[onderzoek] De impact van Picnic op food retail
- Food-en-retail
- 18 feb 2020 @ 08:29
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 18 feb 2020 @ 08:29
- Peter van Woensel Kooy
Online boodschappen doen is weliswaar nog steeds een kleine markt, maar heeft in de afgelopen jaren wel een flinke groeispurt doorgemaakt. Een belangrijke aanjager van die groei is de komst van Picnic naar het Nederlandse supermarktkanaal in september 2015, zo blijkt uit vers onderzoek van EFMI Business School.
Hoewel door sommige experts indertijd schamper werd gedaan over de marktkansen en er nog steeds de nodige scepsis is over het verdienmodel, is Picnic ruim vier jaar na dato een snelgroeiende onderneming en een luis in de pels voor de traditionele supermarkten en hun online bezorgdiensten.
Drie centrale managementvragen
In dit nieuwe EFMI-managementrapport wordt uitgebreid in gegaanop de Nederlandse operatie van Picnic en worden enkele interessante insights gedeeld. Drie managementvragen staan daarbij volgens de auteurs centraal:
1. Wat zijn de belangrijkste pijlers van de Picnic-klantenpropositie en hoe onderscheidt Picnic zich van andere aanbieders van online boodschappen doen?
2. Hoeveel huishoudens ‘bereikt’ Picnic op dit moment, hoe ziet het bezorggebied eruit, wat kunnen we daarvan leren en is er nog ruimte voor geografische uitbreiding?
3. Welke impact heeft Picnic op de traditionele supermarkten, nu en in de nabije toekomst?
Opzet van het onderzoek
Om de drie managementvragen te beantwoorden, heeft het EFMI Data Analytics team uitgebreide analyses uitgevoerd. Daarbij zijn diverse databronnen gehanteerd en gekoppeld:
> EFMI Supermarkt Database: kenmerken van NL-supermarkten en hun marktgebieden
> CBS-postcodedatabase: achtergrondkenmerken van Nederlandse huishoudens
> EFMI Picnic-database: kenmerken van DC’s, hubs, en postcodes in het bezorggebied
> Superscanner-database: prijs-, promotie- en assortimentsdata van supermarkten
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘De Impact van Picnic in Food Retail’ downloaden. Meer info over bedrijfslidmaatschap EFMI klik hier. Voor MarketingTribunes complete dossier Picnic klik hier.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- flink
- supermarktkanaal
- groeispurt
- rapport
- Picnic
- groei
- online boodschappen
- EFMI Business School
- websuper
- retail
- kleine markt
- Nederland
- marketing
- retail
- aanjager
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Doritos Loaded lanceert speciale... 10-07-2025
- Directeur Marketing Jorieke de Vries... 10-07-2025
- Dorothée Vanderbroeck van Libresse... 10-07-2025
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers