhoven -... 17-01-2025
- 'Albert Heijn toont geen integer... 16-01-2025
- Station Takeover bij Shell voor... 16-01-2025
- Chadli Hachani van TopParken: 'Als... 15-01-2025
- Otrium behaalt B Corp certificering15-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day