KHN lanceert de Horecakieswijzer
- Food-en-retail
- 18 feb 2021 @ 08:49
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingPolitiek
- 18 feb 2021 @ 08:49
- Peter van Woensel Kooy
Iedere groep heeft zijn/haar eigen belangen en daarom lanceert Koninklijke Horeca Nederland (KHN) de Horecakieswijzer voor de komende verkiezingen. Niet heel verbazend: wie verdedigt de horecazaken het meest?
Met behulp van de Horecakieswijzer kunnen horecaondernemers volgens KHN in één overzicht zien hoe de verschillende politieke partijen in hun verkiezingsprogramma rekening houden met de speerpunten van de horeca, 'zodat zij in maart weloverwogen hun stem kunnen uitbrengen'. Daarnaast wil KHN met deze tool de partijen bewustmaken van de consequenties die hun voorstellen in de programma’s hebben voor de horecasector.
KHN geeft de verkiezingsprogramma’s 2021 van de politieke partijen die sinds 2017 in de Tweede Kamer vertegenwoordigd zijn, tegen het licht gehouden om te kijken of en hoe er rekening wordt gehouden met de belangen van horecaondernemers, vertelt de organisatie met hoofdzetel Woerden. 'Aangezien de verkiezingsprogramma’s een grote rol spelen in de campagne en bij de coalitiebesprekingen na de verkiezingen, zijn deze voor KHN erg belangrijk: Wat kunnen we de komende vier jaar verwachten van de partijen op relevante horeca-onderwerpen? Op welke thema’s kunnen we elkaar vinden? En op welke voorstellen moeten we bedacht zijn? Uit signalen van onze leden blijkt dat het vertrouwen in de politiek het afgelopen jaar is gedaald door de aanpak van de coronacrisis. We begrijpen dit en juist daarom komen we met de Horecakieswijzer. Hierin kijken we zeker naar corona en herstel van onze prachtige branche, maar vooral ook naar het algemene beleid van de verschillende partijen voor de komende vier jaar.'
KHN-voorzitter Robèr Willemsen voegt toe: 'De meeste kiezers, ook horecaondernemers, lezen de uitgebreide verkiezingsprogramma’s niet. Om de informatie toch over te brengen en ondernemers te helpen om weloverwogen hun stem uit te brengen, hebben wij alle standpunten geanalyseerd. Met de Horecakieswijzer delen we belangrijkste punten voor de horeca met onze leden. Zo kunnen zij goed beslagen ten ijs komen op 17 maart 2021.'
‘Weinig aandacht voor toerisme is een gemiste kans’
De Horecakieswijzer beschrijft zeven thema’s die impact hebben op ondernemen in de horeca:
1. ondernemerschap,
2. arbeidsmarkt,
3. onderwijs,
4. toerisme,
5. eerlijk speelveld,
6. klimaat en
7. gezondheid.
Hiermee kunnen horecaondernemers beoordelen welke voorstellen een impact hebben op hun bedrijfsvoering. Opvallend is volgens KHN bijvoorbeeld dat met uitzondering van het CDA, geen van de geanalyseerde politieke partijen in hun programma’s concrete punten hebben opgenomen over het bevorderen van toeristisch-recreatief ondernemen, 'een gemiste kans'.
Willemsen: 'Toerisme is enorm belangrijk voor onze branche. Daarom pleiten wij voor meer coördinatie door de overheid op dit dossier, bij voorkeur vanuit een ministerie van Toerisme en Gastvrijheid. Dan kan een nieuwe regering goed aan de slag gaan met een landelijke agenda toerisme en het uitdragen van de economische en maatschappelijke meerwaarde van toerisme voor Nederland.'
Meer informatie
De volledige verkiezingsprogramma’s vind je uiteraard op de websites van de politieke partijen, verwijst KHN. Ookis een analyse volgens de belangenclub beschikbaar: op www.khn.nl/horecakieswijzer. KHN voegt tenslotte de volgende disclaimer toe: 'Voor de Horecakieswijzer is gebruik gemaakt van de conceptverkiezingsprogramma’s van de 13 politieke partijen die sinds 2017 in de Tweede Kamer vertegenwoordigd zijn.'
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- lobby
- kiezer
- Robèr Willemsen Tweede Kamer
- uit eten
- cafe
- restaurant
- KHN
- bar
- standpunten
- corona leed
- voorzitter
- video
- Horecakieswijzer
- analyse
- verkiezingsprogramma
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes