Dossier Media: Abovo Maxlead

Dossier Media: Abovo Maxlead
  • Media
  • 6 apr 2022 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Televisie

In editie 04 van MarketingTribune zoals elk jaar de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen. Abovo Maxlead is een mediabureau dat aan een ongekende opmars bezig is. In de Top-10 Mediabureaus prijken zij inmiddels op een 5e plek. In gesprek met CEO Willem-Albert Bol: ‘De vraag die klanten altijd hebben gesteld en zullen blijven stellen: toon mij aan dat het werkt.’

Jullie staan dit jaar op de 5e plaats van de Top-10 Mediabureaus. Blij mee en hoe is succes te verklaren?
Voor nu ben ik zeker blij, maar onze ambitie reikt verder. Dus Top-3 here we come! Verklaring voor het succes? Door onze eigenzinnige mensen kunnen wij kritisch en onafhankelijk zijn. Klanten zoeken dat in hun advies. Alle mediabureaus in Nederland zijn best vergelijkbaar en hebben dezelfde kennis, media en tooling tot hun beschikking. Maar wat je er vervolgens mee doet voor de klant is juist het verschil. Echt onderscheid tussen bureaus zit in hun mentaliteit en hun klantgerichtheid.

Welke meerwaarde biedt een mediabureau nog voor de adverteerder? Ook in het licht bezien dat steeds meer reclamebureaus ook de media-inkoop regelen?
Het is geen of/of, maar en/en. Klanten doen dingen zelf en klanten besteden uit. Gelukkig is media een echt vak, dat moet je in de vingers hebben. Daar heb je een breed palet aan expertises voor nodig, dat doe je er niet even bij. Zeker als je dat over alle media in de hele klantenreis moet doen. Zelf ken ik nauwelijks reclamebureaus die media-inkoop als actieve dienst hebben. Wel zie je vele mengvormen. Wij werken zelf actief samen met reclamebureaus. Elk in hun eigen kracht.

Met welke vragen komen adverteerders anno 2022?
De vraag die klanten altijd hebben gesteld en zullen blijven stellen: toon mij aan dat het werkt. Klanten zijn echt bereid om in marketing te investeren, maar dan moet je wel een offensief merk zijn dat wil groeien: in omzet, in marktaandeel, in marge, in voorkeur, in overweging. Bureaus moeten met data en analyses aantonen wat het effect is van de inspanningen. Als je dat kunt, is de relatie ijzersterk.

Wat was het voor mediajaar, zeker ook gezien de nasleep nog van corona? Is er herstel zichtbaar?
Dat herstel was in 2021 al zichtbaar. Begin 2020 waren velen in shock. Toen dat wegebde, gingen merken in de meeste categorieën weer aan de bak. Zelf ben ik er trots op dat wij bijvoorbeeld werken voor Corendon. De reissector was zwaar getroffen, maar zij zijn altijd blijven handelen.

Welke ontwikkelingen/trends zie jij op mediagebied?
Er zijn er vele. Wel zie je dat veel merken huiverig zijn voor hypes. Leuk de opkomst van Clubhouse, maar wat doet het echt? Audio als breder gebied groeit namelijk zeker wel. Veel ontwikkelingen vind je ook in hoek van marketing automation en marketplaces. Daar willen klanten echt op doorpakken. Content is soms een onderschat gebied. Veel merken hebben daar met weinig resultaat in geïnvesteerd, dat vraagt om een andere aanpak.

Wat zijn plannen van Abovo voor 2022?
De veranderingen en stappen die wij vorig jaar hebben gezet, zijn nog lang niet klaar. Dit zit vooral in uitbreiding van onze capaciteit (qua senioriteit teams), nog sterkere data & analyses, strakkere processen, verdere internationalisering (onder meer via het Local Planet-netwerk) en het uitbreiden van onze (digitale) diensten. Wij zijn erg blij met de komst van Thijs van Dijk en Daniel Kok. Zij gaan de gewenste stappen maken met een eigen contentbureau Am Beyond. De pay-off verwoordt het volgens mij goed: ‘Content die landt’. De juiste aanpak vinden om echte resultaten uit je contentinvestering te halen. Ook zijn wij bezig om een eigen outdoorlabel te starten. Onze nieuwe collega Erwin Blokker trekt daar de kar. We zijn dus nog maar net begonnen en hebben nog veel meer ambities.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 04, 2022.

Ook de editie met de Top-100 Adverteerders in samenwerking met Nielsen ontvangen? Vraag dan nu een exemplaar aan.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken