Top 2000: Welke merken zijn verbonden met de lijst der lijsten
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Dat liedje dat je niet meer uit je hoofd krijgt. Zo’n oorwurm door een reclame of campagne! En deze week hoor je hem weer, in de Top 2000 en gelijk heb je dat merk weer in je hoofd. Welke merken spoken door jouw hoofd tussen kerst en oud en nieuw?
Liedje: Morning has broken
Artiest: Cat Stevens
Merk: WWF
Notering in top 2000: 728
Zie je een zielige panda? Een gekapt oerwoud?. Daar komen de eerste klanken van Morning has Broken in je hoofd toch? En vice versa! Bij de eerste klanken van dit nummer in de Top 2000 denkt iedereen toch even onwillekeurig aan een aapje in nood.
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Liedje: My Silver Lining
Artiest: First Ait Kid
Merk: Renault
Notering in top 2000: 1063
De eerste grote hit van de Zweedse zusjes Johanna en Klara Söderberg stamt uit 2014. Dat het een hit werd, was overigens grotendeels te danken aan Renault, voor de reclame rond het model Kadjar eind 2015. Sinds dat jaar is het dan ook een vaste waarde in de Top 2000.
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Liedje: Roller Coaster
Artiest: Danny Vera
Merk: KPN
Notering in top 2000: 2
Het nummer uit het corona-jaar, zelfs nummer 1 gehaald in de Top 2000. KPN greep het jaar aan om een ode aan Nederland te doen en daar paste natuurlijk maar één lied bij. Of iedereen bij dit nummer gelijk aan KPN denkt? Misschien een enkeling.
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Liedje: Think
Artiest: Aretha Franklin
Merk: Chocomel
Notering in top 2000: 1010
Chocomel kwam twee keer op de proppen met Think. In 1986 playbackte een klein meisje met een blikje dit nummer. Na 25 jaar komt er een reprise! Een jongeman in een net pak gaat even hard los op Aretha’s song als het meisje uit 1986. Let’s think about Chocomel tijdens deze song.
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Liedje: Start me up
Artiest: The Rolling Stones
Merk: Microsoft
Notering in top 2000: 855
De lancering van Windows 95 moest met iconische muziek. Bill Gates schijnt er ruim drie miljoen voor over te hebben gehad. REM’s met It’s the end of the world as we know it (and I feel fine) (nummer 1616 van dit jaar) was zijn eerste keuze, maar de band weigerde en zo werd Start me Up van The Rolling Stones verbonden met het merk Microsoft.
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Liedje: Don’t you want me
Artiest: Human League
Merk: Swiffer
Notering in top 2000: 1504
Schoonmaakliedjes? Natuurlijk Don’t you want me, gelinkt aan de Swiffter Sweeper en een bezem die wat muzikale aanwijzingen geeft in een studio. Al zal menigeen ook even aan Freddy denken met de stofzuiger als er een huishoudelijk klusje zich aandient. I want to break free staat in de lijst op plek 217.
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Liedje: Cry Baby
Artiest: Janis Joplin
Merk: Dior
Notering in top 2000: 1232
Dior bindt vaak gerenommeerde muziek aan het merk, zo ook dit keer. Met Natalie Portman in de hoofdrol, in een romantische en vrolijke setting.
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Liedje: Non, Je Ne Regrette Rien
Artiest: Edith Piaf
Merk: Toyota
Notering in top 2000: 483
Het Franse Chanson is met een opmars bezig, niet in de laatste plaats door het succesvolle programma van Mathijs van Nieuwkerk en Rob Kemps. Toyota gebruikte dit nummer voor hun campagne als officiele sponsor van de Olympische - en Paralympische spelen. Mooie sportbeelden en succes in een reclame over een auto.
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Liedje: Piano Man
Artiest: Billy Joel
Merk: NS
Notering in top 2000: 4
De NS komt met grotere hits, nieuwe hits, kleine hits. In recente jaren kwamen Meau en Paul de Munnik met Stap maar in bij mij, speciaal voor de NS geschreven en gebruikten ze ook I Want you van Bob Dylan (die overigens beide de top 2000 dit jaar niet hebben gehaald). Toch slaat ook Piano Man goed aan bij het merk NS en is standaard hooggenoteerd natuurlijk.
- 23 dec 2022 @ 09:58
- Ryan Baij
Liedje: Yellow
Artiest: Coldplay
Merk: DHL
Notering in top 2000: 51
Dit jaar kwam DHL met Yellow van Coldplay op de proppen en prompt behaalt het zijn hoogste positie ooit in de top 2000 (51). In de reclame zingt de DHL-bezorgster het liedje, waarna ze in duet verder gaat met Chris Martin. De boodschap is duurzaamheid.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO breidt meting uitgesteld kijken... 21-01-2025
- Exclusieve samenwerking Talpa Media... 21-01-2025
- NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025... 20-01-2025
- IPG Mediabrands wint Dominos account20-01-2025
- Media-onderzoek WARC: overvloed,... 17-01-2025
- Erik van Aalst algemeen directeur... 17-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day