Albert Heijn meeste uitgaven offline reclame feestdagen
- Food-en-retail
- 20 jan 2022 @ 08:32
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMediastrategieOnderzoek
- 20 jan 2022 @ 08:32
- Peter van Woensel Kooy
Albert Heijn heeft in de laatste maanden van 2021 het meest uitgeven aan offline advertenties rondom de feestdagen: ruim 14,4 miljoen euro. Adfact monitorde de branchebrede mediabestedingen in deze periode. Bekijk hier het complete overzicht.
Het gaat hierbij om bruto mediabestedingen in de traditionele offline media (radio, televisie, bladen), ‘Out of Home’ (zoals Abri’s) en bioscoopreclame. Dit blijkt uit data van onderzoeksbureau Adfact. Voor dit onderzoek heeft Adfact gekeken naar de uitingen in november en december 2021 rondom het thema ‘feestdagen’. Hierbij is onderzoek gedaan naar alle offline uitingen rondom Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw. In november 2021 was 13,8% van de totale offline mediabestedingen gericht op deze onderwerpen (ruim 42 miljoen euro van een totaal van ruim 304 miljoen). In december was bijna 50% van de offline reclame gericht op de feestdagen: ruim 172,5 miljoen euro van een totaal van ruim 357 miljoen.
Supermarkten meeste uitgaven offline reclame rondom feestdagen
Van alle branches is er in de detailhandel in december het meest uitgegeven aan offline reclame gericht op de feestdagen, ruim 104,5 miljoen euro (of 60,6% van de totale mediabestedingen gericht op feestdagen). Op een tweede plek: sport en spelartikelen. Hier is ruim 14,3 miljoen euro besteed (goed voor 8,3% van de totale bestedingen aan feestdagen) en op een derde de media, met ruim 11,1 miljoen euro (6,4% van het totaal gericht op feestdagen).
Albert Heijn grootste besteder
Binnen de detailhandel hebben levensmiddelenzaken het meest uitgegeven aan 'feestdagen reclame'; met supermarktketen Albert Heijn aan kop. Van de totale € 59,7 miljoen euro uitgegeven in deze sector, heeft de AH € 14,4 miljoen uitgegeven aan reclame rondom de feestdagen in december. Kijkend naar alle reclamebestedingen van de super, zijn deze offline advertenties gericht op de feestdagen 94,3% van het totaal. Slechts 5,7% van de advertenties van de Albert Heijn waren in de laatste maand van het jaar niet gericht op de feestdagen.
Ondanks het forse bedrag, zijn deze mediabestedingen alsnog net iets minder dan in 2020, stelt Adfact. Een jaar eerder gaf de supermarkt 14,9 miljoen uit aan de feestdagen. Nummer 1 ‘mediabesteder’ van 2021, grootste concurrent van Albert Heijn, Jumbo, staat op een tweede plek in dit ‘rijtje’. Jumbo Supermarkten gaf in december 2021 ruim 12,5 miljoen euro uit aan offline reclame rondom de feestdagen. In 2020 was dit nog 12,3 miljoen euro.
(PvWK, beeld: Karolina Grabowska / Pexels)
Over Adfact
'Adfact monitort, rapporteert en analyseert reclame uitingen: op dagelijkse basis alle massamedia binnen ‘above the line’ (ATL) campagnes in Nederland. Adfact slaat alle televisie- en bioscoop commercials, radiospotjes, dagblad- en tijdschrift advertenties, buitenreclame-, online display- en video uitingen op. Daarnaast verrijkt het bedrijf deze opgeslagen uitingen met informatie over o.a. merk, concern, branche, productlijn, mediawaarde, mediabureau, heading en verschijningsdatum. Daarbovenop kunnen aan reclame-uitingen branchespecifieke kenmerken worden toegevoegd.'
(bron: Adfact)
Zie het schema hieronder voor tabellen met een overzicht van Bruto Mediabestedingen Feestdagen December 2021 per Hoofdbranche, branch en merken.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- media
- Adfact
- december
- onderzoek
- feestdagen
- retail
- uitingen
- Adfact
- onderzoek
- 2021
- AH
- Jumbo
- november
- bruto mediabestedingen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management