Nieuwe Sire campagne: Vind je lichtpuntje

Nieuwe Sire campagne: Vind je lichtpuntje
  • Media
  • 9 jan 2024 @ 05:59
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Sire lanceert vandaag haar 120e campagne en moedigt Nederland aan om hoop te vinden en te delen. Het merendeel van de Nederlanders (62%) is de afgelopen vijf jaar namelijk minder hoopvol geworden over onze samenleving.

Dit blijkt uit onderzoek van Ruigrok, uitgevoerd in opdracht van Sire. Vier op de tien mensen zijn zelfs niet hoopvol over de samenleving, terwijl 81% het belangrijk vindt hoopvol te zijn. Experts benadrukken dat het hebben van hoop een positief effect heeft op onze gemoedstoestand en op de samenleving als geheel. Sire start vandaag de door N=5 bedachte campagne ‘Vind je lichtpuntje en durf te hopen’, waarmee ze Nederlanders wil aanmoedigen om te ontdekken wat hen hoop geeft. Onderdeel is een inspirerende video-podcastserie met onder andere Louis van Gaal en Roxeanne Hazes.

Hoop vermindert stress en angst en werkt verbindend in de maatschappij

‘Hoop gaat over het verlangen naar een betere toekomst, ondanks dat deze nog onzeker is,’ aldus Emma Pleeging van EHERO (Erasmus Happiness Economics Research Organisation), die promoveerde op het onderwerp. ‘Uit onderzoek blijkt dat hoopvolle mensen beter kunnen omgaan met stress en tegenslag. Hoop zorgt voor mentale veerkracht en laat ons zien wat we belangrijk vinden.’

Volgens Paul Verhaeghe, klinisch psycholoog en emeritus-hoogleraar Universiteit Gent is het hebben van hoop belangrijk voor de samenleving. ‘Het moedigt mensen aan om samen te werken en zich in te zetten voor een betere toekomst, wat uiteindelijk leidt tot positieve verandering in de samenleving. Door iets kleins te doen voor je eigen omgeving, word je niet alleen zelf hoopvoller, maar anderen ook.’

Lichtpuntjes
Omdat het gevoel van hoop bij veel mensen ver weg kan lijken, zag Sire de relevantie voor het voeren van een campagne - evenals meer dan de helft van de Nederlanders. Want juist in een tijd waarin we te maken hebben met grote uitdagingen zoals de klimaatcrisis, oorlogen, toenemende polarisatie en groeiende ongelijkheid, speelt hoop een belangrijke rol. N=5 heeft deze uitdaging vertaald naar een campagne over Lichtpuntjes. Thijs Bontje, Creative Partner N=5: ‘Hoop is een van de mooiste emoties die we hebben. Het beschermt tegen de verlammende werking van angst en motiveert om ondanks tegenslag door te blijven gaan. Daarnaast werkt hoop ook aanstekelijk, het inspireert anderen. Maar tegelijkertijd is hoop ongrijpbaar en voor iedereen anders. Dat was de uitdaging. Het concept van Lichtpuntjes is daar een inspirerend antwoord op; lichtpuntjes zijn namelijk niet alleen enorm persoonlijk, maar kunnen ook de weg wijzen naar hoopvolle momenten en verhalen van anderen.’

Marc Oosterhout, voorzitter Sire, over de nieuwe campagne die vandaag van start gaat: ‘Wij realiseren ons dat het in deze onzekere tijd niet altijd makkelijk is om hoopvol te blijven.

Sire wil met deze campagne mensen inspireren om na te denken over wat hen hoop geeft, wat de lichtpuntjes zijn.

Jaap Langenberg zei het heel treffend: ‘Lichtpuntjes. Soms zijn ze groot, soms zijn ze klein. Je hoeft ze niet te zoeken, je kunt er ook een zijn.’

Video-podcastserie met iconen
Belangrijk onderdeel van de campagne is een podcast serie, naar idee van journalist en Sire-bestuurslid Diana Matroos. Samen met N=5 ontwikkelde zij het concept Lichtpuntjes de podcast. Hierin gaat Diana dieper in op de persoonlijke lichtpuntjes van bekende iconen en iconische Nederlanders, zoals Clarence Seedorf, Roxeanne Hazes, Laurentien van Oranje, Frank Lammers, Louis van Gaal en Ahmed Aboutaleb. Elk hebben zij een eigen verhaal over hoop dat de luisteraar niet alleen aan het denken zet, maar hen ook aanzet om op zoek te gaan naar hun eigen lichtpuntje. Het is voor het eerst dat Sire podcast inzet als verdieping in een campagne. Airborne was verantwoordelijk voor de technische productie i.s.m. Spraakmaker Media.

De eerste aflevering van Lichtpuntjes met Roxeanne Hazes is vanaf maandag 15 januari beschikbaar via alle reguliere podcastapps.

De campagne is vanaf nu overal te zien en te horen: op TV, radio, bioscoop, buitenreclame, online, sociale media, Sire.nl en in dagbladen en tijdschriften. Edwin Rutten verleende zijn herkenbare stem als voice-over van de TV- en radiospots. Op Sire.nl staan tips om hoop te vinden en te delen met anderen.

SIRE_infographic.pdf

Samenwerking ‘Con amore’
Sire heeft ook dit keer kunnen rekenen op de hartverwarmende medewerking van veel partijen die naast N=5 belangeloos hebben meegewerkt. De credits voor de uitwerking van de campagne gaan naar Bandit Amsterdam (regie Tobias Corba), Fitzgerald (PR), Postoffice Amsterdam (post production), Massive Music (muziek), Annabel van Oostweeghel (Fotografie), Airborne (podcast), Pünktlich (social), OnSocial Agency (TikTok), A Million Faces (casting/influencers), Onetribe (site) en Stroom (media). Tenslotte is onderzoeksbureau Ruigrok verantwoordelijk voor de opzet en de uitwerking van de 0-meting.

Onder meer Emma Pleeging, Paul Verhaeghe, Jan Jorrit Hasselaar en Peter Hein van Mulligen zijn als wetenschappers geraadpleegd voor de campagne.



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken