Onderzoek: 6 op 10 Nederlanders wil meer lezen

  • Media
  • 22 sep 2023 @ 11:04
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Ruim 62 procent van alle Nederlanders geeft aan dat zij meer willen lezen. Dit blijkt uit onderzoek van Magazine Media Associatie (MMA) onder 1.067 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard.

Ondanks de leesbehoefte vindt 53 procent het lastig om hiervoor tijd vrij te maken. Onder jongvolwassenen geldt dit zelfs voor driekwart van de respondenten.

Hoewel Nederlanders moeite ervaren om tijd vrij te maken voor lezen heeft het een ontspannend effect op 68 procent van hen. Volgens de Hersenstichting is een goede balans tussen spanning én ontspanning belangrijk. Zo is (gezonde) stress nuttig voor energie en focus, maar is het ook belangrijk om hersenen rust en ruimte te geven voor herstel. Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder legt dit uit: ‘Cognitieve inspanning, zoals lezen, helpt in tijden van spanning of stress bij het activeren en controleren van de goede netwerken en de emotieregulatie in de hersenschors. Deze netwerken fungeren als rem voor die negatieve emoties en filteren allerlei informatie.’

Lezen versus schermtijd

Schermtijd is volgens MMA een mogelijke boosdoener van het feit dat Nederlanders moeite ervaren met tijd vrijmaken voor lezen. Bijna zeven op de tien Nederlanders wordt namelijk weleens afgeleid door digitale prikkels uit de omgeving. Voor twintigers geldt dit zelfs voor negen op de tien respondenten. Scherder betreurt dat mensen niet toekomen aan lezen, zeker in vergelijking met de hoeveelheid schermtijd: ‘Lezen is een verrijking van je brein. Je ontwikkelt je, je gaat over dingen nadenken, je gaat fantaseren. Tijdens schermtijd gaat je aandachtscapaciteit juist met name achteruit. Het zorgt voor een zogeheten braindrain: het wegvloeien van kennis.’

Leesdrang leidt niet tot lezen

Met 74 procent willen vooral jongvolwassenen meer lezen. Toch leidt die behoefte niet tot het gewenste effect. Zo leest twaalf procent van de respondenten helemaal niet en van de mensen die nu wel aan lezen toekomen, leest de helft korter dan hij of zij zou willen.

Voor meer informatie: https://mma.nl/.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken