CBL: Zet economie bovenaan boodschappenlijstje verkiezingen 2021
- Food-en-retail
- 16 jun 2020 @ 00:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PolitiekMarketing
- 16 jun 2020 @ 00:01
- Peter van Woensel Kooy
'Geef ruimte aan de economie.' Deze boodschap geeft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) mee voor de partijprogramma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen van volgend jaar.
'Aan het begin van de nieuwe economische crisis hebben bedrijven ruimte nodig om te kunnen innoveren en experimenteren, zodat ondernemers kunnen blijven ondernemen en medewerkers hun brood kunnen blijven verdienen. Als grote werkgever vindt de branche het bovendien belangrijk dat de overheid samen met bedrijven investeert in duurzame inzetbaarheid van werknemers', verklaar het CBL.
Branche voelt verantwoordelijkheid
'Supermarkten en foodservicebedrijven voelen meer dan ooit hun verantwoordelijkheid naar de 4 miljoen consumenten die elke dag boodschappen komen doen, naar de 300.000 medewerkers die zorgen dat de winkels draaien en de schappen gevuld zijn, en naar de ketenpartners met wie de branche gezamenlijk zorgt voor gezond, veilig, duurzaam, lekker en betaalbaar voedsel.'
Gezond en duurzaam
In de supermarkt moet de consument kunnen kiezen voor gezonde en duurzame producten. Keuzevrijheid is een groot goed. Op sommige punten kan de consument echter baat hebben bij wetgeving en kan wetgeving zorgen voor een gelijk speelveld tussen bedrijven, stelt de belangenbehartiger van de supermarktbranche en foodservicebedrijven.
Boodschappenlijstje
Om ondernemers, werknemers en consumenten vooruit te helpen, heeft het CBL een kort boodschappenlijstje voor de politieke partijen:
* Geef ruimte aan de economie
* Investeer in Leven Lang Leren
* Maak voedselonderwijs onderdeel van het curriculum
* Stel Nutri-Score verplicht op alle verpakkingen
* Steun Europese wetgeving over Due Diligence
* Stel minimumeisen aan duurzaamheid en dierenwelzijn bij de productie van vlees
* Maak handhaving en Europees recyclebeleid speerpunten bij het tegengaan van zwerfafval
Een korte toelichting op deze punten is te lezen in deze CBL-input voor de verkiezingsprogramma’s. De volgende Tweede Kamerverkiezing vindt in beginsel plaats op 17 maart 2021.
(PvWK)
Over het CBL
'Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt. '
(bron: CBL)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- CBL
- corona
- politiek
- maart 2021
- volgend jaar
- economie
- conjunctuur
- boodschap
- merk
- Centraal Bureau Levensmiddelenhandel
- retail
- partijprogramma
- ruimte
- Tweede Kamerverkiezingen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing