Plant B speelt in op foodwensen bewuste en drukke consument

Plant B speelt in op foodwensen bewuste en drukke consument
  • Food-en-retail
  • 24 sep 2021 @ 08:30
  • 21724 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StartupFood

Diepvriesmaaltijden achterhaald? Niet als het aan startup Plant B ligt. Volgens de marketeers achter het bedrijf, heeft ingevroren eten de toekomst.

Na een succesvolle deelname aan Dragon’s Den eerder dit jaar, lanceert 'Plant B' officieel zijn plantaardige diepvriesmaaltijden: volledig plantaardig, vers bereid door eigen chefs in Amsterdam en direct na bereiding ingevroren via shock-freezing, zodat alle voedingswaarden en vitaminen optimaal bewaard blijven. Met deze premium kant-en-klaar maaltijden wil de startup bewuste consumenten voorzien van een gezonde, gemakkelijke en duurzame maaltijd.

'Het klimaat is in een razendsnel tempo bezig te veranderen. Uit het zesde klimaatrapport van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) dat afgelopen maand gepresenteerd werd, blijkt dat de opwarming van de aarde deze eeuw nog op kan lopen tot meer dan vijf graden. Steeds meer mensen komen tot het besef dat actie nodig is, maar onze (eet-)gewoontes hier op aanpassen blijkt zo gemakkelijk nog niet. De Nederlandse food startup Plant B gelooft dat op grote schaal impact maken hand in hand gaat met gemak, en introduceert daarom plantaardige diepvriesmaaltijden die aan huis worden bezorgd. Met deze premium kant-en-klaar maaltijden wil de startup bewuste consumenten voorzien van een gezonde, gemakkelijke en duurzame maaltijd. Na de succesvolle deelname aan Dragon’s Den eerder dit jaar zijn de food pioniers klaar om de Nederlandse markt te veroveren. De maaltijden van Plant B zijn zowel in abonnementsvorm als los te bestellen via de webshop', melden de initiatiefnemers Maarten Gomes, Myrthe van der Vlis en Joost Esser.

Inspelen op de behoefte
Consumenten worden zich steeds bewuster van de impact van hun voedingskeuzes op het klimaat. Een plantaardiger dieet is nodig om ervoor te zorgen dat de aarde leefbaar blijft voor volgende generaties. Toch blijkt het moeilijk om eetgewoontes aan te passen en grijpen we door een drukke levensstijl steeds vaker naar gemak met een snelle, en veelal vette, afhaal- of thuisbezorgd maaltijd. Met diepgevroren, plantaardige kant-en-klaar maaltijden wil Plant B een groeiend aantal bewuste consumenten een gemakkelijke én gezonde optie bieden. 'Wij geloven dat impact maken hand in hand gaat met gemak. Steeds meer mensen willen graag een positieve bijdrage leveren aan het milieu maar hebben door volle agenda’s simpelweg vaak de tijd niet om een gezonde, plantaardige maaltijd op tafel te zetten. Met onze diepvriesmaaltijden maken we plantaardig eten op elk moment toegankelijk voor iedereen', zegt Joost Esser, medeoprichter Plant B. De maaltijden zijn online te bestellen en voor het ultieme gemak is het afsluiten van een abonnement ook mogelijk. Met het laatste speelt het bedrijf in op de groeiende populariteit hiervan onder jongeren.

De kant-en-klaar maaltijd anno 2021
De plantaardige diepvriesmaaltijden van Plant B worden vers bereid door eigen chefs in Amsterdam, met voornamelijk lokale en 100% plantaardige ingrediënten. “'Direct na de bereiding worden de maaltijden middels een shock-freezer ingevroren om zo de hoogst mogelijke kwaliteit van de ingrediënten te bewaken. De lokale groenten en fruit worden op hun piek geoogst en door het snelle invriezen worden belangrijke voedingsstoffen, zoals vitaminen en mineralen, behouden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld groenten en fruit in de supermarkt, die voordat ze rijp zijn worden geoogst en daarmee minder kans hebben om voedingswaarden op te nemen. Van het moment van oogsten tot het op je bord ligt, verliezen verse producten bovendien veel voedingswaarden. Dat willen we voorkomen', aldus Myrthe van der Vlis, medeoprichter en chef Plant B. Volgens de oprichters is frozen het nieuwe (echte) vers. De huidige productrange van Plant B bestaat uit 10 'roulerende maaltijden', met gerechten zoals Comfy Sweet Potato en Super Fly Pad Thai. Deze maand komt daar volgens de start-up een nieuw gerecht bij: Sichuan Dan Dan Noodles.

Planet Friendly
De startup zet zich op meerdere fronten in voor een betere planeet. Er is tenslotte geen Planet B. De keuze voor een plantaardige maaltijd is een van de gemakkelijkste manieren om als consument je ecologische voetafdruk te verkleinen. Daar komt bij dat ze een lange houdbaarheid hebben, omdat de maaltijden pas uit de vriezer worden gehaald op het moment van consumptie, en de hoeveelheid precies afgestemd is op één persoon. Zo wordt voedselverspilling voorkomen. De ingrediënten worden, mits aan de kwaliteitsstandaarden wordt voldaan, voornamelijk lokaal ingekocht en 95% van de verpakking is gemaakt uit hernieuwbare bronnen. In lijn met hun visie heeft Plant B als doel om vóór het einde van 2022 geheel klimaatpositief te zijn.
(PvWK)

foto boven: v.l.n.r. Maarten Gomes, Myrthe van der Vlis & Joost Esser, oprichters Plant B

Over Plant B
'Plant B is in 2020 opgericht om gezond en plantaardig eten zo gemakkelijk mogelijk te maken. De Nederlandse startup biedt bevroren plantaardige kant-en-klaar maaltijden, vol van smaak en rijk aan voedingswaarden, die consumenten binnen no time op tafel zetten. De maaltijden worden in Amsterdam bereid door ervaren chefs, direct vers ingevroren en thuisbezorgd door heel Nederland. Plant B maakt het bewuste consumenten op deze manier gemakkelijk om een gezonde en duurzame levensstijl aan te houden, zonder hier lang voor in de keuken te hoeven staan. De huidige product range bestaat uit 10 verschillende roulerende maaltijden, deze kunnen zowel eenmalig als in abonnementsvorm worden besteld via de webshop. Tot nu toe zijn er al meer dan 100.000 maaltijden verkocht. Het maaltijdbedrijf streeft ernaar om binnen drie jaar actief te zijn op de belangrijkste Europese markten (Benelux, Duitsland en Denemarken) en in 2022 geheel klimaatpositief te zijn. Meer info: www.plantb.nl.'

(bron: Plant B)

FACTSHEET
Plant B | voor de planeet:
* Opgericht in 2020
* Plantaardige diepvriesmaaltijden
* Lokaal bereid door ervaren chefs
* Verse en voornamelijk lokale ingrediënten
* Behoud van vitamines en voedingswaarden door shock-freeze
* Ready to serve
* Verkrijgbaar via online webshop & in abonnementsvorm
* €300.000 aan investering opgehaald
* 100.000+ maaltijden verkocht Klimaatpositief in 2022

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken