Nederlands Visbureau start 'Makreel: Vetgoed' campagne
- Food-en-retail
- 4 okt 2021 @ 08:19
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodCampagnes
- 4 okt 2021 @ 08:19
- Peter van Woensel Kooy
‘Makreel, Vetgoed!’ is de naam van de landelijke promotiecampagne, die het Nederlands Visbureau start. Deze vis is volgens de vismarketeers niet alleen lekker, maar ook nog eens gezond, betaalbaar en duurzaam en daarmee een ‘vetgoede’ keuze.
Het Nederlands Visbureau start de promotiecampagne voor makreel om consumenten in Nederland meer kennis en een positieve beleving over dit veelzijdige visje te geven.
‘Met deze campagne, welke zich concentreert op de maand oktober, beogen we verschillende positieve eigenschappen van makreel te benadrukken, die er gezamenlijk voor zorgen dat makreel een “vet goede” keuze is, aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau. ‘We geven hiermee antwoord op de steeds vaker voordoende vraag of we bepaalde producten wel met een goed geweten kunnen eten. We vertellen graag dat makreel naast lekker, ook nog eens heel gezond, betaalbaar en duurzaam is.
Vet lekker: Iedereen kent de mooie goudgele, gestoomde makreel uit het winkelschap. Makreel belandt vaak op een toastje met een tipje mayonaise voor bij de borrel. Getoond wordt dat juist makreel in zijn verschillende verschijningsvormen geschikt is voor tal van variatiemogelijkheden in trendy gerechten.'
De marketeers positioneren de soort rond vier sterke punten:
* Vet lekker: Iedereen kent de mooie goudgele, gestoomde makreel uit het winkelschap. Makreel belandt vaak op een toastje met een tipje mayonaise voor bij de borrel. Getoond wordt dat juist makreel in zijn verschillende verschijningsvormen geschikt is voor tal van variatiemogelijkheden in trendy gerechten.
* Vet gezond: Makreel bevat een zee aan de omega 3-visvetzuren EPA en DHA. Goed voor hart, hersenen en gezichtsvermogen. Er bestaan veel omega 3 verrijkte producten welke goede vetten bevatten, maar nooit zoveel als in een portie makreel. Om een vergelijk te maken: voor een wekelijkse portie van 70 gram gerookte makreel moet je maar liefst 63 boterhammen met verrijkte boter eten om aan dezelfde hoeveelheid gezonde vetten te komen.
* Vet betaalbaar: Terwijl men soms suggereert dat het eten van vis wel aantrekkelijk lijkt, maar vanwege hoge kosten een drempel vormt, kan voor slechts enkele euro’s een hele makreel verkrijgen. Dit maakt deze vis een zeer betaalbare keuze uit het hele pallet aan vis, schaal- en schelpdieren.
* Vet duurzaam: Makreel een goede keuze voor hen die willen bijdragen aan de klimaatdoelstellingen; makreel scoort namelijk het beste op de ladder van producten met dierlijke eiwitten betreffende de CO2-foodprint en laat hiermee varkens- en rundvlees, kip, tofu en vegaburger ver achter zich.
Daarnaast stellen wetenschappers op basis van recente onderzoeken dat het makreelbestand zich in een uitstekende staat bevindt en de aanwas van jonge vis in recente jaren relatief hoog is.
De promotiecampagne start in week 40 / 2021. Makreelverpakkingen in de winkels worden voorzien van een campagnesticker, die verwijst naar de website visrecepten.nl. Daarnaast zijn spots te horen op NPO radio 1,2, 3 en 5 en is abri-campagne te zien in het hele land. Op een aantal zaterdagen in verschillende steden vinden live tastings plaats. De campagne wordt ondersteund met advertorials in relevante lifestyle magazines aangevuld met een online campagne op verschillende social mediakanalen.
Naast de aandacht voor makreel ('Scomber scrombus') wordt een zijstapje gemaakt naar de horsmakreel ('Trachurus trachurus'). Ook al doet de naam anders vermoeden, betreft het twee verschillende vissoorten, vertelt Leewis namens het Nederlands Visbureau. 'De horsmakreel is heel geliefd in de Japanse keuken om zijn geraffineerde en exclusieve smaak. Hoe exotisch dit ook klinkt, horsmakreel is gewoon een lokaal visje uit onze Noordzee. De Nederlandse rederijen exporteren deze vis voornamelijk naar Japan als ook naar Egypte en West-Afrika, waar dit zorgt voor betaalbare eiwitrijke maaltijden.'
(PvWK)
Nieuw campagnemateriaal voor de makreel (boven: de actie-abri)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- duurzaam
- betaalbaar
- vis
- vis
- zee
- oceaan
- “vet goede” keuze
- Nederlands Visbureau
- Agnes Leewis
- makreel
- gezond
- vangst
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026...
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw koffiesysteem Neo met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Intergamma lanceert... 16-09-2025
- Primeur in Haarlem: eerste... 15-09-2025
- Dirk haakt stevig in op Prinsjesdag... 15-09-2025
- Dumfries helpt tieners leren... 15-09-2025
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes