[onderzoek] Consument koopt meer huismerken en is niet loyaal aan A-merk
- Food-en-retail
- 14 feb 2023 @ 07:59
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 14 feb 2023 @ 07:59
- Peter van Woensel Kooy
Vanwege de inflatie en andere o0plopende kosten switchen veel consumenten van A-merk naar huismerk. Uit onderzoek van bureau MSI Consultants blijkt nu dat deze klanten straks niet meer van plan zijn in betere tijden weer A-merken te gaan kopen.
Van de deelnemers zegt 18 procent in het afgelopen halfjaar eigenlijk alleen nog maar huismerken te kopen en 52 procent is deels overgeschakeld. Van het resterende deel van de ondervraagden zegt bovendien nog 16 procent altijd al overwegend private label te hebben gekocht, meldt Distrifood. 'Slechts 9 procent zegt een half jaar geleden amper huismerkartikelen te hebben gekocht en dat nu nog steeds niet te doen. Meer dan de helft van de Nederlanders (52%) verwacht minimaal 15 procent per week te besparen op de kosten voor boodschappen nu er meer huismerkproducten in het winkelkarretje belanden.'
Respondenten blij met huismerk
Nederlanders zijn over het algemeen blij met de huismerken. Een kwart geeft aan ‘zeer tevreden’ te zijn over de combinatie van prijs, kwaliteit en andere aspecten, terwijl 59 procent zegt ‘tevreden’ te zijn. Echt teleurgesteld zijn consumenten zelden of nooit als ze een privatelabelartikel kopen in de supermarkt. Slechts 2 procent is ‘ontevreden’ en 1 procent ‘zeer ontevreden’. Lees hier verder.
(bron: Distrifood, beeld: Slidebean / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- MSI Consultants
- kosten
- retail
- huismerk
- inflatie
- A-merk
- bureau
- oplopend
- switchen
- merk
- consumentengedrag
- koopkracht
- onderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management