Duitse automerken tegen inmenging P van Prijs bij Chinese ecars

- Food-en-retail
- 17 apr 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PrijsoorlogShowroomtraffic
- 17 apr 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Duitse automerken willen geen Europese importheffingen op elektrische auto's uit China omdat deze kunstmatig laag geprijsd zouden zijn. Door tegenmaatregelen kunnen er problemen ontstaan op de voor hen belangrijke Chinese markt.
De Duitse belangenclub Verband der Automobilindustrie (VDA) stelt negatieve gevolgen te verwachten als door de bezwaren tegen een 'te lage P van Prijs' van de e-cars uit het Verre Oosten een handelsoorlog met China uitbreekt, aldus president Hildegard Müller in een interview met Die Welt.
De Europese Commissie maakte in 2023 bekend een onderzoek te starten naar mogelijk marktverstorende Chinese subsidies voor elektrische auto's, wat kan leiden tot strafheffingen, meldt Nu.nl.
Alleen lossen zulke extra heffingen de problemen voor de Europese en Duitse auto-markt niet op, stelt Müller. Ze kunnen juist averechts werken, vreest ze. 'De invoerrechten die de Europese Commissie voor ogen heeft, kunnen bij een handelsconflict snel een negatieve impact hebben', zegt Müller in de Duitse krant.
Zo vrezen Duitse autofabrikanten voor tegenmaatregelen op de voor hen belangrijke Chinese markt. Voor Duitse merken als Mercedes-Benz en BMW is China uitgegroeid tot het belangrijkste afzetgebied. Ook stelt Müller dat de transitie naar electrisch zou kunnen vertragen, wanneer het prijsinstrument door extra heffingen wordt gehinderd.
(bronnen: Die Welt en Nu.nl, beeld: Sophie Jonas / Unsplash)
Lees ook: Chinese auto’s made in Barcelona? (FD)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Verband der Automobilindustrie
- luxemerken
- BMW
- Mercedes-Benz
- China
- Duitsland
- batterij
- tariefmuren
- VDA
- import
- e-car
- Die Welt
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Betaalbare diamant centraal in nieuwe Zeeman-campagne
- Albert Heijn kiest Jeroen van Koningsbrugge als nieuwe...
- [marketeer 230] Isabelle Pinckaers - Head of Marketing Podimo
- Horroriconen komen samen op Fanta Halloween verpakkingen
- [column] Zo raakt je duurzaamheidsboodschap wél: menselijkheid...
- Stephanie van Eerd van The Magnum Ice Cream Company: 'Omarmen...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nescafé Dolce Gusto brengt nieuw... 12-09-2025
- Heineken 0 punt 0 bereikt 10K... 11-09-2025
- Kruidvat versterkt... 08-09-2025
- Fritz-kola introduceert Mischmasch... 08-09-2025
- Albert Heijn zet tech in tegen... 08-09-2025
- Categoriewinnaars 'ABN Amro Retailer... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes