[onderzoek] 'Nederlanders shoppen voor het eerst liever online dan in fysieke winkel'

[onderzoek] 'Nederlanders shoppen voor het eerst liever online dan in fysieke winkel'
  • Food-en-retail
  • 25 jul 2023 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Bijna een derde (32%) van de Nederlandse shoppers, winkelt nu al het liefst online. Dit is een stijging van 3% ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar. Voornamelijk mannen hebben voorkeur voor online winkelen: 36% shopt liever online tegen 29% die liever naar de winkel gaat, blijkt uit vers onderzoek van Klarna.

Ook valt op dat 30% momenteel nog de voorkeur geeft aan fysiek winkelen. Met name vrouwen geven nog steeds de voorkeur aan fysiek winkelen (31%) in plaats van (28%) online shoppen. Sinds dit kwartaal is mobiel winkelen ook populairder dan via de computer.

Door de pandemie is de digitale transformatie met een ongekend tempo versneld. De effecten daarvan zijn nog steeds te merken: consumenten hebben hun shopping gewoontes noodgedwongen moeten aanpassen en zijn daardoor gewend geraakt aan de digitale winkelstraat. Veel retailers hebben hun online aanwezigheid flink uitgebreid om aan de nieuwe verwachtingen van het winkelend publiek te voldoen. De enorme verschuiving naar online winkelen komt het meest voor bij Millennials (45% winkelt het liefst online tegenover 21% in de winkel), op de voet gevolgd door Generatie Z (40% winkelt het liefst online, 29% in de winkel). Interessant is dat onder Generatie X (28% online, 32% in fysieke winkels) en de Baby Boomers (18% versus 41%) de voorkeur nog andersom is, maar wel aan het verschuiven.

Meer shopping via de telefoon dan de computer
Mobiel winkelen en betalen is inmiddels volledig ingeburgerd in Nederland, ten koste van contant geld en bankkaarten. Nederlanders geven dit kwartaal voor het eerst de voorkeur aan mobiel shoppen (48%) versus winkelen via een computer (40%). In dezelfde periode in 2021 waren deze percentages nog totaal anders: 60% winkelde toen online via de computer en 28% via mobiel. De mobiele telefoon speelt ook een steeds belangrijkere rol in de winkel zelf als betalingsmethode. 33% betaalt liever in fysieke winkels met smartphones. In vergelijking met onze buurlanden België (22%) en Duitsland (21%) ligt dit een stuk hoger.

Opmars social shopping niet te stoppen
Ook social shopping is in Nederland steeds populairder. Van Gen Z heeft bijna de helft (47%) en van millennials meer dan de helft (54%) de afgelopen maand een item gekocht nadat ze dit op social media zagen. De grootste shopping inspiratie komt bij Gen Z van influencers (66%), bij Gen X van merken (57%) en Millennials zijn het meest gevoelig voor berichten vanuit retailers (53%).

Populairste shoppingdagen
De populairste online shoppingdagen van Nederlanders zijn woensdag en zondag (+6% meer dan gemiddeld). Veruit de minst populaire dag om online te winkelen is zaterdag (-11%). Het populairste tijdstip voor online shopping is tussen 21 en 22 uur.

Een aantal andere opvallende (online) shoppingfeiten:

  • Uit de transactiegegevens van Klarna blijkt dat mensen uit Utrecht het meest online winkelen. Gemiddeld winkelen zij 56% meer online dan het nationale gemiddelde, op de voet gevolgd door Zuid-Holland (+39%) en Zeeland (+34%).
  • Online winkelen is het minst populair in de provincies Flevoland (-56% lager dan gemiddeld), Noord-Holland (-53%) en Friesland (-37%).
  • De belangrijkste redenen voor Nederlanders om online te shoppen in plaats van in een fysieke winkel zijn: tijdsbesparing, eenvoudig om prijzen te vergelijken en een breed aanbod


Meer info over Klarna’s laatste Shopping Pulse, waarin dit onderzoek staat, vind je hier .

Methodologie
Klarna's Shopping Pulse, dat elk kwartaal wordt bijgewerkt, onderzoekt veranderende voorkeuren op het vlak van winkelen in 18 landen op 3 continenten. De nieuwste update bevat inzichten uit een enquête onder 19.293 consumenten (waarvan 1.006 Nederlanders) en eigen Klarna data van online aankopen in meer dan 500.000 online winkels over de hele wereld en is uitgevoerd door onderzoeksbureau Napa.
(PvWK, beeld: Klarna en Simyo)

Over Klarna
'Sinds 2005 is Klarna op een missie om de e-commercehandel te versnellen, waarbij de behoeften van de consument centraal staan. Met meer dan 150 miljoen actieve gebruikers wereldwijd en 2 miljoen transacties per dag, zorgen Klarna's eerlijke, duurzame en AI-aangedreven betalings- en winkeloplossingen voor een revolutie in de manier waarop mensen online winkelen en betalen. Hierdoor kunnen consumenten slimmer, met meer vertrouwen en gemak winkelen. Meer dan 500.000 wereldwijde retailers integreren Klarna's innovatieve technologie en marketingoplossingen om groei en loyaliteit te stimuleren, waaronder H&M, Saks, Sephora, Macy's, Ikea, Expedia Group en Nike. Ga voor meer informatie naar Klarna.com.'

(bron: Klarna)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken