Vivera laat koeien alarm slaan voor beter klimaat
- Food-en-retail
- 6 mrt 2023 @ 08:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenFood
- 6 mrt 2023 @ 08:35
- Peter van Woensel Kooy
Vandaag op maandag 6 maart 2023 om even voor 12:00 uur waren op elke Nederlandse radiozender koeien te horen. Dit is op hetzelfde moment dat in heel Nederland de sirenes worden getest en op de eerste dag van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel waarop Vivera aandacht voor het klimaat vraagt.
De klimaatproblematiek wordt volgens Vivera steeds nijpender 'en vleesconsumptie, verantwoordelijk voor 25% van de uitstoot van broeikasgassen, is één van de grootste veroorzakers van klimaatverandering*.'
Daarom vraagt Vivera aandacht om minder vlees en meer plantaardig te eten. 'Dit doen ze door de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel af te trappen met een loei-alarm op elke radiozender in Nederland. Hiermee slaan de koeien alarm: het is de hoogste tijd om actie te ondernemen voor een beter klimaat. Het is echt 2 voor 12, daarom laten we ons loei-alarm door heel Nederland klinken', vertelt Karin Löwik, Marketing Director bij Vivera, 'De eerste maandag van de maand gaat het luchtalarm af, daarop haken we aan. Dit is ook de dag waarop de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel start. Die kunnen we zo mooi inluiden, of beter gezegd: inloeien.'
Vorige week legde Albert Heijn al 'het vuur aan schenen' met de ludieke video ‘Vakkenvullers Anonymous’: het plantbased merk eiste meer plaats op in het vleesschap.
Vlees minderen heeft een enorm positieve impact. Als de 54 rijkste landen minder vlees eten (80% minder vlees, volgens het EAT-lancet dieet) kunnen de klimaatdoelstellingen van Parijs binnen één jaar worden gehaald**, ontdekte Vivera. 'Het eten van plantaardige alternatieven is dus de snelste en makkelijkste oplossing om klimaatverandering tegen te gaan. Het eten van rundvlees heeft de grootste impact als het gaat om vleesconsumptie. Het houden van vee zorgt voor veel broeikasgas, hoog waterverbruik en er is veel ruimte nodig voor verbouw van veevoer. Om over de stikstofproblematiek nog maar niet te spreken.'
Daarom zegt Vivera een nieuw plantaardig alternatief voor rundvlees te lanceren. 'We willen aandacht vragen en een oplossing bieden met een nieuw plantaardig alternatief voor rundvlees. Onze nieuwe No Beef-reepjes zijn de perfecte rundvleesvervanger, makkelijk te bereiden en passen in vele gerechten. Zo hopen we vele Nederlanders te helpen om vaker plantaardig te eten. Als we met zijn allen iets minderen in onze vleesconsumptie, maken we al zo’n groot verschil', vult Löwik aan.
Het loei-alarm was te horen op elke radiozender in Nederland. Voor de communicatie en PR is Green Food Lab ingeschakeld,
(PvWK)
Over Vivera
'Vivera, marktleider in Nederland op het gebied van plantaardige producten, startte ruim 30 jaar geleden als pionier en groeide in drie decennia uit tot een van de grootste en meest toonaangevende producenten in Europa. Het merk is beschikbaar in meer dan 25 landen. Vivera heeft als missie om zoveel mogelijk mensen te bewegen om minder vlees en meer plantaardig te eten, zonder in te leveren op smaak. Plantaardig eten kan een enorm verschil maken voor het welzijn van onze planeet, het enige wat men hoeft te doen is ervoor open staan. Bij Vivera geloven ze daarom dat het leven beter is als je openminded bent, want alleen als mensen open staan voor verandering kunnen we de wereld verbeteren.'
(bron: Vivera)
voetnoten:
* - Hannah Ritchie en Max Roser (2022) - 'Environmental Impacts of Food Production'. Online gepubliceerd op OurWorldInData.org, via deze link.
** - The EAT-Lancet Commission Summary Report (2019) Via deze link.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- luchtalarm
- radio
- plantbased
- Week zonder Vlees & Zuivel
- klimaat
- geloei
- Vivera
- campagne
- Marketing Director
- audio
- bewust
- koe
- Vivera
- Karin Löwik
- kritiek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Holie's introduceert de Sugar-Score
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann... 09-07-2025
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en... 08-07-2025
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers