Retail-topontwerp in 2020 en in 2019 volgens Cada Design

  • Food-en-retail
  • 20 jan 2020 @ 08:58
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsMarketing

Als onderdeel van een reeks vooruitblikken naar design in 2020 door het Britse vakmedium DesignWeek, kijkt Lynn Harris van bureau Cada Design naar wat er de komende twaalf maanden zal gebeuren qua retailontwerp. We blikken geïnteresseerd mee over de grens.

Lynn Harris, associate director services bij Cada vertelt wat zij denkt dat 2020 in petto heeft in de wereld van retailontwerp. En ze deelt haar favoriete case uit 2019.

Harris: 'Naarmate shoppers zich meer en meer bewust worden van de invloed van hun consumptiepatronen op de aarde en met nieuwe, door de overheid gesteunde doelstellingen voor plasticreductie, zullen retailers nieuwe vormen van duurzaamheid binnen hun aanbod blijven zoeken en testen. Ze zullen meer circulaire routes willen. Dat betekent dat de hele levenscyclus van een product beter wordt verantwoord en rechtstreeks aan de consument wordt gecommuniceerd, van productie tot distributie. (...) Vanwege consumenten die in 2020 steeds vaker duurzame alternatieven eisen, zullen retailers experimenteren met nieuwe producten en interieurmaterialen die beter zijn voor de planeet. We zullen daarnaast vaker vormen van gemaksverpakkingen zien, die schuldvrij zijn en meer zelfbediening vergen. We zullen ook een aantal inventieve bedrijfsmodellen zien ontstaan ​​die ethischer winkelgedrag faciliteren, inspireren of stimuleren. Retailers zullen ons meer beginnen te vertellen over hun eigen bedrijfsactiviteiten, zodat consumenten beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over welke merken ze moeten vertrouwen. En welke producten ze moeten kopen. Sociale media en digitaal zullen een grote rol spelen in al dit nieuwe winkelbewustzijn en bijbehorende interactie.'

Wat was je favoriete retail-designproject in 2019 en waarom?
'Dat is de Waitrose Unpacked-test (zie afbeelding boven en dit artikel in The Guardian, red.). Deze case onderscheidt zich duidelijk als een moedige poging om de toewijding van consumenten aan duurzaamheid en de bereidheid om hun eigen winkelgewoonten te veranderen en te testen. Het was een ongekend succes. Ze hebben in de eerste week elf keer zoveel aan producten verkocht en zijn begonnen met het uitrollen van de imarketing insights naar andere sites. We hebben dit type display gezien in Planet Organic en in de natuurvoedingsdetailhandel, maar dit was een totaal nieuw concept voor reguliere supermarkten.'




Waarvan akte.
(bron: DesignWeek, beeld boven: Waitrose Unpacked met dank aan Waitrose & Partners )

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken