Onderzoek: 6 op 10 Nederlanders wil meer lezen
- Media
- 22 sep 2023 @ 11:04
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 22 sep 2023 @ 11:04
- Sjaak Hoogkamer
Ruim 62 procent van alle Nederlanders geeft aan dat zij meer willen lezen. Dit blijkt uit onderzoek van Magazine Media Associatie (MMA) onder 1.067 Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard.
Ondanks de leesbehoefte vindt 53 procent het lastig om hiervoor tijd vrij te maken. Onder jongvolwassenen geldt dit zelfs voor driekwart van de respondenten.
Hoewel Nederlanders moeite ervaren om tijd vrij te maken voor lezen heeft het een ontspannend effect op 68 procent van hen. Volgens de Hersenstichting is een goede balans tussen spanning én ontspanning belangrijk. Zo is (gezonde) stress nuttig voor energie en focus, maar is het ook belangrijk om hersenen rust en ruimte te geven voor herstel. Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder legt dit uit: ‘Cognitieve inspanning, zoals lezen, helpt in tijden van spanning of stress bij het activeren en controleren van de goede netwerken en de emotieregulatie in de hersenschors. Deze netwerken fungeren als rem voor die negatieve emoties en filteren allerlei informatie.’
Lezen versus schermtijd
Schermtijd is volgens MMA een mogelijke boosdoener van het feit dat Nederlanders moeite ervaren met tijd vrijmaken voor lezen. Bijna zeven op de tien Nederlanders wordt namelijk weleens afgeleid door digitale prikkels uit de omgeving. Voor twintigers geldt dit zelfs voor negen op de tien respondenten. Scherder betreurt dat mensen niet toekomen aan lezen, zeker in vergelijking met de hoeveelheid schermtijd: ‘Lezen is een verrijking van je brein. Je ontwikkelt je, je gaat over dingen nadenken, je gaat fantaseren. Tijdens schermtijd gaat je aandachtscapaciteit juist met name achteruit. Het zorgt voor een zogeheten braindrain: het wegvloeien van kennis.’
Leesdrang leidt niet tot lezen
Met 74 procent willen vooral jongvolwassenen meer lezen. Toch leidt die behoefte niet tot het gewenste effect. Zo leest twaalf procent van de respondenten helemaal niet en van de mensen die nu wel aan lezen toekomen, leest de helft korter dan hij of zij zou willen.
Voor meer informatie: https://mma.nl/.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

