Decathlon zegt nee tegen Black Friday

Decathlon zegt nee tegen Black Friday
  • Food-en-retail
  • 29 nov 2019 @ 10:34
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenEvenementE-marketing

Waar de Nederlandse retail steeds harder achter de internationale Black Friday-gekte aanholt, houdt Decathlon het hoofd koel.

'We houden het hele jaar door al de marges zo laag mogelijk, extra korting staat haaks op de Decathlon bedrijfsfilosofie', zegt men de laatste vrijdag voor Pakjesavond.

Met meer dan 1500 winkels in 49 verschillende landen, is Decathlon ’s werelds grootste sportartikelenretailer. Die schaalgrootte maakt het mogelijk om het jaar rond de scherpst mogelijke prijzen te kunnen hanteren, ook in de twintig Nederlandse Decathlon-filialen. Met betaalbare prijzen, een breed assortiment én de mogelijkheid om alle artikelen uit te proberen, maakt Decathlon sport bereikbaar voor iedereen. 'Dat bereikbaar maken van sport is het doel waarmee oprichter Michel Leclerq dit bedrijf in 1976 startte. Het is hem nooit om het geld te doen geweest. Nog altijd kunnen klanten bij Decathlon dagelijks nieuwe sporten uitproberen voor de beste prijs-kwaliteitverhouding. Zodoende doet Decathlon niet mee aan Black Friday', zo licht Wouter Mans, commercieel manager van Decathlon Nederland toe. 'Dit is een familiebedrijf, dat gedurende het hele jaar al bewust de marges zo laag mogelijk houdt. Er blijft niets meer over om korting over te geven.'  

Los van de marges, blijkt een fenomeen als Black Friday -die vandaag valt, op 29 november 2019- ook zo zijn schaduwzijde te hebben voor een gezonde doorloop van de verkoop gedurende de rest van het jaar. Decathlon maakt gebruikt van de diensten en de data van softwarebedrijf Omnia Retail, waarmee prijs- en marketingstrategieën te ontwikkelen zijn. Uit de Omnia-data blijkt dat grootse uitverkoopmomenten niet per se goed zijn voor de lopende omzet.

Black Friday is in je eigen vingers snijden
'Het is met Black Friday niet per se zo dat prijzen omlaag gaan. Het betekent vooral dat er meer prijsveranderingen zijn en daardoor meer druk, zowel omlaag als omhoog', aldus Esther de Winter, marketing manager van Omnia. 'Uit de cijfers van al onze klanten blijkt dat veel consumenten de koopjesdagen afwachten. Sommige van onze klanten geven zelfs aan dat ze, zonder het doorvoeren van prijswisselingen, veel traffic hebben vóór een actiedag en dat ze ongeacht een verandering van de prijs na de start van een actiedag veel meer verkopen. Dagen als Black Friday stuwen namelijk sowieso veel verkeer en verkopen. Dit toont aan dat retailers zichzelf wellicht inderdaad in de vingers snijden door onnodig producten in de promotie te doen wanneer hun concurrentie dat niet altijd doet. Het principe van Black Friday in Nederland is tegenwoordig eigenlijk vooral dat de sales naar voren worden gehaald; een maand voor kerst, twee weken voor Sinterklaas.'

Tijdelijke korting is oneerlijk
Die verhoogde prijsdruk in het Travel, Sports & Outdoors-segment waarin Decathlon opereert, is vorige jaren steeds duidelijker zichtbaar geworden. Daarom houdt Decathlon de prijzen stabiel en altijd scherp. Naast de internationale schaalgrootte, haalt Decathlon haar productievoordeel ook uit het feit dat alle producten intern worden ontwikkeld en geproduceerd, zonder tussenhandelaren die hun marges berekenen. Ook zijn er geen aandeelhouders die de marges omhoog stuwen. 'Het doel van Michel Leclerq was het toegankelijk maken van de voordelen van sport voor zoveel mogelijk mensen. Dat doel streeft Decathlon nog steeds na. Enerzijds door innovatieve producten, zoals het Easybreath snorkelmasker of het inmiddels befaamde opgooitentje. Anderzijds door onder goede ecologische en arbeidstechnische omstandigheden dagelijks kwalitatief hoogwaardige sportartikelen te produceren voor een eerlijke prijs', aldus Wouter Mans, 'Vanuit die eerlijkheidsdoelstelling, vinden wij het geven van een korting niet eerlijk tegenover de klanten die gisteren nog de volle prijs betaalden. Sterker, toen we een paar jaar geleden een nieuwe techniek ontdekten die de productiekosten van de Easybreath enorm drukten, hebben we het prijsverschil ook terugbetaald aan de klanten die in de maanden daarvoor een Easybreath hadden gekocht. Wel zo fair en zo fair blijven we nu ook. Decathlon garandeert het hele jaar de scherpste prijs.'

Uiteraard gaan oude collecties wel tegen gereduceerd tarief van de hand, zoals altijd. Puur en alleen om in de winkels en distributiecentra ruimte te maken voor de nieuwe collectie. Dit gebeurt altijd met de garantie dat de prijzen als ze eenmaal dalen bij Decathlon nooit meer omhoog gaan, aldus de retailer.
(PvWK, beeld: Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken