[column] Beken jij kleur tijdens Black Friday?
- Food-en-retail
- 2 nov 2018 @ 11:29
- Link
-
Gaby van Gestel
Trendswatcher (& eigenaar)
GABLAB Trendscenario's - WinkelenMarketing
- 2 nov 2018 @ 11:29
- Gaby van Gestel
Een week geleden las ik een bericht over consumentenonderzoek in relatie tot Black Friday 2018. Om eerlijk te zijn vind ik het ongelooflijk dat er in 2018 nog serieus wordt gesproken over het geven van ‘hoge’ kortingen tijdens deze dag die dit jaar op vrijdag 23 november valt.
Laten we eerlijk zijn; Black Friday – dat oorspronkelijk in Amerika is ontstaan en plaatsvindt de dag na Thanksgiving– is bedoeld om winkels recordomzetten te laten bereiken. Mensen worden gek gemaakt om groots in te slaan vanwege de hoge kortingen die worden geboden. Maar wat worden we hier met z’n allen nou beter van?! Winkels zetten hun marges nog meer onder druk door de korting die ze bieden terwijl verslavend koopgedrag wordt gestimuleerd.
Kunnen we daar met elkaar geen creatiever en prikkelender invulling aan geven?!
Er zijn meerdere gedachten die daar bij mij aan ten grondslag liggen. Enerzijds het goed willen doen voor mens en planeet: ‘consuminderen’ in plaats van ‘consumeren’. Anderzijds vind ik het bovendien nog veel interessanter om te kijken hoe je als merk met dit fenomeen (of Buy Nothing Day dat 26 jaar geleden als tegenhanger in Canada is ontstaan) kunt omgaan, door je juist te onderscheiden en niet aan die gekte deel te nemen.
Marketing is een mooi vak. Grijp de kans om je creativiteit te gebruiken juist nu met beide handen aan en stel jezelf de vragen:
1. ‘Wat is ons onderscheidend vermogen?’,
2. ‘Waar staan wij voor’?
3. En hoe kun je dit vertalen naar Black Friday zodat deze dag veel meer kleur krijgt?
Er zijn een aantal mooie voorbeelden te noemen van Amerikaanse outdoor-gear leveranciers die dit hebben gedaan. Waar de een z’n winkels heeft gesloten zodat personeel de dag vrij krijgt om samen in de natuur door te brengen, heeft een ander z’n omzet van Black Friday voor 100% afgestaan aan de planeet... door deze te doneren aan goede doelen die zich inzetten voor een beter milieu. De impact van de laatstgenoemde campagne was massive. Kort gezegd werd er online voor 70% door nieuwe klanten gekocht, die nu allemaal op de mailinglijst staan en zich sindsdien actief verbonden voelen met het merk. Job well done.
Denk in deze context ook nog eens aan de woorden van Peter Drucker: ‘Het doel van marketing is, om verkopen overbodig te maken.’
Ik verheug me er op om te zien welke mooie campagnes er vanuit dit perspectief ontstaan.
Gaby van Gestel
Foto: The Creative Exchange / Unsplash
-
Gaby van Gestel
- Werkt bij: GABLAB Trendscenario's
- Functie: Trendswatcher (& eigenaar)
- Website:https://gablab.nl/
- Profiel »
- Patagonia
- Peter Drucker
- uitverkoop
- sale
- gekocht
- overbodig
- campagnes
- merk
- mailinglijst
- impact
- klanten
- actief
- shoppen
- job well done
- Black Friday
- doneren
- graaien
- perspectief
- bewustzijn
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management