Alex Wächtler: 'Just Media Group schaakt op veel borden'

Alex Wächtler: 'Just Media Group schaakt op veel borden'
  • Media
  • 17 mei 2018 @ 15:20
  • 18963 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • InterviewTelevisieContentEntertainmentTelevisieproductie

Just Media Group bestaat 15 jaar. Het Hilversumse entertainmentbedrijf van ondernemers Alex Wächtler en Eric de Groot is uitgegroeid tot een full-service organisatie die handelt in tv, film, games, (doe)boeken en theater. MarketingTribune stelde acht vragen aan dit relatief onbekende mediaconcern.

Het jubileumjaar van Just Media Group wordt gevierd met een indrukwekkende line-up van nieuwe releases zoals onder andere het Jurassic World-bordspel, een internationale tv-serie en een samenwerking met YouTube-influencer Dylan Haegens in de vorm van een bioscoopfilm.

Media Group bestaat alweer 15 jaar, maar zal niet voor iedereen een even goede bekende zijn. Wat maakt jullie tot een relevante independent speler in de entertainmentbranche?

Alex Wächtler, CCO van Just Media Group: 'Het klopt inderdaad dat het grote publiek nog niet van ons heeft gehoord. Toch heeft bijna ieder huishouden in de Benelux een product van ons in huis of ergens anders gezien. Wij onderscheiden ons door op meerdere entertainment-gerelateerde borden te schaken. Die borden zijn individueel sterk, maar kunnen ook naadloos, in willekeurige volgorde aan elkaar worden gelegd.'

Na home-entertainment zijn jullie eerder dit decennium ook in Video On Demand en gaming gestapt, met bekende formats zoals De Slimste Mens en Wie is de Mol. Wat is momenteel jullie belangrijkste bedrijfstak?

'De markt voor contentconsumptie heeft zich sinds onze oprichting razendsnel ontwikkeld. Denk alleen al aan de enorme terugloop van lineair tv kijken. De entertainmentmarkt vraagt om een innovatieve en proactieve benadering en ik denk dat we daarin een aantal goede stappen hebben gezet. De keuze om in fysieke bordspellen te stappen, is een hele goede geweest. In een tijd waarin online en mobiel de boventoon voeren, is er bij veel mensen behoefte aan verbinding. We vinden het een mooie gedachte dat we eraan kunnen bijdragen dat er aan de keukentafel met het gezin een spel wordt gespeeld en de mobiele telefoon even wordt weg gelegd. Sinds kort richten we ons ook op de productie van een aantal (inter)nationale tv-series. Daarin verwachten we vanaf 2019 een goede positie te kunnen verwerven.'

Wat zijn de belangrijkste innovatieve trends in entertainment?

'De consument wil zelf beslissen wat hij ziet, waar en wanneer hij dit wil zien en op welke manier. We proberen tegemoet te komen aan deze behoefte door onze content via fysieke dragers, op eigen en externe online platformen, in bioscopen en theaters en in spel- en boekvorm aan te bieden.'

'Mediabranche denkt vaak dat er alleen consumenten in de Randstad wonen en gaat totaal voorbij aan de wensen in de rest van het land'

Wat kun je als mediabedrijf anno 2018 absoluut niet meer doen? 

'Meer dan in bijna alle andere branches, geldt voor de entertainmentbranche dat stilstand achteruitgang is. Wanneer je niet trendsettend, of tenminste trendvolgend bent, verlies je terrein. Verder is het belangrijk om goed te blijven monitoren wat de consument wil. Waarbij het opvallend is dat de mediabranche vaak denkt dat er alleen consumenten in de Randstad wonen en totaal voorbij gaan aan de wensen van de rest van het land.'

In 2015 kocht Just Media de tv-zender NostalgieNet, gericht op de markt van 50-plussers, en doopte deze om tot ONS. Waarom is dit platform voor jullie zo belangrijk? Wat levert het jullie op?

'Er was in de markt weinig aanbod voor de 50+ doelgroep. Naast Omroep Max was er alleen NostalgieNet. Volgend jaar is meer dan de helft van de bevolking ouder dan vijfitg en deze groep staat heel anders in het leven dan in de vorige eeuw. Ze staan middenin het leven, zijn reislustig en actief, hebben veel tijd en geld en hebben gevoelsmatig nog een heel leven voor zich. ONS richt zich op deze 50-plussers met verfrissende programma’s en met tv-series en documentaires die oude tijden doen herleven. Nu we wekelijks zo’n 1,5 miljoen mensen bereiken, zien we dat mediabureaus langzaam de weg naar ONS weten te vinden en dat we worden benaderd door mooie merken die samen met ons waardevolle content willen ontwikkelen voor de doelgroep.'

Recentelijk werd ook kinderboekenuitgeverij Memphis Belle ingelijfd. Wat is daarmee jullie doel?

'De markt voor kinderen is voor ons altijd al heel belangrijk geweest. Voor series als Thomas de Trein, Brandweerman Sam en Buurman & Buurman hadden we al rechten voor bewegend beeld en spel. Met de acquisitie van Memphis Belle, dat al sinds 1998 actief is in de kinderboekenmarkt, kunnen we hier nu ook publishing-rechten aan toevoegen. Dit maakt ons tot een unieke speler en dus tot een nog interessantere partij voor onze partners.'

Just Media Group heeft een breed palet aan diensten, die soms best ver van elkaar af lijken te staan. Hoe kunnen die verschillende bedrijfstakken elkaar versterken?

'Een mooi voorbeeld is Buurman & Buurman. We zijn co-producent van de tv-serie en hebben als groep het merk omarmd. Hierdoor zijn we in staat om bijna alle bedrijfsonderdelen te activeren om een Buurman & Buurman-speelfilm in de bioscoop uit te brengen, de film en de tv-serie aan televisie te verkopen, het op DVD en On Demand  aan te bieden, meerdere (bord)spellen uit te brengen en nu dus ook prentenboeken en doeboeken op de markt te brengen. En dit geheel kunnen we dan ook nog eens internationaal aan onze buitenlandse partners aanbieden.'

Waar willen jullie over vijf jaar staan?

'Dan willen we een leidend entertainmentbedrijf zijn in de Benelux, met leuke en ambitieuze mensen waar nog steeds veel gelachen wordt.'

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken