Warenhuis Vanderveen uit Assen wint prijs met bijzonder winkelconcept

Warenhuis Vanderveen uit Assen wint prijs met bijzonder winkelconcept
  • Food-en-retail
  • 28 okt 2022 @ 10:32
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenAwards

Warenhuis Vanderveen uit Assen is dit jaar door de Europese retailgroep EK onderscheiden met een Passion Star Award. De EK Groep is een samenwerkingsverband van zo’n 4.200 retailers uit verschillende Europese landen.

Leden van de EK Groep die zich op bijzondere wijze onderscheiden, kunnen in aanmerking komen voor de prijs. Vanderveen ontving de prijs vanwege haar onderscheidende winkelcultuur. De uitreiking is de kers op de taart van het 125-jarig jubileum van het bijzondere warenhuis en vindt plaats op 28 oktober aanstaande.

Grand magasin
Warenhuis Vanderveen, het op één na grootste warenhuis van Nederland, is 125 jaar geleden gevestigd in het stadshart van Assen door Antje Vanderveen-Oldenburger. De oprichtster was dochter van zeekapitein Jan Oldenburger en Doetje Eemsinga uit Nieuwe Pekela. Nadat deze kapitein in 1880 ‘op zee was gebleven’, besloot zijn weduwe om zich te bekwamen in de detailhandel. Ze opende een manufacturenwinkel te Nieuwe Pekela en samen met haar dochter kreeg ze de smaak van het winkeliersvak goed te pakken. Dochter Antje dacht terug aan de ‘grands magasins’ die ze met haar vader in de Europese havensteden had bezocht, waarop ze in 1897 besloot om haar geluk in de snel groeiende garnizoensstad Assen te beproeven.

Zes generaties
Inmiddels is de zesde generatie Vanderveens werkzaam in het Assense warenhuis. Naar ontwerpen van de architecten Jan Koops, Herman Hertzberger en Laurens Jan ten Kate, werd het warenhuis de afgelopen decennia in fasen uitgebreid tot het aansprekende grand magasin van vandaag. De zestig gespecialiseerde warenhuisafdelingen bieden instore en online collecties uit de productgroepen mode, vrijetijd, wonen, delicatessen en diensten. Warenhuis Vanderveen geniet bekendheid om z’n inspirerende productdemo’s, instore live muziek, boekpresentaties, modeshows, workshops, preuvenementen, lunchvoordrachten en kunstexposities.

Prijsuitreiking
De uitreiking van de EK Passion Star Award vindt plaats op vrijdag 28 oktober 2022 vanaf 16 uur in de galerie op de tweede etage van Warenhuis Vanderveen, op het Koopmansplein 16 te Assen. Sprekers zijn juryvoorzitter Claudia Wasser, Drents gedeputeerde Henk Brink, kunstschilder Fleur Krist en de organisator van EK, Daniel Kullmann. De bijeenkomst zal worden afgesloten met de finissage van de expositie ‘Jong VI’ van het Drents Schildersgenootschap. De bijeenkomst is publiekelijk toegankelijk, mits - in verband met de catering - aangemeld via passionstar@vanderveen.nl, meldt de organisatie.
(PvWK)

EK Groep
'De EK Groep ondersteunt zo'n 4.200 retailers uit verschillende Europese landen, met een breed aanbod aan back-office services. De EK Groep levert diensten aan lokale retailondernemers en is een inkooporganisatie, marketingorganisatie en competentienetwerk in één. Het bedrijfsmodel van de EK Groep wordt gekenmerkt door de focus op zes strategische bedrijfssegmenten: EK Home, EK Fashion, EK Living, EK DIY, EK Sport en EK Books. Circa. 650 medewerkers stellen alles in het werk om retailpartners en leveranciers zo goed mogelijk te ondersteunen. Als serviceverlener voor de zelfstandige kleine- en middelgrote retail, gespecialiseerde markten en warenhuizen is het een van EK's belangrijkste taken om de lokale zelfstandige retailers naar de digitale toekomst te leiden.'

(bron: EK Groep)

EK Nederland
'Op de Nederlandse markt is EK actief met de divisies EK Fashion, EK Living, EK DIY, EK Sport en EK Books. EK Nederland werkt samen met ongeveer 1.500 zelfstandige ondernemers en franchisenemers. In totaal runnen zij bijna 2.200 winkels in de branches wonen, mode, sport, doe-het-zelf en boeken. Kernactiviteiten zijn retailservices, franchise, groothandel en financiële dienstverlening aan zelfstandig ondernemers. Bij EK Nederland zetten zo’n 300 mensen zich met veel passie in om de retailpartners van EK zoveel mogelijk werk uit handen te nemen, zowel in hun winkels als online. Tot de winkelformules en vloerconcepten behoren onder andere Intersport, Runnersworld, The Athlete’s Foot, Hubo, Decorette, Topform en Libris/Blz. Daarnaast beschikt EK Nederland via haar fashiondivisie met onder meer Babyface, Born with Appetite, Marco Manzini en Inshape over internationale topmerken in het dames-, heren-, baby- en kinderkledingsegment.'

(bron: EK Nederland)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken