[column] Beken jij kleur tijdens Black Friday?

[column] Beken jij kleur tijdens Black Friday?
  • Food-en-retail
  • 2 nov 2018 @ 11:29
  • 12239 x gelezen
  • Link
  • Gaby van Gestel
    Gaby van Gestel

    trendresearcher
  • WinkelenMarketing

Een week geleden las ik een bericht over consumentenonderzoek in relatie tot Black Friday 2018. Om eerlijk te zijn vind ik het ongelooflijk dat er in 2018 nog serieus wordt gesproken over het geven van ‘hoge’ kortingen tijdens deze dag die dit jaar op vrijdag 23 november valt.

Laten we eerlijk zijn; Black Friday – dat oorspronkelijk in Amerika is ontstaan en plaatsvindt de dag na Thanksgiving– is bedoeld om winkels recordomzetten te laten bereiken. Mensen worden gek gemaakt om groots in te slaan vanwege de hoge kortingen die worden geboden. Maar wat worden we hier met z’n allen nou beter van?! Winkels zetten hun marges nog meer onder druk door de korting die ze bieden terwijl verslavend koopgedrag wordt gestimuleerd.

Kunnen we daar met elkaar geen creatiever en prikkelender invulling aan geven?!

Er zijn meerdere gedachten die daar bij mij aan ten grondslag liggen. Enerzijds het goed willen doen voor mens en planeet:  ‘consuminderen’ in plaats van ‘consumeren’. Anderzijds vind ik het bovendien nog veel interessanter om te kijken hoe je als merk met dit fenomeen (of Buy Nothing Day dat 26 jaar geleden als tegenhanger in Canada is ontstaan) kunt omgaan, door je juist te onderscheiden en niet aan die gekte deel te nemen.

Marketing is een mooi vak. Grijp de kans om je creativiteit te gebruiken juist nu met beide handen aan en stel jezelf de vragen:
1. ‘Wat is ons onderscheidend vermogen?’,
2. ‘Waar staan wij voor’?
3. En hoe kun je dit vertalen naar Black Friday zodat deze dag veel meer kleur krijgt?

Er zijn een aantal mooie voorbeelden te noemen van Amerikaanse outdoor-gear leveranciers die dit hebben gedaan. Waar de een z’n winkels heeft gesloten zodat personeel de dag vrij krijgt om samen in de natuur door te brengen, heeft een ander z’n omzet van Black Friday voor 100% afgestaan aan de planeet... door deze te doneren aan goede doelen die zich inzetten voor een beter milieu. De impact van de laatstgenoemde campagne was massive. Kort gezegd werd er online voor 70% door nieuwe klanten gekocht, die nu allemaal op de mailinglijst staan en zich sindsdien actief verbonden voelen met het merk. Job well done.

Denk in deze context ook nog eens aan de woorden van Peter Drucker: ‘Het doel van marketing is, om verkopen overbodig te maken.’

Ik verheug me er op om te zien welke mooie campagnes er vanuit dit perspectief ontstaan.

Gaby van Gestel

Foto: The Creative Exchange / Unsplash

Gaby van Gestel

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken