[onderzoek] Consument koopt meer huismerken en is niet loyaal aan A-merk
- Food-en-retail
- 14 feb 2023 @ 07:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 14 feb 2023 @ 07:59
- Peter van Woensel Kooy
Vanwege de inflatie en andere o0plopende kosten switchen veel consumenten van A-merk naar huismerk. Uit onderzoek van bureau MSI Consultants blijkt nu dat deze klanten straks niet meer van plan zijn in betere tijden weer A-merken te gaan kopen.
Van de deelnemers zegt 18 procent in het afgelopen halfjaar eigenlijk alleen nog maar huismerken te kopen en 52 procent is deels overgeschakeld. Van het resterende deel van de ondervraagden zegt bovendien nog 16 procent altijd al overwegend private label te hebben gekocht, meldt Distrifood. 'Slechts 9 procent zegt een half jaar geleden amper huismerkartikelen te hebben gekocht en dat nu nog steeds niet te doen. Meer dan de helft van de Nederlanders (52%) verwacht minimaal 15 procent per week te besparen op de kosten voor boodschappen nu er meer huismerkproducten in het winkelkarretje belanden.'
Respondenten blij met huismerk
Nederlanders zijn over het algemeen blij met de huismerken. Een kwart geeft aan ‘zeer tevreden’ te zijn over de combinatie van prijs, kwaliteit en andere aspecten, terwijl 59 procent zegt ‘tevreden’ te zijn. Echt teleurgesteld zijn consumenten zelden of nooit als ze een privatelabelartikel kopen in de supermarkt. Slechts 2 procent is ‘ontevreden’ en 1 procent ‘zeer ontevreden’. Lees hier verder.
(bron: Distrifood, beeld: Slidebean / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- switchen
- bureau
- koopkracht
- consumentengedrag
- merk
- A-merk
- inflatie
- onderzoek
- oplopend
- MSI Consultants
- kosten
- huismerk
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing