Dirk van den Broek start petitie voor btw-verlaging op groente en fruit
- Food-en-retail
- 26 feb 2021 @ 08:24
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 26 feb 2021 @ 08:24
- Peter van Woensel Kooy
Al jaren zetten diverse gezondheidsinstanties zich in om de btw op groente en fruit te verlagen, maar helaas zonder resultaat. Dit kan niet langer, vindt supermarktketen Dirk van den Broek. Onder het motto #detijdisrijp start Dirk een online petitie om de belasting op groente en fruit van 9% naar 6% te verlagen.
De afgelopen jaren zijn gezonde producten veel harder in prijs gestegen dan ongezonde producten. Hierdoor is kiezen voor gezonde voeding voor veel mensen vaak helemaal geen optie. Algemeen directeur Marcel Huizing roept Nederlandse burgers en andere supermarkten op om het initiatief te steunen en met elkaar de petitie te ondertekenen via detijdisrijp.nl.
Ongezond btw-tarief
Consumentenorganisaties, artsen en wetenschappers benadrukken al geruime tijd het belang van gezond eten en menen dat de recente belastingverhoging, waarbij het btw-tarief op voedingsmiddelen is verhoogd, averechts werkt. Ook supermarkten hebben een verantwoordelijkheid om consumenten in staat te stellen om gezond te kunnen eten, vindt Dirk van den Broek. Daarom wil de supermarkt vooropgaan in de strijd voor btw-verlaging op groente en fruit, maar is er ook het besef dat ze dit niet alleen kunnen.
'Mensen maken keuzes voor gezondere voeding met hun hart en hoofd, maar zeker ook met hun portemonnee', vertelt Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk van den Broek (foto). 'Ik hoop dan ook van harte dat we zo snel mogelijk met een groot aantal handtekeningen en steun vanuit de supermarktbranche kunnen laten zien dat wij iedereen in staat willen stellen om dagelijks te kunnen kiezen voor gezonde voeding.'
#detijdisrijp
Over een paar weken zijn de Tweede Kamerverkiezingen en dus is de tijd nu rijp om btw-verlaging op groente en fruit op de agenda van politieke partijen te krijgen. Marcel Huizing hoopt dat minstens 40.000 mensen de petitie ondertekenen zodat het als officieel burgerinitiatief kan worden aangeboden. Het doel is dat de btw op groente en fruit van 9% naar 6% verlaagd wordt zodat gezonde, verse producten voor meer mensen dagelijks toegankelijk worden. Een belastingverlaging draagt volgens Huizing bij aan een gezondere leefstijl, wat uiteindelijk leidt tot een gezondere bevolking. 'Daar heeft iedereen baat bij.'
'Teken mee voor minder btw op www.detijdisrijp.nl en deel je steun via #detijdisrijp', aldus Dirk.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Kruidvat rolt DOOH-netwerk uit in... 14-05-2025
- [onderzoek] Bezoekersaantal koffie-... 14-05-2025
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management