[onderzoek] De impact van Picnic op food retail
- Food-en-retail
- 18 feb 2020 @ 08:29
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 18 feb 2020 @ 08:29
- Peter van Woensel Kooy
Online boodschappen doen is weliswaar nog steeds een kleine markt, maar heeft in de afgelopen jaren wel een flinke groeispurt doorgemaakt. Een belangrijke aanjager van die groei is de komst van Picnic naar het Nederlandse supermarktkanaal in september 2015, zo blijkt uit vers onderzoek van EFMI Business School.
Hoewel door sommige experts indertijd schamper werd gedaan over de marktkansen en er nog steeds de nodige scepsis is over het verdienmodel, is Picnic ruim vier jaar na dato een snelgroeiende onderneming en een luis in de pels voor de traditionele supermarkten en hun online bezorgdiensten.
Drie centrale managementvragen
In dit nieuwe EFMI-managementrapport wordt uitgebreid in gegaanop de Nederlandse operatie van Picnic en worden enkele interessante insights gedeeld. Drie managementvragen staan daarbij volgens de auteurs centraal:
1. Wat zijn de belangrijkste pijlers van de Picnic-klantenpropositie en hoe onderscheidt Picnic zich van andere aanbieders van online boodschappen doen?
2. Hoeveel huishoudens ‘bereikt’ Picnic op dit moment, hoe ziet het bezorggebied eruit, wat kunnen we daarvan leren en is er nog ruimte voor geografische uitbreiding?
3. Welke impact heeft Picnic op de traditionele supermarkten, nu en in de nabije toekomst?
Opzet van het onderzoek
Om de drie managementvragen te beantwoorden, heeft het EFMI Data Analytics team uitgebreide analyses uitgevoerd. Daarbij zijn diverse databronnen gehanteerd en gekoppeld:
> EFMI Supermarkt Database: kenmerken van NL-supermarkten en hun marktgebieden
> CBS-postcodedatabase: achtergrondkenmerken van Nederlandse huishoudens
> EFMI Picnic-database: kenmerken van DC’s, hubs, en postcodes in het bezorggebied
> Superscanner-database: prijs-, promotie- en assortimentsdata van supermarkten
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘De Impact van Picnic in Food Retail’ downloaden. Meer info over bedrijfslidmaatschap EFMI klik hier. Voor MarketingTribunes complete dossier Picnic klik hier.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- groei
- websuper
- supermarktkanaal
- marketing
- Picnic
- online boodschappen
- groeispurt
- EFMI Business School
- aanjager
- flink
- retail
- kleine markt
- Nederland
- retail
- rapport
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




