Nederlands Visbureau start 'Makreel: Vetgoed' campagne

Nederlands Visbureau start 'Makreel: Vetgoed' campagne
  • Food-en-retail
  • 4 okt 2021 @ 08:19
  • 25278 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodCampagnes

‘Makreel, Vetgoed!’ is de naam van de landelijke promotiecampagne, die het Nederlands Visbureau start. Deze vis is volgens de vismarketeers niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond, betaalbaar en duurzaam en daarmee een ‘vetgoede’ keuze.

Het Nederlands Visbureau start de promotiecampagne voor makreel om consumenten in Nederland meer kennis en een positieve beleving over dit veelzijdige visje te geven.

‘Met deze campagne, welke zich concentreert op de maand oktober, beogen we verschillende positieve eigenschappen van makreel te benadrukken, die er gezamenlijk voor zorgen dat makreel een “vet goede” keuze is, aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau. ‘We geven hiermee antwoord op de steeds vaker voordoende vraag of we bepaalde producten wel met een goed geweten kunnen eten. We vertellen graag dat makreel naast lekker, ook nog eens heel gezond, betaalbaar en duurzaam is.

Vet lekker: Iedereen kent de mooie goudgele, gestoomde makreel uit het winkelschap. Makreel belandt vaak op een toastje met een tipje mayonaise voor bij de borrel. Getoond wordt dat juist makreel in zijn verschillende verschijningsvormen geschikt is voor tal van variatiemogelijkheden in trendy gerechten.'

De marketeers positioneren de soort rond vier sterke punten:

* Vet lekker: Iedereen kent de mooie goudgele, gestoomde makreel uit het winkelschap. Makreel belandt vaak op een toastje met een tipje mayonaise voor bij de borrel. Getoond wordt dat juist makreel in zijn verschillende verschijningsvormen geschikt is voor tal van variatiemogelijkheden in trendy gerechten. 

* Vet gezond: Makreel bevat een zee aan de omega 3-visvetzuren EPA en DHA. Goed voor hart, hersenen en gezichtsvermogen. Er bestaan veel omega 3 verrijkte producten welke goede vetten bevatten, maar nooit zoveel als in een portie makreel. Om een vergelijk te maken: voor een wekelijkse portie van 70 gram gerookte makreel moet je maar liefst 63 boterhammen met verrijkte boter eten om aan dezelfde hoeveelheid gezonde vetten te komen.

* Vet betaalbaar: Terwijl men soms suggereert dat het eten van vis wel aantrekkelijk lijkt, maar vanwege hoge kosten een drempel vormt, kan voor slechts enkele euro’s een hele makreel verkrijgen. Dit maakt deze vis een zeer betaalbare keuze uit het hele pallet aan vis, schaal- en schelpdieren.

* Vet duurzaam: Makreel een goede keuze voor hen die willen bijdragen aan de klimaatdoelstellingen; makreel scoort namelijk het beste op de ladder van producten met dierlijke eiwitten betreffende de CO2-foodprint en laat hiermee varkens- en rundvlees, kip, tofu en vegaburger ver achter zich.

Daarnaast stellen wetenschappers op basis van recente onderzoeken dat het makreelbestand zich in een uitstekende staat bevindt en de aanwas van jonge vis in recente jaren relatief hoog is.  

De promotiecampagne start in week 40 / 2021. Makreelverpakkingen in de winkels worden voorzien van een campagnesticker, die verwijst naar de website visrecepten.nl. Daarnaast zijn spots te horen op NPO radio 1,2, 3 en 5 en is abri-campagne te zien in het hele land. Op een aantal zaterdagen in verschillende steden vinden live tastings plaats. De campagne wordt ondersteund met advertorials in relevante lifestyle magazines aangevuld met een online campagne op verschillende social mediakanalen. 

Naast de aandacht voor makreel ('Scomber scrombus') wordt een zijstapje gemaakt naar de horsmakreel ('Trachurus trachurus'). Ook al doet de naam anders vermoeden, betreft het twee verschillende vissoorten, vertelt Leewis namens het Nederlands Visbureau. 'De horsmakreel is heel geliefd in de Japanse keuken om zijn geraffineerde en exclusieve smaak. Hoe exotisch dit ook klinkt, horsmakreel is gewoon een lokaal visje uit onze Noordzee. De Nederlandse rederijen exporteren deze vis voornamelijk naar Japan als ook naar Egypte en West-Afrika, waar dit zorgt voor betaalbare eiwitrijke maaltijden.'
(PvWK)


Nieuw campagnemateriaal voor de makreel (boven: de actie-abri)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken