[trends] In 2017 kan echt niemand meer heen om plantaardig eten

[trends] In 2017 kan echt niemand meer heen om plantaardig eten
  • Food-en-retail
  • 19 dec 2016 @ 10:15
  • 9870 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • FoodTrends

'Groenten zijn ook in 2017 megagroot. Zo groot dat er binnen groente deeltrends ontstaan. Een daarvan is de groentesteak. Neem hem letterlijk: pure groenten, die je precies zoals vlees bereid. Bijvoorbeeld de bloemkoolbiefstuk, een dikke schijf bloemkool die je snel bruin bakt in de olie of boter en daarna in de oven laat nagaren. Of denk aan pure bietentartaar', schrijft food-forecaster Anneke Ammerlaan in Jongereniconen 2017: onze trendvoorspelling vol insights die morgen in print verschijnt. Het fornuis verdwijnt en er komt nieuw snoep. Een voorproefje.

Verwar de bietentartaar niet met de samengestelde bietenburger of aan een aubergine- of spitskoolsteak. ‘Groente- en fruitroom’ is de volgende trend, verwacht ik. Een heel zachte, gladde creme bereid uit pure groente die je gebruikt als room of bechamelsaus in gerechten. Je maakt hem van bloemkool, peulvruchten, bieten, maar ook van appel, peer en pompoen. Gezond en spannend van smaak.

Het fornuis gaan we steeds minder gebruiken. Naast de oven komen slimme compacte apparaten, waarin gerechten worden voorbereid – lees hakken, snijden – , gestoofd, gekookt gestoomd en tenslotte ook nog zo supergoed gepureerd dat je zelf thuis groenteroom kunt maken, eventueel van restjes groente die overblijven. Daarnaast kun je er nog deeg in kneden en beslag maken. In Duitsland is het apparaat zo populair dat er zelfs kookbladen zijn met recepten uitsluitend voor dit apparaat.  De (kostbare) Thermomix, is het ultieme apparaat, maar er zijn inmiddels veel alternatieven, zoals van de Cookexpert van Magimix of de Avance Multicooker van Philips.

Pakjes en zakjes komen weer terug, maar dan wel gevuld met 100% natuurlijke poeders van groenten, fruit, maar ook van bijvoorbeeld gekaramelliseerde yoghurt of gedroogde paddenstoelen. Er zijn combinaties om net zoals voorheen soepen, sauzen en gerechten mee te maken, maar ook enkelvoudige pure poeders. Om zelf gerechten smaak mee te geven, maar ook als gezondheidstoevoeging. Opvallend in het gezondheidsstuk is terugkeer van de acaibes in poedervorm en poeder van dennentoppen als nieuwkomer.

Voorlopig blijft suiker in de ban. Dat levert interessante nieuw ‘snoep’ op, zoals gevriesdroogde (wilde) bessen. Ze zijn superlicht, geven het gevoel alsof je een schuimpje in mond steekt, gevolgd door een explosie van fruitsmaak en ook zuur. Even doorbijten, maar wel een sensatie. Vanuit dit ‘snoep’ wennen we aan zuurdere smaken en die gaan we de komende jaren ook steeds meer zien.

Voor de supermarkt betekent deze trend dat veel (merk)producten het komende jaar in de revisie gaan. Mijn tip voor productontwikkelaars: zoek niet zomaar naar een vervanger voor het suiker, maar kijk daadwerkelijk naar het veranderde smaakprofiel van de consument.

Wat we drinken wordt ook beïnvloedt door de minder suiker trend. Vruchtensap wordt ook voor de reguliere consument vervangen door combinaties van fruit en groenten. Wel eerst de zoete groenten zoals biet en wortel. In wijn zet de trend ‘Naturel wines’ door. Wijnen gemaakt zonder hulpstoffen, vaak ook zonder toegevoegde gist en vrijwel altijd ongefilterd. Deze complexe wijnen met zuivere smaken, bijzondere zuren en verrassende aroma’s geven het wijnlandschap een heel nieuwe dimensie. Binnen natural wines is er nog een kleine hype; de orange wine. Dit is witte wijn waarin de schillen een tijdje zijn meegegist. Dat geeft ze een oranjeachtige kleur en een complexe, droge smaak met tonen van sherry.

Het lijkt een open deur maar voor de nieuwe generatie topchefs is gezond en lekker de enige drijfveer. Ze zoeken dat in de combinatie van eenvoudige lokale ingrediënten en vergeten bereidingswijzen, zoals fermenteren, drogen en rijpen. Zo ontstaat een scala aan nieuwe smaken, nieuwe combinaties en verrassende gerechten, die zo eenvoudig lijken, maar o, zo creatief zijn. Een revolutionaire kookstijl die zich het beste laat omschrijven als ‘Natural cuisine’. De ‘Natural wine’-trend is hier onlosmakelijk mee verbonden.


Anneke Ammerlaan
foodtrendwatcher

Jongereniconen 2017 verschijnen 20 december 2016 in print

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken