[column] Foodtrends 2021: De herontdekking van onze zintuigen

[column] Foodtrends 2021: De herontdekking van onze zintuigen
  • Food-en-retail
  • 15 dec 2020 @ 11:42
  • 10363 x gelezen
  • Link
  • Anneke Ammerlaan
    Anneke Ammerlaan

    trendonderzoeker / food watcher
    Ammerlaan & Mosch Vision on Food
  • FoodTrends

De grote veranderingen in 2021 zijn gebaseerd op de herontdekking van onze fysieke zintuigen in het afgelopen jaar. In de foodtrends van komend jaar staan ruiken, proeven en voelen dan ook centraal. Bezig zijn met onze handen geeft energie.

Dit zijn de 5 belangrijkste foodtrends onder jongeren en jong volwassenen die ik voorspel:

Skills: Alles draait om het perfectioneren van een (bereidings)techniek. Denk aan de ultieme homemade macchiato, het perfect met de hand geknede desembrood of de onovertroffen bereide asperges. Skills gaan over down to earth-producten en bereidingswijzen én de bijna onverzadigbare behoefte om alles te weten over technieken en producten. Communicatie heeft het komende jaar topprioriteit.

Mechanisch: Het perfectioneren van hun skills doen jongeren met mechanisch gereedschap, waardoor we elk onderdeel van het proces kunnen aanpassen aan onze wensen en eisen. Een mooie trendmarker is het mini barista espresso apparaat van het Amerikaanse merk Breville, aangepast op een mini(appartements)keuken met de fysieke kenmerken van een professioneel apparaat, zoals een zware piston en sissende stoompijp. En dat alles voor de prijs van een goed capsuleapparaat..

Zorgwaarde: Er zal een constante zoektocht zijn naar de verhouding tussen duurzaamheid en hun eigen fysieke en financiële gezondheid. Klopt de terugverdientijd van een espressomachine met het plezier dat ze eraan beleven en de kosten die ze besparen op capsules of coffee to go? Hoeveel beter zorgen wij voor het milieu en onze eigen portemonnee als wij van scratch koken? Gemaksproducten (magnetronmaaltijden of maaltijdcomponenten) hebben tegen deze achtergrond geen meerwaarde meer en komen bij de jongeren steeds minder in het mandje.

Bezorging: Een bezorgmaaltijd is de enige, echte gemaksoplossing als ze geen zin hebben om te koken. Dat geld is er, omdat ze veel hebben bespaard door zelf te koken. De vraag naar gezonde, betaalbare, en vooral ook verrassende maaltijden stijgt snel. Gewone gerechten koken ze zelf wel.

Aanbodgestuurd: Steeds vaker stemmen jongerenj hun weekmenu af op het online weekaanbod van hun favoriete lokale producenten. Deze trend is de aanzet tot totaal nieuwe vormen van foodretail  duurzame producten, persoonlijke service en een aanbod zonder (keuze)stress. Op niet al te lange termijn zullen deze nieuwe retailvormen de belangrijkste concurrent gaan worden van de steeds efficiëntere en onpersoonlijk wordende supermarkt.

Anneke Ammerlaan
foodtrendwatcher

Dit is de XL-uitleg van Annekes bijdrage aan Jongereniconen 2021, boordevol nieuwe insights, die vandaag bij print-abonnees van MarketingTribune op de mat ploft. Beeld boven: Daria Shevtsova / Pexels.
 

Anneke Ammerlaan

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken