Biografie Leo van Sister is een uitdagende en inspirerende sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers en adviseert hen over merkmanagement, merkwaarde en marketingstrategie. Voorheen was hij werkzaam voor o.a. Douwe Egberts/Van Nelle, Friesland Campina en Het Nederlands Zuivelbureau. Ook was hij directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR), lid van de EFFIE jury en voorzitter van het Centrum voor Merk & Communicatie.
Leo van Sister
![Leo van Sister](/auteurs/leo-van-sister/leo-van-sister-nw.jpg)
![[column] Margestrategie van de A-merkfabrikanten moet stoppen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Margestrategie van de A-merkfabrikanten moet stoppen
A-merkfabrikanten in food blijven ondanks waarschuwende signalen uit de samenleving toch hun prijzen opschroeven. Zowel de overheid als de consument is er klaar mee. De laatste laat in hoge mate als reactie de A-merken links liggen en kiest voor het huismerk.
![[column] Wees zuinig op je logo!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wees zuinig op je logo!
Merklogo’s vormen een cruciaal onderdeel van je branding en zijn het uithangbord van het merk en de achterliggende organisatie. Verander het logo – alleen als het moet ! - dan ook in kleine beheersbare stapjes en doe het niet rigoureus in één keer.
![[column] Eurovisieschandaal: Van Klein naar Groot](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Eurovisieschandaal: Van Klein naar Groot
EBU, een op Koreaanse wijze geleide organisatie uit de oertijd, heeft het Europees songfestival in korte tijd behoorlijke reputatieschade berokkend. Enkele snelle marketing- en pr-lessen voor het EBU van onze columnist Leo van Sister.
![[column] Battle of the smartphones](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Battle of the smartphones
Niets zo dynamisch en heftig als de voortdurende strijd op de smartphonemarkt. Naast Samsung en Apple melden zich nieuwe spelers. Waarin zit het onderscheid en hoe merktrouw zijn we eigenlijk?
![[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Heerlijk - Helemaal geen dividendbelasting - Heineken
Heineken heeft het als bedrijf en wereldmerk lastig. Niet alleen vanwege teruglopende bierafzet, maar ook vanwege diverse schandalen. Is Heineken niet langer een betrouwbaar, helder en Hollands biermerk?
![[column] Adidas: we wisten het niet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Adidas: we wisten het niet
Het gebeurt niet vaak, maar als een groot en bekend merk een nieuw design introduceert en het blijkt meteen al onbruikbaar, dan hoor je het, in dit geval, in Keulen donderen.
![[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Upfield glijdt hard onderuit met 'botervariant'
Upfield heeft een van haar topmerken verrijkt met een nieuw product met de illustere merknaam Blue Band Roombeter (dus geen boter, maar beter). Oei, dat was tegen het zere been van velen.
![[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tony's gooit knuppel in het choco-hoenderhok
Tony’s Chocolonely schudde recent het bed flink op door haar chocolade te verpakken in de kleuren van de grootste concurrenten. Een PR-stunt die de missie van het merk maar weer eens helder voor het voetlicht bracht: betaal cacaoboeren gewoon een eerlijke prijs.
![[column] Zeg relatie met bureau niet zomaar op](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zeg relatie met bureau niet zomaar op
Elk jaar krijgen reclame-, media- en designbureaus te horen dat de samenwerking met de adverteerder stopt. Om allerlei moverende redenen uiteraard. Een bureauwissel moet echter niet lichtvaardig worden opgevat.
![[column] De marketing van vakantiestress](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketing van vakantiestress
Zomervakanties naar het buitenland zijn bij velen nog populair, maar vliegen wordt duurder en is woke-gevoelig. Dat alles lijkt in het voordeel te werken voor binnenlandse vakanties in met name vakantieparken. Maar hoe aanlokkelijk zijn die nog?
![[column] Strijd om het schap heftiger dan ooit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Strijd om het schap heftiger dan ooit
Wie staat er in het schap en wie (voorlopig even) niet? Het is een jaarlijkse rituele dans tussen supermarkten en fabrikanten met de prijs als inzet. Ook dit jaar zal er weer een stevig robbertje worden gevochten. Wie wint?
![[column] The sky is the limit](/templates/img/lazyload.gif)
[column] The sky is the limit
Veel bedrijven en organisaties hebben op weg naar het nieuwe jaar vaak meer aandrang om een meer offensieve strategie te bedenken en die zo mogelijk ook uit te voeren. Niets nieuws zou je denken, maar anders wordt het als je als bedrijf in een compleet andere bedrijfstak wil stappen.
![[column] Kerstmis 2023: strijd tussen vlees en vega?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kerstmis 2023: strijd tussen vlees en vega?
De tijd dat Kerstmis La grand Bouffe was waar eenieder zich te buiten ging aan eten en drinken ligt al een tijd achter ons. Bewust en duurzaam eten, ook met kerst, rukt op. Maar zijn er ook heftige discussies over vlees en vega?
![[column] Is Tesla nog in te halen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is Tesla nog in te halen?
Dat Tesla de eerste autofabrikant was die een serieproductie startte met EV’s heeft de autowereld geweten. Elon Musk is de visionair die jarenlang gebruik kon maken van het waardevolle first movers advantage. Is hij nog in te halen?
![[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?
Co-branding is een reeds lang geleden geïntroduceerde merkstrategie voor merken. De essentie is dat beide merken elkaar versterken en aanvullen. Wat zijn slimme combi's?
![[column] Hevige supermarktstrijd zet A-merken nog verder onder druk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hevige supermarktstrijd zet A-merken nog verder onder druk
In supermarktland is sinds mensenheugenis al een hevige strijd gaande om de gunst van de consument. Die oorlog wordt nu nog geïntensiveerd door inflatie. Supers rennen nog harder om zieltjes te winnen. Bijkomende marketinguitdaging: de A-merken liggen zwaar onder vuur.
![[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Trouw aan het automerk, bestaat dat nog?
De automarkt floreert weer als vanouds. Na een aantal mindere jaren waar als gevolg van corona en leveringsproblemen aanmerkelijk minder auto’s zijn verkocht, belooft 2023 weer een topjaar te worden omdat er weer veel meer auto’s verkocht worden. Daarbij zijn de auto’s flink duurder geworden, niet alleen de EV’s.
![[column] Rebranding Bol.com naar Bol moet verdere doorgroei realiseren](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Rebranding Bol.com naar Bol moet verdere doorgroei realiseren
Na 24 jaar Bol.com geheten te hebben wordt de merknaam veranderd in simpelweg Bol. Bol alleen is minder begrenst aldus het management van Bol. Bol wil verder doorgroeien in een grotere verscheidenheid aan productcategorieën en daarmee wil het bedrijf ook aantrekkelijk worden als overnamekandidaat. Iets wat tot nog toe niet is gelukt.
![[column] De marketing van gezondheidszorg staat voor grote veranderingen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De marketing van gezondheidszorg staat voor grote veranderingen
De gezondheidsmarkt is een gigantische markt met een omzet van jaarlijks ruim 106 miljard euro. Het is inderdaad een markt van veel vragers (miljoenen burgers) en vele duizenden aanbieders. Niet iedereen is even gelukkig met de marktwerking, maar we hebben het er maar voorlopig mee te doen.
![[column] Armoede marketing](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Armoede marketing
Al wekenlang gonst het in politiek Den Haag dat het bestaansrecht van Nederlanders te veel onder druk staat en dat mensen in armoede geholpen moeten worden. Kans voor grote bedrijven en merken om via donaties en hulp een sterker imago te krijgen?
![[column] Gaat O-Die-Do T-Mobile snel doen vergeten?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat O-Die-Do T-Mobile snel doen vergeten?
De merken T-Mobile (Nederland) en Tele2 hebben een nieuwe naam: het nog weinig tot de verbeelding sprekende Odido. Gaat het merk de rebranding overleven?
![[column] Gaan oude politieke merken overleven?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaan oude politieke merken overleven?
Het politieke landschap ziet er in Nederland opeens heel anders uit. Nieuw luidt het codewoord. Is er nog plaats voor de oude merken?
![[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dag Mitsubishi, hallo Hyundai!
Een groot aantal autokopers is trouw aan hun merk. Als die groep een nieuwe of tweedehands auto koopt, dan gaan ze vaak direct naar hun geliefde merk en dealer. Dat zijn dankbare en loyale klanten voor automerkdealers. Totdat die trouw wordt beschaamd, zoals in mijn geval.
![[column] Waarom slacht Musk het blauwe vogeltje?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom slacht Musk het blauwe vogeltje?
Elon Musk – ja, die van my way or no way – komt wederom met een opmerkelijke actie: het blauwe vogeltje moet plaatsmaken voor een door AI gefantaseerde X. Briljant of gewoon dom?
![[column] H'Art vernietigt heritage van Hermitage Amsterdam](/templates/img/lazyload.gif)
[column] H'Art vernietigt heritage van Hermitage Amsterdam
Eureka, we hebben een wereldberoemde naam voor een zeer succesvol museum in Amsterdam, genaamd Hermitage Amsterdam. Maar ja, Rusland en de oorlog, dus toch maar een andere naam. Slim of dom?
![[column] Nagelt Follow the Money lovebrand Patagonia terecht aan het kruis?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nagelt Follow the Money lovebrand Patagonia terecht aan het kruis?
Er is momenteel veel heibel rondom lovebrand Patagonia. Zijn ze wel helemaal eerlijk over hun productieproces van de kleding? Het bedrijf houdt zich opvallend stil. Verstandig of toch niet?
- AlgemeenNieuws Intussen in Japan: Op...Nieuws Landelijke voorlichtingscampagne ter...Nieuws [NMD24] Anticiperen, leren en...Nieuws [NMD24] ‘Leef alsof elke dag je...Nieuws ChatGPT voorspelt het EK: Frankrijk...Nieuws In het wiel van Stefan de Waal
- B2BNieuws [branded content] Hoe Greenwheels...Nieuws Wim van Slooten verlaat Data &...Weblog [column] Nima Marketing Day 2024:...Nieuws Veel nieuwe gezichten in jury Effie...Nieuws SNS Bank, De Koffiejongens en Soof...Nieuws 'Iedereen heeft straks zijn eigen...
- BureausWeblog [column] Anders is (niet) altijd beterNieuws Bitonic lanceert campagne voor...Nieuws De marketingtransfers van week 24,...Nieuws Taylor Travel Management Group kiest...Nieuws Dentsu integreert retailmedia in...Nieuws Zorgverzekeraar ONVZ kiest na pitch...
- ContentmarketingNieuws Bol lanceert videoreeks om...Nieuws Fenix-auteur Van Bellen over RoXY...Nieuws Gen Z online vol zelfvertrouwen,...Nieuws #Chatsafe helpt jongeren veilig...Nieuws Mysteryland onderzoekt in docu...Nieuws Cartoon Network wil kinderen bewust...
- DesignNieuws Protest sportswear: kunst en sportWeblog [column] Wees zuinig op je logo!Nieuws Nieuwe merkidentiteit SANWeblog [column] Ideation met AI; hoe heurt...Nieuws Greenwheels: nieuwe auto’s en nieuwe...Nieuws I Love Illustration Gallery start...
- Food en RetailNieuws Primark lanceert vierde collectie...Nieuws [marketeer 203] Els Dijkhuizen - cmo...Nieuws Nieuwe campagne voor biologisch...Nieuws Mexicano van GoodLife Foods naar...Nieuws Bijzondere EK-levering Nederlands...Nieuws Vrumona scoort bij Shopper Marketing...
- MediaNieuws Jarig nieuwsmerk Metro lanceert...Nieuws NMO AudioMonitor audio bereikt...Weblog [column] Top 5-TikTok-trends:...Nieuws Audio bereikt 70% Nederlanders, live...Nieuws Mediabestedingen stegen in 2023,...Nieuws MediaMarkt lanceert podcast over de...
- Online MarketingNieuws DOSSIER SPORTMARKETING Snapchatters...Nieuws Versace zet AR en Snapchat in voor...Nieuws Gemini-app van Google komt naar...Weblog [column] AI: het speelkwartier is overNieuws B2B-marketing leiders optimistischer...Nieuws International Email Benchmark 2024:...
- SponsoringNieuws Enterprise Car Sharing & Rental...Nieuws Armoedebestrijder JINC shirtsponsor...Nieuws Team Dsm-firmenich PostNL werkt...Nieuws Staatsloterij trapt EK-campagne af...Nieuws KNVB en Talpa Network verlengen...Nieuws Foam en Klabu presenteren Strength...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Oud-VPRO directeur Lennart van der Meulen overleden
- Mediabestedingen stegen in 2023, bioscoop groeit relatief meest
- Top 5-TikTok-trends: orde in de rechtszaal, bombaclat en hoezo...
- MediaMarkt lanceert podcast over de retailsector
- [ondrzoek] Bereik hybride folderlezen groeit
- [column] Top 5-TikTok-trends: oranjekoorts, noot aan de man en...
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Jarig nieuwsmerk Metro lanceert... 17-06-2024
- NMO AudioMonitor audio bereikt... 17-06-2024
- Audio bereikt 70% Nederlanders, live... 13-06-2024
- Mediabestedingen stegen in 2023,... 13-06-2024
- MediaMarkt lanceert podcast over de... 13-06-2024
- Oud-VPRO directeur Lennart van der... 11-06-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »