[column] Een zomer zonder ‘verheugplezier’
- Food-en-retail
- 19 mei 2020 @ 14:00
- Link
-
Charles Borremans
Lead Communications
iO (Campus Amsterdam) - MarketingcommunicatieDoelgroepenTrends
- 19 mei 2020 @ 14:00
- Charles Borremans
Vorige week weer een aantal webinars bekeken. Thuis. Zittend achter m’n bureau, starend naar het, nét iets te kleine, beeldscherm van mijn laptop. Vermoeiende bezigheid met als resultaat: vierkante ogen. Handelend over retail en op voorhand interessant, is het gebodene vaak voorspelbaar. De gesprekken of presentaties belichten veelal de huidige situatie. En die is lastig, hoewel het bij sommige (food)retailers nog opmerkelijk goed gaat.
Daarnaast nogal wat inkoppers, zoals dat consumenten nu toch wel écht het online winkelen hebben ontdekt en dat de take away food-verkoop hoogtijdagen kent. Op het moment, dat het post-coronatijdperk aan de orde komt, wordt het vager. Waar wordt straks de focus op gericht in het Nederlandse winkellandschap in de nieuwe normaalmaatschappij van Mark Rutte en Jaap van Dissel? Op meer beleving? Of juist op veel meer aandacht voor gemak? Hoe garandeert de retail straks de veiligheid van de consument op de winkelvloer?
Hoewel er soms met een zekere stelligheid een toekomstbeeld wordt geschetst, overheerst het koffiedikkijken. Men weet het niet. En omdat – vrij naar koningin Máxima – ‘de’ retail niet bestaat, kan er überhaupt geen eenduidig antwoord gegeven worden op hoe die retail er AC (After Corona) uitziet. Verwacht van mij dan ook hier geen bespiegelende beschouwingen over die toekomst. Dat wordt dus al genoeg gedaan. Ik mijmer liever over hoe het er nu uit had kúnnen zien. In mei 2020, in een voorjaar zónder corona. Dat is een utopie, ‘wie niet bestaat’ schijnt Johan Cruijff ooit gezegd te hebben en hij heeft gelijk. Want we zitten in een voorjaar mét corona en dat heeft de boel volledig op z’n kop gezet. Ook en met name voor onze retail. Met ‘de boel’ bedoel ik, dat er op 3 mei geen Grand Prix op Zandvoort is verreden, dat we afgelopen weekend naar een goedbedoelde surrogaatuitzending van het Eurovisie Songfestival hebben gekeken en dat er deze zomer geen EK en geen Olympische Spelen plaatsvinden. Allemaal heerlijke inhaakmomenten.
Verheugplezier
‘Een zomer lang verheugplezier’ luidt de titel van een artikel van de journaliste Floor Rusman in de NRC van zaterdag jongsleden. Rusman omschrijft in haar artikel, dat er in het woord ‘… verheugen al iets van blijdschap inbegrepen [zit]’. En dat is precies waar het om gaat. Of – helaas – waar het om had moeten gaan in die utopische meimaand van 2020. Want hoewel het EK-toernooi pas half juni zou worden afgetrapt, zou het commerciële Oranje-circus nu toch serieus op gang zijn gekomen. Met blije consumenten, die na zes jaar afwezigheid van het Nederlands (mannen)Elftal op een groot toernooi, weer toe waren aan de spanning, sensatie en – vooral – het plezier van zo’n groot voetbalspektakel. Een spektakel om je op te verheugen. Als consument, als merk én als retail. Met een veelbelovende en gretige selectie en met vier (thuis)wedstrijden in Amsterdam had het een ouderwets Oranjefeest kunnen worden. Met alle daarbij behorende inhakers van dien. De voorbereidingen daartoe waren in volle gang, om op 17 maart 2020 door de UEFA abrupt gestopt te worden: het EK verschuift naar 2021.
Commerciële doorbraak
Het is dit jaar precies 20 jaar geleden, dat het EK Voetbal – samen met België – in Nederland werd georganiseerd. EURO 2000 was de grote doorbraak van de commerciële Oranje-inhakers. Inhakers, die in de jaren daarna (met uitzondering van 2002) niet meer weg te denken zouden zijn in het Nederlandse commerciële landschap. Na zes jaar ongewenste stilte mochten we dit jaar eindelijk weer, totdat dat verdomde coronavirus roet in het eten strooide. Floor Rusman schrijft: ‘Verheugen, of anticipatie, heeft wel wat gemeen met nostalgie. Beide gaan over het verlangen ergens anders te zijn dan in het nu’.
Hoe toepasselijk!
Charles Borremans
partner en merkstrateeg GUC Agency
-
Charles Borremans
- Werkt bij: iO (Campus Amsterdam)
- Functie: Lead Communications
- Website:https://www.iodigital.com
- Profiel »
- leeg
- corona
- strateeg
- merk
- GUC
- bureau
- zomer
- USC
- zomer
- Oranje
- verheugplezier
- marketing
- retail
- 2020
- Charlkes Borremans
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing