Supermarkten Plus en Coop fuseren tot 1 coöperatie onder merknaam Plus

Supermarkten Plus en Coop fuseren tot 1 coöperatie onder merknaam Plus
  • Food-en-retail
  • 6 sep 2021 @ 11:56
  • 19621 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ZakelijkRetail

Supermarkten Plus en Coop gaan samen verder als één coöperatie, onder de merknaam ‘Plus’. Volgens de twee bedrijven ontstaat hiermee de derde grootste supermarkt van Nederland met zo’n 550 winkels.

De naam 'Coop' verdwijnt hierdoor op termijn. Volgens de supermarkten ontstaat er door de fusie een sterke, toekomstbestendige en concurrerende speler in het Nederlandse supermarktlandschap. Het fusiebedrijf wil zich meer richten op gemak en gaat daarbij kwaliteit en moderne technologie en data inzetten. Met een sterke financiële armslag kan verder geïnvesteerd worden in het winkelnetwerk en de hard groeiende online propositie, zo klinkt het.

'Plus Retail, volgens de consument de "beste supermarkt van Nederland", groeit dankzij fusie met Coop Supermarkten tussen 2022-2025 van 267 naar 584 vestigingen. Een briljante zet van Britse Plus-topman Duncan Hoy', reageert retailexpert en MarketingTribune-columnist Rupert Parker Brady, 'coöperaties zijn in "poleposition" om invloed van franchisers in foodretail te versterken. Ik wens Gerard Koning veel succes om komende 3 jaar #coop nog aantrekkelijk te houden voor haar consumenten.'

'Plus en Coop staan dicht bij hun klanten. We zijn ook de plek waar ondernemende retailers zich thuis voelen’, aldus algemeen directeur Duncan Hoy van Plus. ‘Door samen op te trekken borgen we dat onze ondernemers ook in de toekomst in hun lokale marktgebied klanten succesvol kunnen bedienen, met nog meer focus op gemak, inspiratie en kwaliteit.’

Fred Bosch, algemeen directeur Coop: ‘In deze sterk concurrerende en consoliderende markt biedt schaalvergroting meer slagkracht voor beide ondernemingen. Wij zijn ervan overtuigd dat we onze ambities samen optimaal kunnen realiseren voor en met onze leden: zelfstandig ondernemers en consumenten.’

Het hoofdkantoor van het fusiebedrijf komt te staan in Utrecht. Duncan Hoy wordt algemeen directeur, Fred Bosch de financieel directeur. Mayte Oosterveld completeert de directie als operationeel directeur.

De fusie moet nog worden goedgekeurd. Naar verwachting wordt de transactie begin 2022 afgerond.
(PvWK, bronnen: Plus, Twinkle, Coop)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken