Albert Heijn experimenteert met true pricing

- Food-en-retail
- 19 apr 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 19 apr 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Vanaf nu kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de 'true price'. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product.
Klanten krijgen volgens AH inzicht in de true price en kunnen op basis hiervan makkelijker duurzamere keuzes maken. 'Albert Heijn wil met dit experiment de bewustwording over sociale- en milieukosten vergroten, helpen bij het maken van duurzamere keuzes en leren wat klanten ervan vinden. Albert Heijn werkt in dit experiment samen met de onafhankelijke organisatie True Price.'
Klanten in de drie AH to go-winkels zien vanaf vandaag twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. De true price van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.
De true price geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor (haver)melk. Een cappuccino met melk van koeien bijvoorbeeld is minder duurzaam dan de variant met havermelk en heeft daardoor een hogere true price. Het doel van het experiment is enerzijds inzichtelijk maken waar verborgen kosten zitten, anderzijds om de duurzame keuze te stimuleren en te leren wat klanten ervan vinden.
Zo komt alle Perla koffie van Albert Heijn komt van Rainforest Alliance gecertificeerde koffieplantages. De opbrengst van het extra bedrag dat klanten bereid zijn te betalen voor de true price koffie investeert Albert Heijn in Rainforest Alliance verbeterprojecten in de koffieketen, meldt de retailer.
Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn: 'Vanuit onze missie "Samen beter eten bereikbaar maken - Voor iedereen" willen we onze klanten helpen gemakkelijk gezonde en duurzame keuzes te maken. Dat doen we door ze goed te informeren en hen de mogelijkheid te geven duurzamere keuzes te maken. True price is een van de manieren waarop dit kan en daarom omarmen we deze gedachte.'
Michel Scholte, medeoprichter en uitvoerend directeur van True Price, voegt toe: 'We zijn blij dat Albert Heijn true pricing uitdraagt. Naast wat Albert Heijn samen met klanten, leveranciers en partners al doet, kan true pricing nog gerichter leiden tot het verduurzamen van ketens. Zodat de rekening niet wordt doorgeschoven naar de meest kwetsbaren of toekomstige generaties.'
Klanten in de drie AH to go-winkels zien vanaf vandaag twee prijzen als ze hun kop koffie afrekenen: de prijs die ze normaal betalen en de true price. De true price van koffie is een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten, zoals schadelijke CO2-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden. De som is gebaseerd op de True Price-methode. Dit is een wetenschappelijk onderbouwde en breed ondersteunde methode om de echte prijs van producten en diensten te berekenen.
Duurzaamheidsverslag 2022
De proef met true pricing sluit aan bij de missie van Albert Heijn: ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen'. Om inzicht te geven in de resultaten van de missie, publiceert de supermarktketen deze week het jaarlijkse 'duurzaamheidsverslag'. Hier staan de resultaten over 2022 hoe Albert Heijn naar eigen zeggen heeft bijgedragen aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving.
(PvWK)
Over True Price
'True Price is een sociale onderneming die helpt om de echte prijs van producten te zien en te verbeteren. True Price streeft naar een wereld waarin producten, waaronder levensmiddelen, verkocht worden met transparantie over de echte prijs en mensen die het kunnen, vrijwillig echte prijzen afrekenen.'
(bron: TP)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- koffie
- mvo
- herkomst
- true price
- duurzaam
- B-Corp
- AH to Go
- AH
- goede prijs
- Samen beter eten bereikbaar maken
- Albert Heijn
- True Price
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Chocoladeletter D van Dieuwertje uitverkocht na actie voor KWF
- [marketeer 221] Lennart van Bolderick (Boldwool): 'De...
- Dr. Oetker lanceert exclusief 'niet-bestaand' evenement Club...
- Ekoplaza uitgeroepen tot meest duurzame merk van Nederland
- Just Eat Takeaway gaat farmaceutische producten thuisbezorgen
- Tango transformeert tankstations tot moderne ontmoetingsplekken
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Heineken zoekt wereldwijd naar... 17-03-2025
- Ikea Nederland verwelkomt op... 17-03-2025
- Protest tegen 'bedrieglijk groene'... 17-03-2025
- Just Eat Takeaway gaat... 14-03-2025
- Ekoplaza uitgeroepen tot meest... 14-03-2025
- Dr. Oetker lanceert exclusief... 14-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center