Biografie Leo van Sister is een uitdagende en inspirerende sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers en adviseert hen over merkmanagement, marketingstrategie en communicatie. Daarnaast is hij gespecialiseerd op merkwaardering volgens de unieke BVM© methode. Hij is oprichter van De Merkcommissarissen®. Voorheen was hij werkzaam voor o.a. Douwe Egberts/Van Nelle, Friesland Campina en Het Nederlands Zuivelbureau. Ook was hij directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR), lid van de EFFIE jury en voorzitter van het Centrum voor Merk & Communicatie.
Leo van Sister

![[column] Marketingtoppers in London hebben de focus nog altijd op groei](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingtoppers in London hebben de focus nog altijd op groei
Vele CMO’s en marketing executives verzamelden zich afgelopen maand in marketing Capital London om met elkaar de toptrends en issues in de turbulente marketing wereld te bespreken. Begrijpelijkerwijs struikel je op zo’n conferentie over de topics zoals strategie, branding, multichannel, AI, customer experience, innovatie, business values, etc. Een paar van deze topics houden we hier tegen het licht.
![[column] Waarom stoppen met adverteren een dure vergissing is voor je merk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom stoppen met adverteren een dure vergissing is voor je merk
Vele CMO’s en hun marketeers kennen deze discussie wel. Bij de jaarlijkse budgetrondes met de directie of eigenaar wil nog wel eens de vraag gesteld worden of zoveel merk- of marketingbudget nou wel echt nodig is. En wat zou er nou echt gebeuren als je simpelweg stopt met adverteren?
![[column] Kom niet aan onze vrije tijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kom niet aan onze vrije tijd
In deze onrustige wereld willen vrijwel alle mensen nog meer dan vroeger recreëren. We hebben beduidend meer vrije tijd dan zeg 10 of 20 jaar geleden. Vooral omdat 48 % van de mensen parttime werken. We zijn dan ook steeds meer uitstapjes gaan maken en dat mag wat kosten. Zo werd in 2023 ruim 63 miljard euro uitgegeven aan uitstapjes, terwijl dat 23 jaar eerder nog maar 33 miljard euro was. De leisuremarkt is the place to be.
![[column] Slimme merkmanagers hebben hun merk op de balans staan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Slimme merkmanagers hebben hun merk op de balans staan
In MarketingWeek las ik over de worsteling welke veel bedrijven en organisaties nog altijd hebben met het activeren van merkwaarde op de balans. Blijkbaar is de meting van merkwaarde de grootste barrière. De International Accounting Standards Board is nu bezig met een onderzoek naar de manier waarop immateriële activa, dus ook merken, behandeld dienen te worden.
![[column] Onzekere tijden voor marketeers en managers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Onzekere tijden voor marketeers en managers
Het jaarlijkse strategie trendsonderzoek 2025 gehouden onder 496 respondenten van bureau Berenschot duidt op de vele al dan niet geopolitieke onzekerheden en groeiende schaarste, welke beiden voor een flinke disruptie kunnen zorgen.
![[column] Hoeveel merk- en bedrijfswaarde kan Elon Musk vernietigen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoeveel merk- en bedrijfswaarde kan Elon Musk vernietigen
Het gebeurt wel vaker dat personen zich vereenzelvigen met een merk zoals Steve Jobs destijds met Apple en Richard Branson met Virgin, in het geval van Elon Musk is dat zeker ook zo. Maar dat is dus tegelijk ook het risico. Het grote verschil is dat Steve Jobs en Richard Branson altijd dicht bij hun oorspronkelijke merk en bedrijf bleven.
![[column] Bijnamen voor merken vormen soms een risico](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bijnamen voor merken vormen soms een risico
Er zijn nogal wat merken die al dan niet uit eigen beweging met bijnamen werken, bijnaambranding heet dat. Bijvoorbeeld bierbrouwers zoals Heineken vinden het leuk om met hun eigen merknaam te spelen. Maar is dat altijd wel zo slim? Bouwt het merk er wel brand equity mee op? Een uitgebreid Amerikaans onderzoek geeft aan dat er toch ook risico’s aan kleven.
![[column] Van Countrybranding naar Countrybanning](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van Countrybranding naar Countrybanning
Trump weet dat hij nog maar vier jaar aan de macht is en verrast vriend en vijand met een lawine van zeer veel, vaak bizarre decreten. Daarbij schuwt hij het niet om landen te confisqueren. Of tenminste, landen als geheel te straffen voor hun houding tegenover de supernatie USA. Een clash tussen landen is het gevolg. Wat doet dat met het imago van die landen?
![[column] Eet je rond en val af!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eet je rond en val af!
Levensmiddelenfabrikanten proberen uit alle macht mee te liften op het grote succes van de Omzempic-hype met eigen afslankmiddeltjes. Intussen moeten ze ook hun ‘gewone’, vaak dik makende producten blijven verkopen. Is dat een slimme marketingstrategie?
![[column] Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje
Unilever wil alweer af van de Vegetarische Slager. Zes jaar geleden nog triomfantelijk binnengesleept als kroonjuweel, en nu gedumpt als te trage groeier. Maar ja, wat levert het nog op?
![[column] De merken-uitverkoop is begonnen bij Unilever](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De merken-uitverkoop is begonnen bij Unilever
Focus is de nieuwe kernstrategie van grote bedrijven zoals Unilever. Grote en succesvolle merken zoals Magnum, Ben & Jerry, Ola, maar nu ook Unox en Conimex worden in de etalage gezet door Unilever. De inzet is om minder merken in de company kerstboom te hebben hangen en daardoor meer focus op de ontwikkeling van de merken die mogen blijven. Anders gezegd als de groeipotentie te laag is en/of de winstbijdrage te laag is, staat het merk al rap in de etalage.
![[column] Twee Jumbo’s, en dat voor die prijs](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Twee Jumbo’s, en dat voor die prijs
Apetrots presenteerde Ton van Veen, de CEO van supermarktorganisatie Jumbo, zijn nieuwe huismerk Jumbo’s wat geen huismerk mag heten. In het supermarktlandschap is het voor de organisaties van vitaal belang om een goed lopend eigen huismerk te hebben. Het aardige hier is dat Jumbo al een huismerk had sinds 1996.
![[column] Lego: steen voor steen een succesvolle innovator](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
Lego is een merkenbouwer pur sang die maar al te goed weet dat innoveren de beste strategie is om te groeien en overleven.
![[column] No New Nike?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] No New Nike?
Nike staat meer in het nieuws dan ze zelf willen. Het zou erg slecht gaan met Nike en de inmiddels ontslagen CEO heeft het bedrijf geen goed gedaan. Nike is de glans van vroeger kwijt, zo lijkt het.
![[column] Marketeer, modaal is exit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeer, modaal is exit
Wie is er als marketeer niet groot mee geworden: voor veel marketing- en mediadoeleinden werd decennialang het “modale gezin” als ijkpunt gebruikt. Wake up, het modale gezin bestaat al heel lang niet meer!
![[column] Rekent Jumbo zich te snel rijk?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Rekent Jumbo zich te snel rijk?
Jumbo bevindt zich als merk in zware turbulentie. Het roer moet om en snel want alle seinen staan op rood. De vraag is echter of brutaal en gedurfd de prijzen gaan vergelijken met die van Albert Heijn veel zoden aan de dijk zet…
![[column] Tesla X Trump: gok of geniaal?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tesla X Trump: gok of geniaal?
Zeer recent liet Elon Musk de wereld weten dat hij de kandidatuur van Trump nadrukkelijk steunt. Hij heeft hem zelfs in totaal zo’n 250 miljoen dollar aan donaties toegezegd. Slim of dom?
![[column] Esprit uit de mode?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Esprit uit de mode?
Nu is het Esprit dat faillissement heeft aangevraagd vanwege de slechte bedrijfsresultaten. Het modemerk is het zoveelste in de lange reeks van modeketens en winkelketens dat onderuit gaat. En dat terwijl topfashion in de meeste gevallen het goed doet.
![[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen
La Place is zonder meer een sterk en mooi merk, maar kan het zich na de verzelfstandiging permitteren om te blijven innoveren en op niveau te investeren?
![[column] Margestrategie van de A-merkfabrikanten moet stoppen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Margestrategie van de A-merkfabrikanten moet stoppen
A-merkfabrikanten in food blijven ondanks waarschuwende signalen uit de samenleving toch hun prijzen opschroeven. Zowel de overheid als de consument is er klaar mee. De laatste laat in hoge mate als reactie de A-merken links liggen en kiest voor het huismerk.
![[column] Wees zuinig op je logo!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wees zuinig op je logo!
Merklogo’s vormen een cruciaal onderdeel van je branding en zijn het uithangbord van het merk en de achterliggende organisatie. Verander het logo – alleen als het moet ! - dan ook in kleine beheersbare stapjes en doe het niet rigoureus in één keer.
![[column] Eurovisieschandaal: Van Klein naar Groot](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eurovisieschandaal: Van Klein naar Groot
EBU, een op Koreaanse wijze geleide organisatie uit de oertijd, heeft het Europees songfestival in korte tijd behoorlijke reputatieschade berokkend. Enkele snelle marketing- en pr-lessen voor het EBU van onze columnist Leo van Sister.
![[column] Battle of the smartphones](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Battle of the smartphones
Niets zo dynamisch en heftig als de voortdurende strijd op de smartphonemarkt. Naast Samsung en Apple melden zich nieuwe spelers. Waarin zit het onderscheid en hoe merktrouw zijn we eigenlijk?
![[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken
Heineken heeft het als bedrijf en wereldmerk lastig. Niet alleen vanwege teruglopende bierafzet, maar ook vanwege diverse schandalen. Is Heineken niet langer een betrouwbaar, helder en Hollands biermerk?
![[column] Adidas: we wisten het niet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Adidas: we wisten het niet
Het gebeurt niet vaak, maar als een groot en bekend merk een nieuw design introduceert en het blijkt meteen al onbruikbaar, dan hoor je het, in dit geval, in Keulen donderen.
![[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.
![[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok
Tony’s Chocolonely schudde recent het bed flink op door haar chocolade te verpakken in de kleuren van de grootste concurrenten. Een PR-stunt die de missie van het merk maar weer eens helder voor het voetlicht bracht: betaal cacaoboeren gewoon een eerlijke prijs.
- AlgemeenNieuws Cannes Lions telt bijna 27 duizend...Nieuws Orange Lions en Dentsu presenteren:...Weblog [column] AI-geletterdheid is nu...Nieuws Basic-Fit, Consumentenbond en Jean...Nieuws [onderzoek] Activisme groeit bij...Weblog [column] Marketing masterminds
- B2BNieuws De marketingtransfers van week 23,...Nieuws Een einde aan 'do-not-reply’-marketingWeblog [column] Podcast shorts zijn...Nieuws MassiveMusic bundelt krachten tot...Nieuws Klantverlies dreigt voor zwijgende...Nieuws De marketingtransfers van week 22,...
- BureausNieuws Pitchen tussen wolken en zand met...Nieuws Allianz Direct stunt met bold...Nieuws 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid...Nieuws KVK speelt met realiteit in nieuwe...Nieuws Karvan Cévitam mixt verfrissende...Nieuws Jysk investeert in merkbeleving en...
- ContentmarketingNieuws ING steekt vrouwenvoetbal hart onder...Nieuws [column] Wachten als belevenis:...Weblog [column] De suikerbom en de...Weblog [column] Jong & conservatief?Nieuws Backpack toerist de pineut in nieuwe...Nieuws Het Verhaal van Alkmaar van kaasstad...
- DesignNieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan
- Food en RetailNieuws [marketeer 226] Jasper Spaargaren -...Nieuws Nationaal Jenevermuseum Schiedam en...Nieuws Bakker Bart speelt in op knorrende...Nieuws Aldi verleidt pubers met versaanbodWeblog [column] Waarom communicatie het...Nieuws Jumbo lanceert 'De lekkerste...
- MediaNieuws Mediaconsumptie zomer: print,...Nieuws DPG Media deelt attention score met...Nieuws Digital stuwt mediabestedingen naar...Nieuws Nieuwe podcast Beauty Bullshit...Nieuws DPG Media zet nieuwe standaard in...Nieuws Telegraaf vernieuwt grondig app en...
- Online MarketingNieuws VanMoof lanceert S6: krachtiger en...Nieuws [column] Marketingtoppers in London...Nieuws AI Assistent wil werken in Albert...Nieuws Maastricht zet bezoeker centraal met...Weblog [column] Marketingfacts Focus #4Nieuws [onderzoek] Nederlandse consument...
- SponsoringNieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...Nieuws Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur...Nieuws a.s.r. zet ouders en kinderen aan...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Telegraaf vernieuwt grondig app en website
- [onderzoek] Digitale vermoeidheid groeit onder jongeren
- DPG Media zet nieuwe standaard in programmatic met eigen PMP...
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit onderzoekt cosmeticamerken
- DPG Media deelt attention score met adverteerders
- Digital stuwt mediabestedingen naar recordhoogte
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Mediaconsumptie zomer: print,... 13-06-2025
- DPG Media deelt attention score met... 13-06-2025
- Digital stuwt mediabestedingen naar... 10-06-2025
- Nieuwe podcast Beauty Bullshit... 06-06-2025
- DPG Media zet nieuwe standaard in... 05-06-2025
- Telegraaf vernieuwt grondig app en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation