[onderzoek] Consument koopt meer huismerken en is niet loyaal aan A-merk

  • Food-en-retail
  • 14 feb 2023 @ 07:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Vanwege de inflatie en andere o0plopende kosten switchen veel consumenten van A-merk naar huismerk. Uit onderzoek van bureau MSI Consultants blijkt nu dat deze klanten straks niet meer van plan zijn in betere tijden weer A-merken te gaan kopen.

Van de deelnemers zegt 18 procent in het afgelopen halfjaar eigenlijk alleen nog maar huismerken te kopen en 52 procent is deels overgeschakeld. Van het resterende deel van de ondervraagden zegt bovendien nog 16 procent altijd al overwegend private label te hebben gekocht, meldt Distrifood. 'Slechts 9 procent zegt een half jaar geleden amper huismerkartikelen te hebben gekocht en dat nu nog steeds niet te doen. Meer dan de helft van de Nederlanders (52%) verwacht minimaal 15 procent per week te besparen op de kosten voor boodschappen nu er meer huismerkproducten in het winkelkarretje belanden.'

Respondenten blij met huismerk
Nederlanders zijn over het algemeen blij met de huismerken. Een kwart geeft aan ‘zeer tevreden’ te zijn over de combinatie van prijs, kwaliteit en andere aspecten, terwijl 59 procent zegt ‘tevreden’ te zijn. Echt teleurgesteld zijn consumenten zelden of nooit als ze een privatelabelartikel kopen in de supermarkt. Slechts 2 procent is ‘ontevreden’ en 1 procent ‘zeer ontevreden’. Lees hier verder.
(bron: Distrifood, beeld: Slidebean / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken