Albert Heijn experimenteert met true pricing
- Food-en-retail
- 19 apr 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 19 apr 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Vanaf nu kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de 'true price'. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product.
Klanten krijgen volgens AH inzicht in de true price en kunnen op basis hiervan makkelijker duurzamere keuzes maken. 'Albert Heijn wil met dit experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten, helpen bij het maken van duurzamere keuzes en leren wat klanten ervan vinden. Albert Heijn werkt in dit experiment samen met de onafhankelijke organisatie True Price.'
Klanten in de drie AH to go-winkels zien vanaf vandaag twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. De true price van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.
De true price geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor (haver)melk. Een cappuccino met melk van koeien bijvoorbeeld is minder duurzaam dan de variant met havermelk en heeft daardoor een hogere true price. Het doel van het experiment is enerzijds inzichtelijk maken waar verborgen kosten zitten, anderzijds om de duurzame keuze te stimuleren en te leren wat klanten ervan vinden.
Zo komt alle Perla koffie van Albert Heijn komt van Rainforest Alliance gecertificeerde koffieplantages. De opbrengst van het extra bedrag dat klanten bereid zijn te betalen voor de true price koffie investeert Albert Heijn in Rainforest Alliance verbeterprojecten in de koffieketen, meldt de retailer.
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn: 'Vanuit onze missie "Samen beter eten bereikbaar maken - Voor iedereen" willen we onze klanten helpen gemakkelijk gezonde en duurzame keuzes te maken. Dat doen we door ze goed te informeren en hen de mogelijkheid te geven duurzamere keuzes te maken. True price is een van de manieren waarop dit kan en daarom omarmen we deze gedachte.'
Michel Scholte, medeoprichter en uitvoerend directeur van True Price, voegt toe: 'We zijn blij dat Albert Heijn true pricing uitdraagt. Naast wat Albert Heijn samen met klanten, leveranciers en partners al doet, kan true pricing nog gerichter leiden tot het verduurzamen van ketens. Zodat de rekening niet wordt doorgeschoven naar de meest kwetsbaren of toekomstige generaties.'
Klanten in de drie AH to go-winkels zien vanaf vandaag twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. De true price van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.
Duurzaamheidsverslag 2022
De proef met true pricing sluit aan bij de missie van Albert Heijn: ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen'. Om inzicht te geven in de resultaten van de missie, publiceert de supermarktketen deze week het jaarlijkse 'duurzaamheidsverslag'. Hier staan de resultaten over 2022 hoe Albert Heijn naar eigen zeggen heeft bijgedragen aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving.
(PvWK)
Over True Price
'True Price is een sociale onderneming die helpt om de echte prijs van producten te zien en te verbeteren. True Price streeft naar een wereld waarin producten, waaronder levensmiddelen, verkocht worden met transparantie over de echte prijs en mensen die het kunnen, vrijwillig echte prijzen afrekenen.'
(bron: TP)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Samen beter eten bereikbaar maken
- goede prijs
- True Price
- mvo
- true price
- AH
- koffie
- Albert Heijn
- herkomst
- B-Corp
- duurzaam
- AH to Go
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes