5 tips voor implementatie van een social intranet

  • Media
  • 18 mrt 2015 @ 08:40
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Op dinsdag 17 maart vond het zevende intranetcongres plaats. Een dag vol mooie cases en inspirerende verhalen. Keynotesprekers als Dave Gray, Jane McConnell, Roos van Vugt en Peter Hinssen spraken over onderwerpen als de kracht van een netwerkorganisatie, het belang van leiderschap in een digital workplace omgeving en change management om social business mogelijk te maken.

Veel organisaties zijn er inmiddels van overtuigd dat een social intranet  de toekomst heeft. Maar wat moet je nou doen als je een social intranet wilt starten? Hoe zorg je ervoor dat het wordt opgepakt en gebruikt in de organisatie?

Vijf praktische tips:

1. Just do it! Verspil niet te veel tijd en papier aan het maken van plannen. De wereld verandert sneller dan jij kunt schrijven. Dus gewoon ergens beginnen. (Tip van Roos van Vugt: noem het een pilot en er is ineens wel budget voor.) Als je klein begint, kun je op basis van de gebruikerservaringen gemakkelijk dingen aanpassen en toevoegen. Start bijvoorbeeld met één of twee communities of afdelingspagina’s.

2. Word dikke vrienden met de IT-afdeling. Als je snel wilt kunnen inspelen op gebruikerservaringen, is het belangrijk dat je daarover op één lijn zit met degenen die het moeten maken.

3. Betrek personen en afdelingen waar energie zit. Iedere organisatie heeft ‘social champions’, mensen die privé al veel twitteren, of actief zijn op LinkedIn of facebook. Betrek hen in je pilot. Laat ze een community starten op intranet. Zij krijgen waarschijnlijk hun collega’s gemakkelijker mee dan wanneer iemand van communicatie komt vertellen hoe leuk en handig dat social intranet is.

4. Zorg voor een gebruiksvriendelijke online omgeving. Eén waarin collega’s kunnen samenwerken zonder tussenkomst van de ICT- of communicatieafdeling. Durf ook de verantwoordelijkheid uit handen te geven. Laat afdelingen hun eigen community of pagina beheren en aanmaken.

5. Maak het je collega’s makkelijk. Neem zo veel mogelijk barrières weg en help ze waar mogelijk. Bijvoorbeeld met hun instellingen of het downloaden van een app.








De presentaties van alle sprekers zijn binnenkort te downloaden op www.congresintranet.nl

Saskia de Bruijn is Senior Research Consultant Media & Communication bij MediaTest

www.mediatest.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken