'Geen moment te verliezen voor Nederlandse retail'

  • Food-en-retail
  • 2 mrt 2023 @ 09:07
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • RetailMarketingInterview

Met een verdubbeling van het aantal webwinkels in drie jaar tijd, een stijging van het aantal fysieke winkels en een economische situatie waarin de consument de hand op de knip houdt en het klantritme is veranderd van een geplande, bewuste actie naar continu en onbewust winkelen, staat de retail in Nederland voor grote uitdagingen.

Denis van Leeuwen, Strategy Partner Dentsu Benelux: ‘De buitenlandse concurrentie rukt snel op en mede hierdoor voorspellen trendwatchers grimmige scenario’s. Volgens hen ligt verschraling op de loer en is er geen moment te verliezen voor de Nederlandse retail om zich klaar te maken voor de toekomst. Dentsu vindt dat wel een heel erg doemscenario en ziet het wat positiever in. De Nederlandse retail groeit nog steeds en de Nederlandse ondernemer heeft bewezen zich altijd aan te kunnen passen aan veranderende omstandigheden. Maar feit is wel dat de retail flink moet inspelen op technologie en marktontwikkelingen om relevant en succesvol te blijven.’

Whitepaper

In zijn whitepaper over bovenstaand onderwerp behandelt Van Leeuwen vijf trends en geeft aan hoe de retail hier optimaal van kan profiteren:

1)      De customer experience gap biedt retailers kansen zich te onderscheiden van concurrentie door specifieke, unieke producten aan te bieden, tailormade adviezen te geven en unieke klantervaringen aan te bieden.

2)      Mobiel is na laptop het belangrijkste device geworden voor e-commerce. Dat maakt de weg vrij voor social commerce en live events.

3)      Nieuwe technologie heeft geleid tot de groei van omnichannel retail; de integratie van online, mobiele en fysieke kanalen om een naadloze winkelervaring voor klanten te creëren.

4)      De winnende retailers zijn de retailers die de gestandaardiseerde producten middels een persoonlijke benadering prijsgedifferentieerd aan de man weten te brengen.

5)      Fysieke winkels kunnen klanten een unieke ervaring bieden.; retailmedia zorgt voor de benodigde extra inkomsten.

Download hier het whitepaper 'The future of retail'.

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken