Dirk van den Broek start petitie voor btw-verlaging op groente en fruit

  • Food-en-retail
  • 26 feb 2021 @ 08:24
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Al jaren zetten diverse gezondheidsinstanties zich in om de btw op groente en fruit te verlagen, maar helaas zonder resultaat. Dit kan niet langer, vindt supermarktketen Dirk van den Broek. Onder het motto #detijdisrijp start Dirk een online petitie om de belasting op groente en fruit van 9% naar 6% te verlagen.

De afgelopen jaren zijn gezonde producten veel harder in prijs gestegen dan ongezonde producten. Hierdoor is kiezen voor gezonde voeding voor veel mensen vaak helemaal geen optie. Algemeen directeur Marcel Huizing roept Nederlandse burgers en andere supermarkten op om het initiatief te steunen en met elkaar de petitie te ondertekenen via detijdisrijp.nl.

Ongezond btw-tarief 
Consumentenorganisaties, artsen en wetenschappers benadrukken al geruime tijd het belang van gezond eten en menen dat de recente belastingverhoging, waarbij het btw-tarief op voedingsmiddelen is verhoogd, averechts werkt. Ook supermarkten hebben een verantwoordelijkheid om consumenten in staat te stellen om gezond te kunnen eten, vindt Dirk van den Broek. Daarom wil de supermarkt vooropgaan in de strijd voor btw-verlaging op groente en fruit, maar is er ook het besef dat ze dit niet alleen kunnen. 

'Mensen maken keuzes voor gezondere voeding met hun hart en hoofd, maar zeker ook met hun portemonnee', vertelt Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek (foto). 'Ik hoop dan ook van harte dat we zo snel mogelijk met een groot aantal handtekeningen en steun vanuit de supermarktbranche kunnen laten zien dat wij iedereen in staat willen stellen om dagelijks te kunnen kiezen voor gezonde voeding.'

#detijdisrijp
Over een paar weken zijn de Tweede Kamerverkiezingen en dus is de tijd nu rijp om btw-verlaging op groente en fruit op de agenda van politieke partijen te krijgen. Marcel Huizing hoopt dat minstens 40.000 mensen de petitie ondertekenen zodat het als officieel burgerinitiatief kan worden aangeboden. Het doel is dat de btw op groente en fruit van 9% naar 6% verlaagd wordt zodat gezonde, verse producten voor meer mensen dagelijks toegankelijk worden. Een belastingverlaging draagt volgens Huizing bij aan een gezondere leefstijl, wat uiteindelijk leidt tot een gezondere bevolking. 'Daar heeft iedereen baat bij.'

'Teken mee voor minder btw op www.detijdisrijp.nl en deel je steun via #detijdisrijp', aldus Dirk.
(PvWK)





Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken